دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خداحافظ «پیکان وانت»؛ سلام «آریسان»

خط تولید وانت پیکان پس از 48 سال یکه تازی در بازار وانت‌بار، سال گذشته متوقف شد. خودرویی که هر دستگاه آن برای 1.5 نفر شغل ایجاد کرده بود.
کد خبر : 8038

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، پس از آن که اتهام آلایندگی وانت پیکان از سوی سازمان محیط زیست اثبات شد، عملا شماره گذاری این خودرو با همکاری پلیس متوقف و زمزمه‌ها برای به موزه فرستادن این مدل اتومبیل هر روز بیشتر شد.


تولید وانت پیکان از سال ۱۳۴۶ آغاز شد و پرونده این خودرو، در نهایت پس از 48 سال تولید، سال گذشته بسته شد.


«آریسان» خودروی جایگزین پیکان وانت، تلفیقی از خودروی پژو 405 و وانت مزداست. «آریسان» در زبان فارسی به معنای «آریایی اصیل» و در زبان آذری به معنای «مثل زنبور» است.


طراحی وانت آریسان در داخل کشور صورت گرفته و قطعات آن کاملا داخلی است. همچنین استاندارد آلایندگی این وانت یورو ۴ و قدرت حمل بار آن بین ۷۵۰ تا ۸۳۰ کیلوگرم است.








«آریسان» در زبان فارسی به معنای «آریایی اصیل» و در زبان آذری به معنای «مثل زنبور» است.

این وانت در دو مدل دوگانه‌سوز و تک‌سوز تولید خواهد شد. کپسول گاز مدل دوگانه‌سوز این وانت در زیر اتاق بار جانمایی شده و مشکل اشغال فضای صندوق از بین رفته است. همچنین اتاق بار و کاربری این وانت با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان امکان تغییر دارد.


اینکه تولید طرح‌های جدید انواع خودرو در کشور به عنوان یکی از برنامه‌ها و دغدغه‌های خودرو سازان کشور باشد، بسیار با ارزش است، ولی این دغدغه زمانی می‌تواند راهگشای توسعه صنعت خودرو سازی ایران قرار گیرد که علاوه بر تغییرات نسبتا جزئی در ظاهر و شکل خودرو، امکانات سخت افزاری آن نظیر موتور و نیز راحتی اتاقک نیز ارتقا یابد؛ چیزی که در وانت پیکان با وجود عمر بیش از چهل سال، هیچگاه تحقق نیافت.



انتهای پیام/

برچسب ها: اتاق خودرو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته