دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1401 - 13:36
فعال اقتصادی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

اصلاح نژاد و افزایش بهره‌وری در پرورش شترمرغ با حمایت دانش‌بنیان‌ها

اصلاح نژاد و افزایش بهره‌وری در پرورش شترمرغ با حمایت دانش‌بنیان‌ها
کارآفرین و فعال اقتصادی تأکید کرد: در صورت حمایت مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی برای اصلاح نژاد و افزایش بهره‌وری در پرورش شترمرغ-که نیازمند واردات گونه‌های برتر بوده- حمایت دستگاه‌های دانش‌بنیان نیز مورد نیاز است.
کد خبر : 802946

محمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در اقلید با توجه به فعالیت نخستین مزرعه تولید و پرورش شترمرغ در شمال استان فارس (روستای چنار) در زمینی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع از سال ۱۳۸۹ اظهار کرد: از آغاز راه‌اندازی مزرعه تاکنون پنج نفر به صورت مستقیم و پنج نفر به صورت غیرمستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند.


دانشجوی دکتری مکانیک گرایش انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید با تشریح فعالیت‌های مزرعه پرورشی خود بیان کرد: با توجه به امید به زندگی درآحاد مردم، مسائل زیست محیطی، حفظ منابع طبیعی و صرفه‌جویی در آب‌های زیرزمینی، روی آوردن به صنعت تولید و پرورش شترمرغ در دنیا دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت دادن به سلامت انسان‌ها و اینکه گوشت شترمرغ کمترین چربی و کلسترول را دارد، این محصول جایگزین اقتصادی خوبی برای سایر پروتئین‌های موجود بوده و تولیدات مزرعه متبوع ما به صورت فروش عمده به کشتارگاه‌های صنعتی در سطح کشور عرضه می‌شود.

جمشیدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ارتباط دانشگاه و صنعت آیا از توان علمی دانشگاهیان در صنعت پرورشی خود بهره برده‌اید یا نه؟ گفت: با توجه به نوپابودن صنعت پرورش شترمرغ در زمینه تحقیقات اولیه از استادانی که توسط مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در کشور‌های زادگاه شتر مرغ تحقیق کرده‌اند، استفاده شد.

این کارآفرین و فعال اقتصادی مشکلات بر سر راه تولید و صنعت را یادآور شد و افزود: با توجه به تحریم‌ها و گرانی نهاد‌ه‌های دامی و مکمل‌ها -که اکثراً وارداتی هستند- این مشکلات باعث نبود تعادل بین قیمت تمام شده محصول شترمرغ وعرضه آن به بازار است که اگر در این باره چاره‌اندیشی نشود، باعث ایجاد رکود در صنعت تولید و پرورش شترمرغ می‌‌شود.

اصلاح نژاد و افزایش بهره‌وری در پرورش شترمرغ با حمایت دانش‌بنیان‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که انتظار صاحبان صنایع و تولیدکنندگان از دولتمردان و مسئولان مربوط در بخش صنعت و تولید چیست؟ عنوان کرد که ایجاد تسهیلات ارزان قیمت و فراهم ‌کردن بستر مناسب در زمینه صادرات و حمایت از ایجاد صنایع وابسته در صنعت تولید و پرورش شترمرغ باعث رشد وشکوفایی آن می‌‌شود.

جمشیدی تأکید کرد: در صورت حمایت مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی برای اصلاح نژاد و افزایش بهره‌وری در صنعت پرورش شترمرغ-که نیاز به واردات گونه‌های برتر در کشور است- این مهم حمایت دستگاه‌های دانش‌بنیان را نیز می‌طلبد.

دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید با بیان اینکه ۸۰ درصد از نهاده‌های مورد نیاز در صنعت تولید و پرورش شترمرغ مانند ذرت، سویا، جو، ریز مغزی‌ها، دارو‌ها ومکمل‌های معدنی وویتامین‌ها وارداتی هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش بخش خصوصی را در پیشرفت بنگاه‌های تولیدی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به آنا گفت: حمایت تسهیلاتی دولت و کم‌کردن مسائل دستوری در مورد عرضه و تقاضا باعث رشد صنعت تولید و پرورش شترمرغ می‌‌شود. با به‌روزرسانی دانش مربوط به این صنعت وایجاد زمینه رقابت با محصولات مشابه خارجی و کاهش قیمت تمام شده، محصولات برای عموم مردم قابل دسترس خواهد بود.

انتهای پیام/۴۰۷۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته