دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1401 - 12:11

سبک ترین فلزات موجود در طبیعت کدامند؟

سبک ترین فلزات موجود در طبیعت کدامند؟
در این جهان کانی‌های زیادی وجود دارد که ما از آنها مواد مختلفی را استخراج و استفاده می کنیم برای مثال، سبک ترین فلزات و سنگین ترین فلزات.
کد خبر : 803392

به گزارش خبرگزاری آنا؛ در این جهان کانی‌های زیادی وجود دارد که ما از آنها مواد مختلفی را استخراج و استفاده می کنیم برای مثال، سبک ترین فلزات و سنگین ترین فلزات.

 همه این کانی‌ها ممکن است نقش مؤثری در زندگی روزمره ما داشته باشند. هر یک از این کانی‌ها نشان‌دهنده نقشی متفاوت از برخی دیگر است.از نظر اندازه و وزن هر یک از آنها متفاوت هستند.

فلزاتی مانند آلومینیوم، تیتانیوم و نیز منیزیم را می توان جزو فلزات سبک دانست که اهمیت تجاری خوب در دنیا دارند. چگالی آنها بین ۱.۷، ۲.۷ و ۴.۵ گرم بر سانتی متر  است.

اگر به دنبال اطلاعات دقیق و علمی درباره ورق آلومینیوم، ورق آهن و سایر فلزات سبک و پرکاربرد هستید، می توانید به وب سایت شرکت آهن رســان مراجعه کنید.

لیتیوم، پتاسیم و سدیم سبک ترین عناصر فلزی موجود در زمین

 

تعدادی فلز وجود دارد که استحکام کمی دارند و نسبت به این عناصر یعنی منیزیم ، آلومینیوم و تیتانیوم بسیار سبک هستند. حتی می تواند روی سطح آب شناور باشد مانند لیتیوم.

یکی از سبک ترین فلزات شناخته شده در جهان لیتیوم است. جایی که عدد اتمی آن فقط ۳ است. هر یک از اتم های آن دارای سه پروتون در هسته خود هستند.

لیتیوم اولین فلز قلیایی در ردیف فلزات است و در گروه اول جدول تناوبی قرار دارد و رنگ آن سفید نقره‌ای و بسیار نرم و سبک است و به همین دلیل در ساعت ذوب می‌شود.

معمولا از مشتقات و ترکیبات آن در مقادیر زیاد برای اهداف تجاری استفاده می شوند، یکی از سبک ترین عناصر حالت جامد در جدول تناوبی است.

کیهان شناسان معتقدند که لیتیوم یکی از سه عنصر اساسی است که در زمان تولد ۱۳.۷ میلیارد سال پیش در کیهان وجود داشته است.

البته لیتیوم در مقایسه با آلومینیوم ضعیف تر بوده و به صورت صنعتی و تجاری کاربرد زیادی ندارد. در واقع ورق آلومینیوم در مقایسه با سبک ترین فلزات موجود در بازار، بیشتر مورد استفاده صنایع قرار می گیرد.

پتاسیم و سدیم به ترتیب در رتبه های دوم و سوم طبقه بندی قرار می گیرند. سبک ترین فلزات بعد از لیتیوم چگالی کمتری نسبت به آب نیز دارند، در حالی که سایر عناصر فلزی جدول تناوبی چگالی بالاتری نسبت به آب دارند، اما در جدول تناوبی مانند لیتیوم هستند. شدت تعامل آنها با آب؛ هنگامی که این عناصر در معرض آب قرار می گیرند، ممکن است باعث انفجار شوند.

 

 

سبک ترین فلزات موجود در طبیعت کدامند

ورق آلومینیوم

بعد از لیتیوم سبک ترین فلز آلومینیوم است و همچنین بسیار محکم است. به دلیل استفاده فعال در زمینه های مختلف، نام  پر استفاده ترین و سبک ترین فلز  قرن بیستم و بیست و یکم را به خود اختصاص داده است. در پوسته سیاره ما، سومین عنصر رایج و اولین عنصر در بین مواد معدنی است.

آلومینیوم دارای رنگ سفید نقره ای، دارای انعطاف پذیری بالا، هدایت حرارتی و الکتریکی است. تقریباً با هر فلزی قادر به تشکیل آلیاژ است. اغلب همراه با منیزیم و مس استفاده می شود. بسیاری از آلیاژهای آن از فولاد قوی تر هستند.

آلومینیوم یکی از عناصری است که به طور گسترده در طبیعت یافت می شود. بیش از ۸ درصد از جرم زمین را تشکیل می دهد. همچنین این عنصر پس از اکسیژن و سیلیکون سومین عنصر شیمیایی رایج روی زمین است . در جدول تناوبی در رتبه سیزدهم قرار دارد و نماد آن "Al" است.

در حال حاضر آلومینیوم را می توان در دسته سبک ترین فلزات روی زمین قرار داد.

امروزه دانشمندان توانسته اند حدود ۳۰۰ نوع ترکیب آلومینیوم و مواد معدنی حاوی آن را کشف کنند و مهمترین این مواد معدنی بوکسیت است که امروزه به عنوان ماده اولیه برای تولید آلومینیوم استفاده می شود.

اشکال عنصر آلومینیوم در طبیعت

بوکسیت یک کانی رسی است که از چندین نوع هیدروکسید آلومینیوم مخلوط با عناصر دیگر از جمله سدیم، سیلیکون، تیتانیوم، گوگرد، کروم و همچنین سولفات کلسیم، آهن و کربنات منیزیم تشکیل شده است، به این معنی که بوکسیت حاوی حدود نیمی از عناصر شیمیایی است که در جدول تناوبی یافت می شود.

کوراندوم یکی از سنگ هایی است که در طبیعت یافت می شود و حاوی عنصر آلومینیوم است. شکل کریستالی اکسید آلومینیوم Al2O3 است که حاوی مقداری ناخالصی آهن، تیتانیوم، وانیوم و کروم است. برخی دیگر از سنگ های قیمتی مانند یاقوت کبود و گارنت نیز نوعی نمک آلومینیوم هستند.

 

این سنگ ها شفاف و سخت هستند، بنابراین در ساخت شیشه های ضد گلوله، شیشه پنجره هواپیما و صفحه نمایش گوشی های هوشمند استفاده می شود.

در حال حاضر آلومینیوم به شکل ورق و در ابعاد و اندازه های مختلف تولید شده و در اختیار صنایع بزرگ و کوچک قرار می گیرد. برای دسترسی به انواع ورق آلومینیوم، ورق آهن و غیره با قیمت واقعی، بهتر است به سایت ahanresan.ir مراجعه کنید.

 

سبک ترین فلزات موجود در طبیعت کدامند

خواص فیزیکی و شیمیایی آلومینیوم

  • آلومینیوم دارای تعدادی خواص فیزیکی برجسته است، که یکی از سبک ترین و کم وزن ترین عناصر در جهان است، وزن آن ۳ برابر سبک تر از آهن است.
  • همچنین با درجه بالایی از شکل پذیری و سهولت شکل دهی مشخص می شود.
  • اگرچه وزن سبکی دارد اما از سختی و استحکام بالایی برخوردار است.
  • عنصر آلومینیوم نیز یک عنصر ضد زنگ است. این امر به این دلیل است که سطح آن با یک لایه بسیار نازک و سخت از اکسید پوشیده شده است که آن را از عوامل محیطی خارجی جدا می کند و مانع از تعامل آن با اجزای تشکیل دهنده آب و هوا می شود.
  • مغناطیسی نیست، اما رسانای بسیار خوبی برای الکتریسیته است.
  • با توانایی آن در واکنش با سایر عناصر شیمیایی و تشکیل انواع مختلف آلیاژ مشخص می شود.
  • می توان آن را به راحتی با فشار، نورد یا مسطح، گرم یا سرد درست کرد.
  • عنصر آلومینیوم غیر قابل اشتعال، غیر سمی است و نیازی به عایق بندی با لایه ای از پلاستیک یا رنگ ندارد.
  • می توان آن را به صورت تکه هایی با ضخامت ۴ میکرون صاف کرد و همچنین می توان آن را به سیم های بسیار نازک تبدیل کرد، زیرا می توان آن را به صورت پولک هایی با ضخامت ۳ برابر کمتر از موی انسان درآورد.

 

سنگین ترین فلزات کدامند؟

سه عنصر از عنصر طلا را می توان جزو سنگین ترین و متراکم ترین فلزات روی زمین دانست. معمولا این سه عنصر اسمیم از خانواده عناصر پلاتین (پالادیوم، روتنیم، رودیم، ایندیم و پلاتین) هستند که معمولاً با هم در پوسته زمین یافت می شوند.

اوسمیم یکی از عناصر کمیاب در طبیعت است که بیشتر طلا است، اما قیمت آن از طلا ارزان تر است. به دلیل کاربردهای صنعتی محدود آن.

در ابتدا دانشمندان ماده ای را کشف کردند که آن را "پلاتین" نامیدند که مخلوطی از برخی عناصر بود. از جمله این عناصر، عنصر اسمیوم است. بعداً در سال ۱۸۰۰، شیمیدان معروف به نام اسمیتسون تنانت  که در حال انجام آزمایشاتی بر روی عنصر پلاتین بود، متوجه تشکیل یک رسوب سیاه رنگ هنگام ترکیب پلاتین با آب نقره (مخلوطی از اسید نیتریک و اسید کلریدریک) شد.

پس از آنکه تنانت رسوب سیاه را تجزیه و تحلیل کرد، در سال ۱۸۰۳ اعلام کرد که دو عنصر جدید، ایندیم و اوسمیم را کشف کرده است.

منبع: آهن رسان

انتهای رپرتاژ خبری /

انتهای پیام/

برچسب ها: فلزات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته