دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1401 - 00:31

فائقی: تاج مدیر متحول گرا نیست و مدیریت متوسط دارد/ باید مشکلات اساسی فوتبال را برطرف کرد

فائقی: تاج مدیر متحول گرا نیست و مدیریت متوسط دارد  باید مشکلات اساسی فوتبال را برطرف کرد
معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی کشورمان گفت: مدیریت تاج را متحول‌گرا نمی‌دانم و امیدوارم شرایط در فوتبال ما بهتر از گذشته شود.
کد خبر : 804047

سعید فائقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره انتخاب مهدی تاج به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال گفت: انتخابات دارای چند مرحله است، وقتی مهدی تاج در انتخابات شرکت کرد طبیعی بود که باید مراحل مختلف را طی می‌کرد. یکی از این مراحل احراز تأیید صلاحیت بود. به خاطر حساسیتی که فوتبال دارد و جزء مشاغل مهم حساب می‌شود هر فردی که برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند باید استعلام‌های لازم را از حراست بگیرد. بنابراین تاج تأییدیه از مراجع پنج‌گانه را گرفته بود که توانست در انتخابات حضور پیدا کند. به لحاظ تخصص هم او از اعضای مجمع تأییدیه را گرفته بود. به این خاطر که من شنیدم هر کدام از نامزدها برای حضور در انتخابات باید امضای 5 عضو مجمع را می‌گرفته‌اند و تاج در همان ابتدا امضای 45 نفر از اعضای مجمع را گرفته است. البته من این موضوع را شنیدم و نمی‌دانم چقدر درست است، ولی با این حال حضور او در انتخابات و رای که به دست آورد نشان داد اعضای مجمع به لحاظ تخصص هم او را پذیرفته‌اند.

51 نفر به صورت رسمی تاج را انتخاب کردند

وی گفت: 87 نفر از اعضای مجمع در انتخابات شرکت کرده‌اند که نصف این تعداد 44 نفر می‌شود ولی آن طور که شنیدم تاج حتی قبل از انتخابات امضای 45 نفر را گرفته بوده است. از این حرف‌ها هم که بگذریم؛ در زمان برگزاری مجمع 51 نفر به صورت رسمی به تاج رای دادند و او را به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب کرده‌اند. این رای نشان داد که اعضای مجمع او را قبول دارند و می‌خواهند یک فرصت دیگر به او بدهند. عالی‌ترین رکن فدراسیون فوتبال اعضای مجمع هستند که آن‌ها این تصمیم را گرفته‌اند و ما هم باید به آن احترام بگذاریم و امیدوار باشیم که فوتبال در این دوره از ریاست تاج شرایط بهتری پیدا کند.

منافع ملی ما الان برطرف کردن مشکلات فوتبال است

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی اظهار کرد: متأسفانه در جامعه ما همیشه حاشیه برتر از متن بوده است. الان همه در مورد تاج موضوع ویلموتس را عنوان می‌کنند. در صورتی که او همان ابتدا در مورد قرارداد ویلموتس اعلام کرد به من گفته‌اند چنین قراردادی را ببندم و من هم این کار را کردم. در کشور ما روسا بیشتر جاده صاف کن هستند و این یک واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت. اگر به او و هر کس دیگر دستور داده می‌شود و انجام ندهند آن وقت دیگر رئیس نیستند و اتفاقا وزا یا افراد بالادستی دقیقا چنین افرادی را می‌خواهند که بله قربان‌گو و حرف گوش‌کن باشند. تاج از اعضای مجمع تأییدیه گرفت و نمی‌توان گفت تمامی این 51 نفر افراد تحت تأثیر بودند، بالاخره برخی از آن‌ها در این فوتبال استخوان خرد کرده‌اند. در کشور ما همیشه بین منافع ملی و شخصی درگیری ایجاد می‌شود اما باید بدانیم الان منافع ملی ما فوتبال ایران است که مشکلات بسیار زیادی دارد.

 تیم ملی باید در جام جهانی حداقل از گروه خود صعود کند

فائقی عنوان کرد: اولین قدم برای فوتبال ایران، حضور قدرتمند در جام جهانی است، به همین خاطر باید تمام اتفاقات را فراموش کنیم و به رای مجمع هم احترام بگذاریم. ما الان باید همدلی و وفاق را در فوتبال ایجاد کنیم تا تیم ملی در جام جهانی نتیجه بگیرد تا حداقل از گروه خود صعود کنند. قطعا کار خیلی سختی است چرا که دیگر آمریکا حریف 20 سال پیش نیست که تیم ملی کشورمان بتواند با نتیجه 2 بر یک آن را شکست دهد. شرایط سخت است بنابراین باید الان تنها به فکر تیم ملی و مشکلات فوتبال ایران باشیم. خیلی ناراحت کننده است که باشگاه‌های آسیا را از دست دادیم. تیم‌های تاجیکستان باید حضور داشته باشند اما ایران نه. همه این مسائل درد است و باید آن‌ها را حل کنیم. به هر حال فوتبال ما در آسیا ریشه دارد، در گذشته زمانی که قرار بود اساسنامه نوشته شود نماینده AFC و جهانی صفایی فراهانی بود. من به شخصه در گذشته شاهد بودم که خیلی از اتفاقات با دستور تیمسار نوآموز انجام می‌شد یا داریوش مصطفوی از اتاقش زنگ می‌زد و می‌گفت در جهانی کدام فرد باشد کدام نباشد.

تاج باید مشکلات را برطرف کند وگرنه ریسک کرده است

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تأکید کرد: فوتبال ما در گذشته تأثیرگذار بوده اما الان همه کرسی‌های بین‌المللی را از دست داده‌ایم و الان در دوره جدید باید تلاش کنیم که این کرسی‌ها برگردد. من روز گذشته دیدم تاج با برخی افراد ارتباط برقرار می‌کرد و از برخی روی برمی‌گرداند. باید این مسائل کنار گذاشته شود و او از همه ظرفیت فوتبال استفاده کند. با وحدت و همدلی مشکلات اساسی فوتبال باید حل شود. او در دوره مدیریتش باید ثبات کند و برخی مشکلاتی که در رابطه با قرارداد سرمربی قبلی تیم ملی به وجود آمده را حل کند؛ اگر نتواند این موضوع را برطرف کند نشان می‌دهد او ریسک کرده که دوباره به فوتبال بازگشته است.

اساسنامه مراحلش طی نشده اما فدراسیون مجمع دارد

فائقی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند برگزاری مجمع با اساسنامه فعلی خلاف قانون است، خاطرنشان کرد: این صحبت‌ها توهین به کشور و فوتبال ما است. مگر می‌شود مجمع غیرقانونی باشد اما رادیو و تلویزیون از صبح زود آن را پوشش بدهند؛ مگر می‌شود مجمع غیرقانونی باشد اما 87 نفر از اعضای مجمع در انتخابات شرکت کنند و رای خود را به صندوق بیاندازند. ما با این حرف‌ها به گونه‌ای نشان می‌دهیم که انگار در کشور ما همه چیز هرج و مرج است و هیچ قانونی و ضابطه‌ای نیست. اگر اساسنامه هنوز مراحل خود را طی نکرده است به این معنی نیست که فدراسیون فوتبال مجمع ندارد. اعضای مجمع متشکل از روسای هیئت‌ها، نماینده باشگاه‌ها، مربیان، داوران، بازیکنان و... هستند که روز گذشته در انتخابات شرکت کرده‌اند. با این حرف‌ها ورزش مظلوم است.

تاج مدیر متحول گرا نیست و مدیریت متوسط دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا با بازگشت تاج می‌توان امیدوار بود او اشتباهات گذشته‌اش را تکرار نکند، گفت: از نگاه مجمع او می‌تواند کمک کند. کارنامه افراد هم مشخص است. تاج رئیس متحول‌گرا نیست و مدیریت او متوسط است. من امیدوارم که او تحولی کار کند. البته تاج یک شبه رئیس فدراسیون نشد، او زمانی در سپاهان مدیرعامل بود، پس از آن نایب‌رئیس کفاشیان بود، پس از آن رئیس فدراسیون شد. البته که چندین مشکل دارد. با این حال من او را مدیر متحول‌گرا نمی‌دانم.

تاج باید از فرصت دوباره مجمع به خوبی استفاده کند

معاون اسبق سازمان تربیت‌بدنی در پاسخ به این سوال که آیا در بین دو نامزد دیگر ریاست فدراسیون فوتبال یعنی ماجدی و محمدی، نامزد ی بود که بهتر از تاج باشد، عنوان کرد: من میرشاد ماجدی را ترجیح می‌دادم چرا که هم جوان و هم تحصیل‌کرده است. به لحاظ جهانی اعتبار بیشتری دارد. از طرف دیگر زبان انگلیسی می‌داد و به لحاظ حقوقی شرایط بهتری دارد چرا که قراردادها را می‌فهمد و بلد است چگونه قرارداد بنویسد. ضمن اینکه نسبت به دو نامزد دیگر کارنامه‌اش مشخص نبود و ممکن بود همانطور که در دوره بازیکنی یک بازیکن شاخص بود در مدیریت هم چنین شرایطی پیدا می‌کرد. با این حال نگاه مجمع فرد دیگری بود و آن‌ها به تاج فرصت دوباره داده‌اند. در نهایت خود آن‌ها هم نظارت می‌کنند و اگر مشکلی وجود داشته باشند آ‌نها باید پاسخگو باشند و یا رئیس را استیضاح کنند.

انتهای پیام/4057/

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته