دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1401 - 16:47

آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی: از مقام رهبری جدا نباشید و جدا نشوید/ بنده معتقدم ایشان مؤید من عندالله است

آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی: از مقام رهبری جدا نباشید و جدا نشوید  بنده معتقدم ایشان مؤید من عندالله است
آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی همواره تذکر می‌دادند: همیشه و مخصوصاً در آینده که ممکن است یک مقدار مشکلات باشد سعی و کوششتان باشد از مقام رهبری جدا نباشید و جدا نشوید... اگر صدایی، حرفی جایی شنیدید اعتنا نکنید. بینی و بین الله من خودم این را احساس کردم و از بعضی از بزرگان هم شنیدم و به شما نقل می‌کنم.
کد خبر : 803443

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا- زهرا کریمی روز گذشته آیت‌الله محمدعلی ناصری دولت‌آبادی عالم ربانی و استاد وارسته اخلاق در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ایشان از عالمان برجسته اخلاق، خطیب خوش سخن و مدرس حوزه علمیه اصفهان بودند که عمر پربرکت خود را در راه تعلیم و آموزش علوم اسلامی صرف کردند. حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر، حوزه علمیه صاحب‌الزمان، حوزه علمیه نرجس خاتون، موسسه تحقیقات نجوم اسلامی، موسسه دارالهدی قم و بنیاد علمی - فرهنگی هاد زیر نظر ایشان اداره می‌شد.

آیت‌الله ناصری در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در شهر دولت‌آباد برخوار در بیست کیلومتری اصفهان متولد شد.

پدر وی حجّت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدباقر ناصری‏ نیز از عالمان فرهیخته زمان خود بود.

ایشان در دوران نوجوانی همراه خانواده به نجف اشرف عزیمت کرده و دروس حوزه را در آنجا فراگرفت.

این عالم مجاهد و پارسا پس از بازگشت به ایران در دولت‌آباد و اصفهان به تربیت شاگردان، تدریس فقه و اصول و تفسیر و اقامه نماز جماعت و پاسخ‌گویی به نیاز‌های گوناگون مردم پرداخت و همچنین سالیان متمادی در مسجد کمرزرین اصفهان به سخنرانی و اشاعه محبت اهل‌بیت و تلاش برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با امام زمان(عج) مشغول بود.

ایشان در زمان حیات خود از محضر علمای بزرگی چون حضرت امام خمینی، آیت‌الله بهجت و آیت‌الله خوئی بهره برد.

آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی: از مقام رهبری جدا نباشید و جدا نشوید/ بنده معتقدم ایشان مؤید من عندالله است

آیت‌الله ناصری علاوه بر تلاش‌های علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم، طلاب و اهل علم در کارهای خیر نیز مشارکت جدی داشت، از جمله این اقدامات می‌توان به تلاش‌های ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

مرکز درمانی حضرت ولیعصر(عج) و بخش دیالیز آن، بیمارستان گلدیس، بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول‌الله و اورژانس شبانه‌روزی دولت‌آباد از جمله خدمات آیت‌الله ناصری است. 

این مشارکت و اهتمام ویژه ایشان در امور عام‌المنفعه خصوصاً در تأسیس مراکز درمانی متعدد بیانگر توجه و حمایت ایشان از اقشار ضعیف جامعه بوده است.

آیت‌الله ناصری همواره پشتیبان انقلاب اسلامی و امام و رهبر بود.

نظر ایشان در خصوص رهبر معظم انقلاب چنین است: بنده معتقدم ایشان مؤید من عندالله است خدا می‌داند، این همه گرفتاری‌ها و این همه ناراحتی‌ها تمامشان بر قلب ایشان وارد است. قلب ایشان را امام زمان نگهداری کرده است.

آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی: از مقام رهبری جدا نباشید و جدا نشوید/ بنده معتقدم ایشان مؤید من عندالله است

همچنین تأکید می‌کردند که خصوصاً روحانیت باید از رهبر انقلاب حمایت کنند: از آقایانی که اعزام می‌شوند به مناطق محروم و یا غیر محروم تقاضا می‌کنم احکام الهی را تبلیغ کنند و مخصوصاً از امام زمان بیشتر تبلیغ شود. تبلیغ از مقام رهبری بشود مخصوصاً که بنده معتقدم ایشان الان تنهاست و مخصوصاً وظیفه روحانیت است که همین طوری که تبلیغ اسلام و قرآن و ولایت و نظام را می‌کنند، تبلیغ از مقام رهبری هم بکنند... هم تبلیغ از مقام رهبری بشود و هم حمایت از مقام رهبری هم بشود.

این عالم جلیل‌القدر در سخنانی دیگر نسبت به همراهی با رهبری این چنین تذکر دادند: همیشه و مخصوصاً در آینده که ممکن است یک مقدار مشکلات باشد سعی و کوششتان باشد از مقام رهبری جدا نباشید و جدا نشوید... اگر صدایی، حرفی جایی شنیدید اعتنا نکنید. بینی و بین الله من خودم این را احساس کردم و از بعضی از بزرگان هم شنیدم و به شما نقل می‌کنم.

رابطه بین این عالم و رهبر انقلاب چنان مستحکم بود که رهبر انقلاب نیز در پی درگذشت آیت‌الله ناصری در مورد ایشان چنین گفتند: «این عالم بزرگوار و معلّم اخلاق، وظیفه‌ بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهره‌‎مندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار می‌بردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد».

از ویژگی‌های برجسته این عالم وارسته، شیفتگی و علاقه  ایشان نسبت به حضرت بقیه‌الله الاعظم بود.

در ادامه به برخی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی این عالم ربانی از منظر بزرگان و شخصیت‌هایی که با ایشان آشنایی داشتند، می‌پردازیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی درباره این عالم عظیم الشان می‌گوید: توصیه‌های اخلاقی و اجتماعی آیت‌الله ناصری همواره راهنما و راهگشای مریدان بود.

حضرت آیت‌الله مظاهری نیز در درباره ایشان چنین بیان می‌کند: آیت‌الله ناصری اسوه‌ای عامل در تقوا و تهذیب برای عموم مردم بود.

محمدتقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز درباره آیت‌الله ناصری می‌گوید: آیت‌الله ناصری مدرس اخلاق بود، وارستگی و پاکی ایشان زبانزد بود و فقدان ایشان مصداق روایتی است که می‌گوید از دنیا رفتن عالمان رخنه‌ای در دنیا ایجاد می‌کند که چیزی نمی‌تواند آن را پر کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرسول احمدیان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در وصف خصوصیات ایشان گفت: آن عالم گرانقدر اخلاق را بیش از مباحث تئوری در عمل خود نشان می‌داد و با بسیاری از اساتید اخلاق متمایز بود.

آیت‌الله کریمی جهرمی درباره ایشان تأکید کرد: آن روحانی جلیل‌القدر، عمر با برکت خود را در راه ترویج دین و تبلیغ شرع مبین و تشیید مبانی عقیدتی مؤمنین و تربیت طلاب و نفوس، و توجه دل‌ها به سوی قطب عالم امکان حضرت بقیه‌الله فی الارضین ارواحنا فداه صرف نمود و برای مردم و مؤمنان، اسوه و حجت، و برای مکتب تشیع، خدمت‌گزاری صادق و وفی بود.

آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در وصف خصوصیات ایشان گفت: ایشان همچنان در خدمات اجتماعی و فرهنگی کوشا و در کنار مردم بودند و آثار نیک و بزرگی از ایشان ماندگار ماند و حوزه بزرگ قم نیز از برکات ایشان بهره‌مند بود.

در دین مبین اسلام عالم از جایگاه و مقام والایی برخوردار است. چنانچه امام صادق علیه‌السلام در مورد مقام عالمان دین فرمودند: «ملائکه بال‌های خود را برای طالب علم می‌گسترانند و موجودات زمین و آسمان، حتی ماهیان دریا برای او استغفار می‌کنند، فضیلت عالم بر عابد همانند ماه شب چهارده بر بقيه ستارگان است و «انّما العلماء ورثة ‌الانبیاء؛ و به تحقیق دانشمندان وارثان انبیاء الهی هستند».

همچنین پیامبر اکرم در حدیثی مرگ یک قبیله را آسان‌تر از مرگ یک عالم دانسته و می‌فرماید: «مرگ عالم مصیبتی جبران‌ناپذیر و رخنه‌ای بسته ناشدنی است. او ستاره‌ای است که غروب می‌کند،  مرگ یک قبیله آسان‌تر از مرگ یک عالم است.»

رحلت و فقدان آیت‌الله ناصری، این عالم جلیل‌القدر و عارف بزرگ نیز علاوه بر اینکه موجب تأثر و تألم مردم و به‌خصوص دوستان و ارادتمندان ایشان است، مسلماً ثلمه ای بزرگ برای امت اسلامی، ملت ایران و به ویژه حوزه‌های علمیه خواهد بود که از این به بعد از وجود ایشان محروم هستند. دعای خیر کشور ایران بدرقه راه ایشان است. امیداست شاگردان این عالم ادامه دهنده راه و مکتبش باشند. ان‌شاءالله

انتهای پیام/۴۱۲۹/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب