دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1401 - 11:57
طحان‌نظیف خبر داد؛

ارسال ایرادات شفافیت قوای سه‌گانه به مجلس

سخنگوی شورای نگهبان از ارسال ایرادات هیئت عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به طرح شفافیت قوای سه‌گانه به مجلس خبر داد.
کد خبر : 803387

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در سخنانی، گفت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها در جلسه روز چهارشنبه اخیر شورای نگهبان بررسی شد و با اصلاحاتی که در مجلس انجام شد، اکثر ایرادات این طرح برطرف شد، اما هنوز چند ایراد باقی مانده است.

وی ادامه داد: ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه دو یا سه مورد است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریج کرد: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ایراداتی به این طرح گرفته بود و به تازگی نیز نامه‌ای برای ما ارسال کردند و در این نامه نیز آمده که اکثر ایرادات همچنان به قوت خودش باقی است و ما این ایرادات را به مجلس ارسال خواهیم کرد.

طحان نظیف با تأکید بر اینکه مصوبه مجلس درباره طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی در جلسه شورای نگهبان بررسی شد، گفت: اکثر ایرادات و ابهامات ما نسبت به این طرح برطرف شده و فقط چند ایراد باقی است.

وی ادامه داد: به منظور توسعه ارتباطات شورای نگهبان، تسهیل تعاملات و تقویت ارتباط دوسویه مردم با این شورا در دو حوزه مسئولیت شورای نگهبان یعنی حوزه حقوقی اعم از مصوبات مجلس، اساسنامه‌ها و استعلامات دیوان عدالت اداری و همچنین تفسیر اصول قانون اساسی و حوزه انتخابات، سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی شد و این شورا از امروز علاوه بر تلفن گویا و ایمیل، از این طریق نیز شنوای سوالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم شریف‌مان خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: با توجه به اینکه از ابتدا گزارش‌ها، سوالات و پیشنهادات مردم به صورت دسته‌بندی شده دریافت می‌شود، همین موضوع موجب تسریع در اقدام و پاسخ‌دهی به‌موقع به مردم می‌‍شود.

طحان نظیف افزود: ضمن اینکه در این سامانه سوالات متداول و پرتکرار نیز به همراه پاسخ آن‌ها در دسترس عموم مردم عزیز قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های مهم «سامانه ارتباطات شورای نگهبان»، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است، گفت: این سامانه علاوه بر تسهیل ارتباط مردم و نامزد‌های انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: از مزیت‌های سامانه مذکور در ایام برگزاری انتخابات این است که هنگام ارسال و ثبت شکایت هر یک از داوطلبان انتخاباتی، علاوه بر سهولت ارسال متن شکایت و مستندات آن، کد رهگیری صادر و جهت پیگیری در اختیار داوطلب مربوطه قرار می‌گیرد.

وی افزود: راه‌اندازی این سامانه صرفه‌جویی در وقت داوطلبان و هزینه‌های رفت‌وآمد، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی اخذ شکایات را در پی دارد و زحمت مراجعه حضوری داوطلبان انتخاباتی از اقصی نقاط کشور به ستاد مرکزی أخذ شکایات که در تهران مستقر بود را از بین می‌برد. این سامانه گامی مؤثر در راستای تسهیل دسترسی، ثبت و ارائه شکایت، رسیدگی به شکایات و حذف برخی هزینه‌ها در امر انتخابات است.

طحان نظیف درباره دستگیری پسر یکی از نمایندگان مجلس و اینکه آیا شورای نگهبان مباحث امنیتی را هم در بررسی‌های خود نسبت به داوطلبان انتخابات لحاظ می‌کند یا خیر، گفت: طبق قانون، شورای نگهبان مکلف است از طریق ۴ مرجع درباره داوطلبان انتخابات اعلام نظر کند و ما نظر خود را بر اساس گزارش مراجع چهارگانه اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره آخرین اقدامات در جهت اصلاح قانون انتخابات، گفت: اصلاح قانون انتخابات از جمله مطالبات همیشگی ما بوده است.

طحان نظیف تأکید کرد: اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات است، بنده بار‌ها عرض کردم که این سیاست‌ها هم به آسیب‌شناسی انتخابات و هم برای رفع آسیب‌ها، راهکار‌هایی را پیشنهاد کرده است.

وی اظهار کرد: حدود شش سال از سیاست‌های کلی انتخابات می‌گذرد و مقام معظم رهبری هم در دیدار با نمایندگان در این زمینه تاکید داشتند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان به بررسی طرحی در این زمینه اصلاح قانون انتخابات در کمیسیون شورا‌های مجلس اشاره و تأکید کرد: به طور طبیعی ما پس از بررسی و تصویب این طرح در کمیسیون و جلسات علنی مجلس، نسبت به آن اظهارنظر خواهیم کرد.

طحان نظیف ادامه داد: این موضوع دغدغه ما بوده، با این حال ما با دولتمردان در این زمینه جلسه‌ای نداشتیم و چیزی مطرح نبوده و بنده هم از رسانه‌ها متوجه شدم که وزیر کشور گفته است لایحه جامع انتخابات را بررسی می‌کنند.

وی تصریح کرد: البته بنده فکر می‌کنم مجلس مقداری در این مباحث جلوتر باشد، ما پیشتر هم گفته ایم بسیار علاقه‌مندیم که ان‌‍شاءالله سال آینده انتخابات مجلس را با قانون جدید و به‌روزرسانی شده، برگزار کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی در زمینه سیاسی نداریم و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به سؤالی درباره هجمه‌های متعدد به آیت‌الله جنتی، گفت: آیت‌الله جنتی از مبارزان قبل از انقلاب و از یاران امام راحل و همراهان مقام معظم رهبری است.

وی افزود: آیت‌الله جنتی یکی از اعضای شورای نگهبان است و تصمیم‌گیری‌ها در شورای نگهبان نیز به صورت جمعی انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصوبه مجلس درباره اصلاح ارز ترجیحی و اینکه قیمت‌ها نباید نسبت به شهریور ۱۴۰۰ افزایش یابد، گفت: شورای نگهبان وظیفه‌ای درباره اجرا یا عدم اجرای قانون ندارد و زمانی که مصوبه تبدیل به قانون شد، دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس باید نظارت را در دستورکار خود قرار دهند.

طحان نظیف درباره دوقطبی سازی‌های برخی از افراد و جریان‌های سیاسی در کشور نیز تصریح کرد: ما در قانون عبارتی درباره دوقطبی سازی نداریم؛ اگر منظور شما ایجاد تفرقه و طرح مسائل قومی و مذهبی باشد، این کار خلاف وحدت و انسجام ملی است و در سیاست‌های کلی انتخابات هم به این موضوع اشاره شده که نباید در زمینه انتخابات کسی به این کار مبادرت کند یا در تبلیغات انتخاباتی این اقدام نباید انجام شود.  حتماً باید در قوانین انتخابات به طور دقیق‌تر این موارد تصریح شود.

وی ادامه داد: رقابت‌های انتخاباتی باعث آگاهی بیشتر مردم و افزایش شناخت آنان از داوطلبان می‌شود و احزاب و جریان‌های سیاسی باید به قوانین پایبند باشند و در چارچوب قانون اقدام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی درباره اینکه آیا توافق جدید برای احیای برجام باید در مجلس تصویب شود یا خیر، اظهار کرد: از نظر قانونی، شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند، ظاهراً هنوز چیزی در مجلس در این باره تصویب نشده است.

طحان نظیف همچنین گفت: شورای نگهبان برای انجام وظایف خود از نظرات کارشناسی و نخبگان استقبال می‌کند، نکات کارشناسی را می‌شنویم، اما حدود کار شورای نگهبان، در چارچوب شرع و قانون اساسی است.

وی اضافه کرد: الگوی پیشنهادی درباره اصلاح قانون انتخابات نباید مشارکت مردم را در انتخابات محدود کند.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تکلیف صلاحیت یکی از نمایندگان که به دو سال حبس محکوم شده است، گفت: در قانون انتخابات نسبت به نمایندگان شرایطی وجود دارد و اگر محکومیت جزو این شرایط باشد، حتماً لحاظ می‌شود.

وی درباره ایرادات این شورا به طرح تفکیک وزارت صمت که در دوره قبلی مجلس نیز بررسی شده بود، گفت: نسبت به تشکیل وزارت بازرگانی، شورای نگهبان در سال ۹۸ نیز ایراد وارد نکرد، اما نسبت به حدود صلاحیت وزارت بازرگانی و تداخل آن با وظایف وزارت جهاد کشاورزیف ایراداتی وارد کرده بودیم که آن ایرادات همچنان باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اگر مجلس این ایرادات را رفع کند، شورای نگهبان ایرادی نسبت به این طرح ندارد. البته در ارتباط با بار مالی این طرح، دولت‌های دوازدهم و سیزدهم مشکلی با تأمین بار مالی نداشتند.

طحان نظیف اضافه کرد: اینکه طرح یا لایحه تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس رسیدگی شود، موضوعی است که مجلس و دولت باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

وی همچنین درباره تکرار چندین باره ادغام و تفکیک وزارت صمت از ابتدای انقلاب تاکنون، اظهار کرد: از ابتدای انقلاب موارد متعددی وجود داشته که وزارتخانه‌هایی تفکیک یا ادغام شده اند که شورای نگهبان به ضوابط شرعی و قانونی از جمله بار مالی طرح‌ها تمرکز دارد و اساساً در مسائل کارشناسی یا ضرورت ادغام یا تفکیک یک وزارتخانه ورود نمی‌کند.

وی با اشاره به موافقت مجلس با استفساریه قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار درباره آزمون وکالت و اینکه آیا این استفساریه تأمین کننده مجموع نظرات و دیدگاه‌ها در این بخش خواهد بود، گفت: بنده هم مشاهده کردم که این استفساریه موافقان و مخالفان جدی دارد.

طحان نظیف تصریح کرد: واقعیت این است که بنده هنوز متن را ندیده ام و ما در شورای نگهبان چیزی را دریافت نکرده ایم.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: اگر متن را دریافت کنیم، نتیجه را به صورت رسمی اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/۴۱۶۴/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته