دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1401 - 13:48

اجرای طرح شهر دوستدار کودک در ۱۳ محله تهران

اجرای طرح شهر دوستدار کودک در ۱۳ محله تهران
شمش احسان گفت: باید تلاش کنیم به یک مدل مشترک همکاری بین آموزش و پرورش و شهرداری تهران دست پیدا کنیم؛ باید به یک مدل پویا که بتواند براساس آن دانش‌آموزان در مدرسه، محله و شهر به صورت پیوسته و جامع دنبال کند.
کد خبر : 802928

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، زهرا شمس احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما نیازمند رمزگشایی دقیق از بیانیه گام دوم در خصوص آموزش و پرورش هستیم، اظهار کرد: می‌توانیم ضمن پایبندی به ساختار‌های موجود تمام تلاشمان را بکنیم که در تربیت تمام صاحتی مورد اشاره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گام‌های اساسی را برداریم.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا به یک مدل مشترک همکاری بین آموزش و پرورش و شهرداری تهران دست پیدا کنیم؛ باید به یک مدل پویا که بتواند براساس آن دانش‌آموزان در مدرسه، محله و شهر به صورت پیوسته و جامع دنبال کند.

شمس‌احسان افزود: این مدل مشترک همکاری باید گروه‌های در معرض آسیب را مدنظر قرار دهد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کودکان کار و خیابانی گفت: در گذشته شهرداری تهران با همکاری آموزش و پروش و نهاد‌های مردمی اقدامات خوبی در خصوص مدارس و مراکز پرتو انجام داده است؛ هم‌اکنون  ۲۹ مرکز آموزش پرتو و مدارس صبح رویش در حال فعالیت هستند که باید بتوانیم اقدامات مرتبط با توان‌افزایی این کودکان در زمینه تحصیل و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در این مدارس دنبال کنیم.

شمس‌احسان افزود: باید کارگروهی مشترک با حضور آموزش و پروش، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران برای اثربخشی کردن بیشتر این مراکز و مدارس تشکیل شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران درباره کودکان استثنایی خاطرنشان کرد: توسعه و تجهیز اینگونه مدارس باید در اولویت قرار گیرد.   

شمس احسان با اشاره نظام مراقبت دانش‌آموزی است، گفت: به رغم رشد و پیشرفتی که در سنوات اخیر ما در این حوزه داشتیم، اما جریان نظام مراقبت دانش‌آموزی و اجتماعی فاقد بازوی محلی برای مراقبت و مداخله در ارتباط با کودکان در معرض آسیب است.

وی با بیان نهادها، ساختار‌ها محله داریم که می‌تاند ساز و کار‌هایی برای آن تعریف شود که آموزش این نهاد و ساختار‌ها را در دستور کار قرار دهد و همکاری‌های مشترک به وجود آورد، گفت: شهرداری تهران دارای فرهنگسرا، سرای محله و خانه‌های سلامت است که ارتباطات گسترده‌ای با شهروندان تهران در سطح محلات دارد؛ همچنین در این زمینه شناخت خوبی از بافتار محلی و منابع محلی داریم بنابراین کار در محلات در خصوص این موضوع باید بسترسازی و جدی بگیریم و این می‌تواند یک زمینه و پایلوت در شهر تهران برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند ایده‌ها و نگاه‌های خودشان را در ارتقاء استاندارد شهر دوستدار کودک داشته باشند، اظهار کرد: هم‌اکنون طرح دوستدار کودک در ۱۳ محله تهران به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

وی ادامه داد: فاز مطالعاتی این طرح به پایان رسیده است؛ شهر دوستار کودک در زمینه اجتماعی و فرهنگی، شهرسازی، معماری  و عمران درحال فعالیت است.

شمس‌احسان با اشاره به اینکه در این طرح امن سازی مسیر‌های منتهی به مدارس، آرام سازی معابر، مناسب‌سازی بوستان‌ها با استفاده از المان‌های مربوطه و استانداردسازی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این طرح برنامه‌های کودک محور و دانش آموز محور اجرا می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنیم کارگروهی با حضور آموزش و پروش، شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شود تا که بتوانیم در رمینه‌های مختلف علاوه بر توسعه  و تجهیز اقدامات مربوط به فرهنگی و اجتماعی در دستور کار‌قرار گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب