دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قصه حرف‌های ساده‌ای که تماشایی است

«با حسین حرف بزن» همچنان که از نامش پیداست واگویه‌هایی با امام حسین (ع) است که مهمان برنامه خطاب به ایشان می گوید.
کد خبر : 802969

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، اگرچه مهمترین منبر و تریبون رسانه ای ماه محرم در تکایا، حسینیه ها، هیات و مسجد و... بر پا می شود اما به همین اندازه بسیارند شیفتگان حسینی که سوگواری شان را به قاب سیاهپوش سیما می برند و هرکسی به طریقی از مسیر تلویزیون و برنامه ها و آثارش، ذهن و دلش را با مکتب حسینی گره می زند. 

تلویزیون اگرچه محرم ۱۴۰۱ با یک خلا جدی در آثار نمایشی مواجه بود و باز هم به بازپخش سریال های مختارنامه و شب دهم و... بسنده کرد. با این حال توانست برنامه هایی هم برای عاشقان حسینی داشته باشد که بتوانند در نبود دسترسی یا سختی رفتن به هیات ها یا اوج گیری دوباره کرونا زیر بیرق امام حسین (ع) عزادار باشند.

از جمله این برنامه‌ها که محرم امسال به فصل هشتم هم رسید «با حسین حرف بزن» است که از شبکه نسیم روی آنتن می‌رود. 

مهمان در میزانسنی متفاوت

«با حسین حرف بزن» همچنان که از نامش پیداست واگویه هایی با امام حسین (ع) است که مهمان برنامه خطاب به ایشان می گوید. شاید اولین سنت شکنی برنامه هم همین ساختار آن باشد که به دور از روال برنامه های این چنینی که یک کارشناس دعوت می شود و مجری در مقابل او به گفتگو درباره سوالات و دغدغه های معارفی می پردازد این برنامه نه تنها مجری دیده نمی شود که اساسا مجری محوریت ندارد.

مهمان رو به دوربین نشسته و در پاسخ به سوالات شخصی که نمی بینیم از روحیات و احساسات خود نسبت به امام حسین سخن می گوید. سوالاتی که گاه ممکن است خیلی شخصی و دلی باشد، به میزانی که پاسخش حتی اشک گوینده را هم دربیاورد و یا به فضای اجتماعی تر و برونی تری از رابطه با امام حسین بپردازد.

برای مخاطبی که در انواع شبکه های سیما قالب های مختلفی از برنامه های گفتگو محور، کارشناسی، میزگرد و همچنین مداحی و نوحه خوانی می بیند این برنامه با قالی متفاوت ظاهر شده است. 

هشت فصل بی وقفه

یکی از مولفه‌های برنامه های توفیق یافته در رسانه ملی رسیدن به فصل های چندم است. همه سریال هایی که به فصل های بعدی رسیده اند با درخواست و مطالبه ای از سوی مخاطب برای ادامه یافتن قصه بوده اند. برنامه های تلویزیونی کمتر به این توفیق رسیده اند و اگر هم رسیده اند بیشتر در فضای تاک شوها و مسابقه های سرگرم کننده تلویزیونی بوده اند‌. 

از این حیث باید قدر دانست برنامه های معارفی را که توانسته اند نه تنها حدی از اقبال مخاطب را به دست آورند که به فصل های بعدی هم برسند، به ویژه «با حسین حرف بزن» که به فصل هشتم رسیده است.

قصه حرف‌های ساده‌ای که تماشایی است

برنامه ای که حالا هم برای مخاطب شناخته شده است هم برای مهمانانش و توانسته است به یکی از برندهای شبکه نسیم و حتی تلویزیون در حوزه برنامه های معارفی بدل شود که باید ارج نهاد. 

مهمانانی از جنس مردم عادی و طبقات مختلف

بارها در رسانه ها انتقاد کرده ایم که پای هر موضوع و بحثی که مطرح است این سلبریتی ها هستند که در صدر قرار گرفته و در جایگاه اول مهمانان برنامه های تلویزیونی قرار می گیرند حتی اگر سخنانشان به تکرار رسیده باشد و یا به تناسب موضوع، حرفی نداشته باشند. 

با این حال «با حسین حرف بزن» اگرچه مهمانان شناخته شده هم دارد اما از آنها که بیشتر در این سال ها با عنوان سلبریتی شناخته شده اند و صرفا برای جذب مخاطب و وایرال شدن این چهره ها را دعوت می کنند فاصله گرفته است. 

مهمانان برنامه نیز طیف های مختلفی را در بر می گیرد. از چهره ها و فعالان رسانه ای تا تهیه کننده تلویزیون که معمولا شاید مخاطب عادی به چهره نشناسد و برنامه قرار نیست با شهرت مهمانان اش مخاطبش را جذب کند. اصل حرف های دلی آدم ها از امام حسین است که اتفاقا اینجا با مهمانانی از غیر سلبریتی ها بیشتر می تواند تاثیر گذار باشد.

در این برنامه مردم عادی هم به اقتضای همان واگویه های دلی دعوت شده اند. برنامه حتی سن و سال هم نمی شناسند و از کودکی که این فضا را درک کرده است تا مرد و زن میانسال دعوت شده اند.

مشارکت با ا‌وج

سازمان اوج این سال ها حامی پروژه های جریان ساز، خلاق و ساختارشکن در حوزه های فرهنگی و هنری انقلابی و اسلامی بوده است.

در ایام محرم نیز دیوارنگاره های موضوعی و مرتبط در میدان ولیعصر از این جمله بوده است. 

این فصل از برنامه نیز با حمایت سازمان اوج پیش رفت و اگرچه برنامه ارزانی به لحاظ پروداکشن است که از دکورها و تولید و مهمان و مجری گران قیمتی برخوردار نیست اما حمایت یک سازمان فرهنگی مولف می تواند به خط سیر محتوایی برنامه هم کمک کند تا به افول نرسد.

 انتهای پیام/4104/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب