بازگردانی و بومیسازی پروتکلهای درمانی بینالمللی/ جوانان مستعدی که چشم به حمایت مسئولان دارند
گروه استان های خبرگزاری آنا؛ انحراف سبک زندگی اسلامی و ایرانی هدفی است که از سوی دشمنان اسلام دنبال میشود، بهویژه در حوزه خانواده، دشمنان با بهکارگیری ظرفیتها و هزینه میلیارد دلاری درصدد هستند از یکسو سبک زندگی اسلامی و ایرانی را از خانوادهها در ایران بگیرند و از سوی دیگر به ترویج فرهنگ غربی سبک غرب را جایگزین سبک اسلامی و ایرانی کنند. این هشداری است که مقام معظم رهبری از دهه ۸۰ درباره آن هشدار دادهاند؛ اما دولتهای گذشته نتوانستند برای مقابله با فرهنگ غربی دشمن چارهای طولانیمدت بیابند.
در این راستا نهادها و ارگانهای فرهنگی هستند که به فرموده رهبر انقلاب اسلامی«آتش به اختیار» عمل کرده و بدون اینکه هزینه دولتی دریافت کنند با فعالیتهای پژوهشی و بهرهگیری از تحقیقات و پایاننامههای دانشجویی طرحهای دانشجویی را بازگردانی و بومیسازی کرده و به ایده عملی تبدیل میکنند. یکی از این نهادهای فرهنگی «مؤسسه آموزشی و پژوهشی اندیشه جوان ثمین» است که در حوزه کاربردی سازی، تهیه و تدوین بستههای آموزشی در حوزه خانواده و سبک زندگی اسلامی و ایرانی فعالیت میکنند و در نهایت طرحهای دانشجویی به ایده علمی تبدیل و در قالب نرمافزارهای آموزشی در اختیار مخاطبان فرهنگی قرار میگیرد.
مؤسسه آموزشی و پژوهشی اندیشه جوان ثمین طرحهایی را که قابلیت تبدیل به استارتآپهای حوزه اجتماعی را دارند، مورد حمایت قرار میدهد. از سویی رشته علوم انسانی از گذشته در حوزه پژوهشهای بنیادی، کیفی و بومیسازی مورد کمتوجهی قرار گرفته و این مؤسسه بنا دارد ظرفیت حوزه علوم انسانی را مانند سایر حوزهها و رشتههای فنی و عملی به مردم بشناساند.
بسیاری از متقاضیان کنکور که علاقهای به تحصیل در رشته علوم انسانی ندارد، معتقدند که این رشته فاقد بازار کار بوده و پژوهشهای بنیادی در این رشته که منجر به اشتغالزایی و تبدیل طرح به ایده عملی باشد، موجود نیست؛ بنابراین این مؤسسه برای مقابله با چنین دیدگاههای منفی و بهرهگیری از ظرفیت حوزه علوم انسانی سعی دارد این حوزه را آنگونه که بوده به مخاطبان و مردم بشناسند و در این راستا سبک زندگی اسلامی و ایرانی را با استفاده از طرحها و تحقیقات دانشجویی به ایده عملی تبدیل کرده است.
خبرنگار خبرگزاری آنا بنا بر رسالت خبری خود در حوزه فرهنگی اجتماعی ودیدهبانی پیشرفت علم، فناوری و نوآوی کشور، سراغ محمدجواد خسروی مدیرعامل مؤسسه آموزشی و پژوهشی اندیشه جوان ثمین -که در حال تبدیل به یک مؤسسه دانشبنیان است- رفته تا فعالیتها و دستاوردهای این مؤسسه را در حوزه علوم انسانی و سبک زندگی اسلامی و ایرانی مورد بررسی قرار دهد.
مشروح گپ و گفت آنا با خسروی در پی میآید:
آنا: زمینه فعالیت مؤسسه را بهصورت مشروح معرفی کنید.
خسروی: موسسه سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را بهصورت تخصصی در حوزه کاربردی سازی، تهیه و تدوین بستههای آموزشی در حوزه خانواده و سبک زندگی اسلامی و ایرانی آغاز کرده و بر اساس طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی به تولید و تهیه سرفصلها و بستههای آموزشی در حوزههای خانواده و سبک زندگی اسلامی ایرانی اقدام میکند که در نهایت این سرفصلها و بستههای آموزشی در قالب کتاب و یا نرمافزارهای آموزشی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
از دیگر فعالیتهای مؤسسه حمایت از طرحهای پژوهشی دانشجویان در حوزههای خانواده و سبک زندگی اسلامی ایرانی بوده و طرحهای پژوهشی حمایتهای معنوی و مادی انجام میدهد. این مؤسسه از طرحهای پژوهشی که قابلیت تبدیل به استارتآپهای حوزه اجتماعی را دارند، حمایت کرده و طرحها را به ایده عملی تبدیل میکند. لازم به ذکر است که مؤسسه تبدیل به یک مؤسسه دانشبنیان است.
بازگردانی، بومیسازی و تحقیق و پژوهش روی پروتکلهای درمانی و پرسشنامههای حوزه روانشناسی از دیگر فعالیتهای مؤسسه است. این مؤسسه پروتکلهای درمانی و پرسشنامههای اختصاصی را ترجمه کرده و سپس در قالب طرح پژوهشی به بازگردانی و بومیسازی کردن آنها در کشور اقدام میکند.
آنا: مؤسسه آموزشی و پژوهشی شما کدام بخش از نیازهای کشور و منطقه را برطرف کرده است؟
خسروی: با توجه به تأکید رهبر انقلاب در زمینه تبدیلشدن از مصرفکننده به تولیدکننده در حوزه علوم انسانی؛ اما در حوزه پژوهشهای بنیادی، کیفی و بومیسازی علوم انسانی کشور بیتوجهی صورت گرفته و علم روانشناسی دانشی کاملاً وابسته به فرهنگ بوده که انجام پژوهش در حوزههای روانشناختی، بازگردانی و بومیسازی پروتکلهای درمانی و پرسشنامههای درمانی بسیار ضروری است.
مؤسسه تلاش کرده با انجام این کار بستر متناسبسازی حوزه علوم انسانی با فرهنگ کشور را فراهم آورد. یکی از بخشهای مهم در کشور بخش آموزش خانواده بوده که غالباً در این بخش، آموزشهایی به افراد داده میشود که یا تکراری هستند و یا هیچ پیشینه پژوهشی ندارند. آموزش اصیل آموزشی است که متناسب با نیاز افراد بر اساس پژوهشهای انجامشده تهیه و در اختیار افراد گذاشته شود.
یکی از مهمترین کارهایی که مؤسسه انجام میدهد، تهیه و بومیسازی سرفصلهای آموزشی حوزه خانواده است. این سرفصلها و محتوای آموزشی بر اساس آموزههای علمی و متناسب با سبک زندگی اسلامی و ایرانی تهیه میشود و در اختیار افراد قرار میگیرد. این چارچوب نوعی تولیدکنندگی علم در حوزه علوم انسانی محسوب میشود.
آنا: در بخش ارتباط با دانشگاه فعالیتهایی داشته و در این بخش نقشآفرین بوده و از توان علمی دانشگاهیان بهره بردهاید؟ تشریح کنید.
خسروی: بله؛ یکی از اصلیترین فعالیتهای مؤسسه حمایت مالی و مادی از طرحها، پایاننامهها و تحقیقات دانشجویان بوده و دانشجویان حوزه علوم انسانی بهویژه رشتههای روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی میتوانند طرحهای علمی خود را که جنبه کاربردی دارد به مؤسسه معرفی کنند. این مؤسسه از طرحها حمایت میکند و به دانشجویان کمک میکند ایدههای علمی را بهصورت عملی پیادهسازی کنند.
در همین راستا موسسه تا امروز بیش از ۱۶۸ طرح دانشجویی را حمایت کرده و تعداد ۱۱۲ طرح نیز در مرحله داوری و بررسی هستند تا در صورت کاربردی بودن مورد حمایت از سوی این مؤسسه قرار بگیرند.
آنا: نقش نخبگان را در راهاندازی مؤسسه چگونه ارزیابی میکنید و تا چه اندازه از علم و اندیشه آنان برای پیشبرد امور بهرهمند هستید؟
خسروی: قطعاً نخبگان، دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی بازوی مؤسسه هستند. موسسه اندیشه جوان زمین یکی از سازمانهای علمی عامالمنفعه است که بهعنوان یک سازمان مردمنهاد بر خواسته از بدنه جوان و علمی کشور و متعلق به نخبگان و جامعه دانشگاهی است و بالندگی و رشد خود را مدیون همین نخبگان علمی میداند.
نکته قابل تأمل این است که میانگین سنی اعضا مؤسسه و مؤسسان آن حدود ۲۷ سال است و این نشاندهنده روحیه جوان این مؤسسه است. در بخش نخبگان هم باید گفت همکاری با بیش از ۷۰۰ فارغالتحصیل و دانشآموخته و دانشجو نشاندهنده استفاده این مؤسسه از ظرفیت عظیم نخبگان علمی است.
آنا: مشکلات فعالیت مؤسسه آموزشی و پژوهشی را چه چیزهایی میدانید و انتظارتان از مسئولان چیست؟
خسروی: مشکلات زیادی در مسیر مؤسسه قرار دارد برای نمونه اینکه در دریافت مجوز انجام پژوهش با مشکلات زیادی روبهرو هستیم و هر سازمانی برای همکاری در طرحهای پژوهشی دارای سلیقه خاص خود است و برای انجام فعالیت پژوهشی سختگیریهای بیموردی انجام میدهند که گاهی فرد سرد میشود.
مسئله مهم دیگر که با آن روبهرو هستیم، دریافت کد اخلاق برای طرحهای پژوهشی بوده و با وجود درخواست مؤسسه برای تشکیل شورای اخلاق در پژوهش این مسئله با مخالفت و جواب رد دستگاه دولتی مواجه شد. با توجه به اینکه اغلب پژوهشهای صورت گرفته در این مؤسسه مربوط به حوزه انسانی و کد اخلاق یکی از الزامات بوده که به آن تابهحال توجه نشده است.
سازمانهای دولتی برای واگذاری طرحهای پژوهشی به بخش خصوصی الزامی عجیب دارند به گفته این سازمانها، طرحها را صرفاً به اعضای هیئتعلمی دانشگاه واگذار میکنند و این در حالی است که دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی را عملاً از این عرصه محروم و صرفاً عدهای خاص میتوانند طرح پژوهشی دریافت کنند که با هدف گذاری علمی کشور در تناقض بوده است؛ بنابراین باید سازمانهای دولتی طرحها را به جوانان مستعد نیز واگذار و نظارت اعضا هیئتعلمی بر مراحل انجام تحقیق صورت گیرد.
یکی دیگر از چالشهایی که در سالهای اخیر با آن روبهرو بودهایم، مسئله سربازی پژوهشگران حوزه علوم انسانی است که چنددستگی و نبود متولی مشخص برای واگذاری پروژههای علمی به پژوهشگران پسر برای دریافت کسر خدمت باعث سردرگمی جوانان شده است. مسئله سربازی در بسیاری از موارد باعث دلسردی و دورشدن جوانان پسر از حوزه دانش و تحقیق میشود. ایکاش برای این مسئله چارهای اندیشیده و مشکل نظاموظیفه جوانان پژوهشگر حوزه علوم انسانی حل میشد. از طرفی بسیاری از سازمانهای واگذارکننده پروژه، صرفاً در حوزه علوم فنی فعال هستند و حوزه علوم انسانی در این بخش مظلوم واقعشده است.
آنا: در طول مدت فعالیت مؤسسه چه میزان اشتغالزایی داشتهاید و آیا در ادامه برنامهای در این زمینه دارید؟
خسروی: بیش از ۷۰۰ پژوهشگر، دانشجو و دانشآموخته دانشگاهی با مؤسسه اندیشه جوان فعالیت میکنند و نزدیک به ۸۰ استاد دانشگاه با مرتبههای علمی متفاوت با این مؤسسه همکاری پارهوقت دارند؛ اما اکنون دارای ۲۱ نیروی تماموقت اعم از بخشهای پژوهش، آموزش، امور علمی و تحقیقاتی و امور دفتری بوده و پیشبینی میکنیم سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۰۰ نیروی تماموقت تبدیل شود.
آنا: آیا برنامه و اهدافی برای گسترش و ارتقای کیفیت محصولات مؤسسه بهصورت علمی و دانشبنیان دارید؟
خسروی: ازآنجاییکه بستههای آموزشی پس از تهیه، مورد ارزیابی و پژوهش قرار میگیرند و اثربخشی آنها سنجیده میشود، میتوان به جرئت گفت این بستههای آموزشی دارای اثربخشی بالا در حوزه ارتقا و بهبود کیفیت زندگی افراد بوده و متناسب با فرهنگ کشور هستند.
طرحهای پژوهشی انجامشده در مؤسسه تا به امروز ۵۲ پرسش در حوزه اجتماعی و روانشناختی را پاسخ داده و برای آن راهکار متناسب ارائه کرده و متناسب با هر پرسش بستههای آموزشی طراحیشده است
آنا: آیا درست است که دولت بنگاههای تولیدی را به کارآفرینان در راستای اشتغالزایی واگذار کند؟
خسروی: خصوصیسازی واژه مهم و البته شمشیر دولبه است؛ اگر خصوصیسازی با دقت و صحیح انجام شود و به افراد دارای اهلیت واگذار کنند، میتواند سبب شکوفایی کشور شود؛ اما اگر همین خصوصیسازی بهصورت ناصحیح صورت گیرد و به افرادی واگذار شود که اهلیت آن کار را ندارند نه تنها اوضاع درست نخواهد شد؛ بلکه مسائل پیچیدهتری ایجاد میشود.
آنا: مالکیت فکری تا چه اندازه در بهبود عملکرد اینگونه مؤسسات آموزشی و پژوهشی نقش دارند؟
خسروی: مالکیت فکری برای مؤسسه که بهصورت تخصصی در حوزه فکر و اندیشه و پژوهش فعالیت میکند، مسئله مهمی است. توجه به مالکیت فکری در کشور بهشدت کمرنگ بوده و این باعث دلسردی بنگاههای علمی و پژوهشی میشود. یکی از انتظاراتی که میتوان از بخش دولتی داشت قانونگذاری و محترم شمردن حق مالکیت فکری است.
گفتوگو از عصمت شریفی
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/