دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 ارديبهشت 1395 - 12:02

پیروزی دیپلماتیک سوریه بر اسرائیل/ شورای امنیت ادعای مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را رد کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا ادعای مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های اشغال شده جولان سوریه را رد کرده است.
کد خبر : 80398

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از بی‌بی‌سی،لیو جی‌آی،‌ سفیر چین در سازمان ملل متحد که ریاست ادواری شورای امنیت را برعهده دارد روز سه‌شنبه ۲۶ آوریل (7 اردیبهشت) در نیویورک به خبرنگاران گفت که اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو اعضای شورای امنیت را عمیقا نگران کرده‌ است.


او گفت: «اعضای شورا با استناد به قطعنامه ۴۹۷ تصمیم گرفته‌اند که اقدام اسرائیل مبنی بر تحمیل قوانین و صلاحیت حکومتی و اداری‌اش بر بلندی‌های اشغال‌شده جولان سوریه، باطل و منسوخ و فاقد اعتبار بین‌المللی است.»


اسرائیل بخش اعظم بلندی‌های استراتژیک جولان را که ساکنانش عمدتا دروزی‌ها هستند، در جنگ سال ۱۹۶۷ تصرف و پس از چند سال آن را به خاک خود ضمیمه کرد.


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اخیرا گفته بود که اسرائیل هرگز از بلندی‌های جولان خارج نمی‌شود.


او افزوده بود بلندی‌های جولان، همواره بخشی از اسرائیل، باقی خواهند ماند و تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه چیزی را برای اسرائیل عوض نخواهد کرد.


نتانیاهو این موضع را در جلسه کابینه که برای اولین بار در جولان برگزار می‌شد، مطرح کرد.


او سپس در دیداری با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در مسکو جلوگیری از به وجود آمدن یک «جبهه ترور» در بلندی‌‌های جولان را خط قرمز اسرائیل اعلام کرد.


دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، رای شورای امنیت را رد کرده و آن را انتقادی غیرمنصفانه از کشورش خوانده است. ناظران می‌گویند که رای شورا پیروزی دیپلماتیکی برای سوریه به حساب می‌آید.


دولت سوریه پیشتر با تحریک‌آمیز دانستن صحبت‌های نتانیاهو از شورای امنیت خواسته بود که مانع از تکرار آن شود.


اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و آمریکا نیز موضع نخست‌وزیر اسرائیل را رد کرده بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته