دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1395 - 14:07

شرط عربستان برای گشودن سفارت در اسرائیل

ژنرال بازنشسته سعودی و از افراد نزدیک به خاندان حاکم در عربستان از آمادگی کشورش برای گشودن سفارت در اسرائیل خبر داد.
کد خبر : 80415

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه اورشلیم پست به نقل از انور عشقی نوشت: «اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل طرح صلح عربی را بپذیرد، ما سفارت خود را در اسرائیل باز خواهیم کرد.»


این روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی تأکید کرد: «انور عشقی این موضوع را در مصاحبه با شبکه الجزیره مطرح کرد و گفت که برخلاف اقدامات ایران، مخالف تسلیح فلسطینی‌هاست، زیرا نتیجه این کار معکوس خواهد بود.»


انور عشقی که پیشتر نیز با دوری گلد، مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل دیدار علنی داشته است، در پاسخ به این سؤال مجری الجزیره قطر که «چقدر طول می‌کشد عربستان سفارت خود را در اسرائیل بگشاید؟»، گفت: «می‌توانید از آقای نتانیاهو بپرسید. اگر او اعلام کند که طرح صلح (عربی) را می پذیرد و همه حقوق فلسطینی‌ها را به آنان می‌دهد، عربستان سعودی ساخت سفارت خود در تل آویو را آغاز می‌کند.»


طرح صلح عربی در سال 2002 از سوی عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه وقت عربستان سعودی با هدف عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل در اجلاس سران اتحادیه عرب در بیروت اعلام شد. در این طرح تأکید شده است که دولت‌های عربی در مقابل ایجاد کشور فلسطین در مرزهای سال 1967 و بازگشت آوارگان و خروج اشغالگران از جولان، با اسرائیل روابط برقرار خواهند کرد.


انور عشقی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا عربستان از فلسطینی‌ها حمایت نمی‌کند، مدعی شد: «من به ایرانی‌ها درباره این موضوع گفتم که شما از فلسطینی‌ها حمایت تسلیحاتی می‌کنید، ولی ما به آنها پول می‌دهیم. وقتی ما به فلسطینی‌ها پول می‌دهیم از آنان می‌خواهیم که خوب زندگی کنند، ولی شما به آنان سلاح می‌دهید، تا خودشان را نابود می‌کنند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته