آموزش باید در خدمت فناوریهای نوظهور باشد/ به صدا درآمدن زنگ خطر در علوم پایه
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، قاسم عموعابدینی در بازدید از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و با حضور در جلسه شورای این دانشگاه ضمن بیان آسیبهای آموزشی عالی در کشور، خاطرنشان کرد: اکنون زنگ خطری که به صدا آمده مربوط به این است که در حال حاضر ۹ درصد از دانشجویان در علوم پایه مشغول به تحصیل هستند و در صورت ادامه این روند در ۴ سال آینده این میزان به ۵ درصد و یا ۴ درصد خواهد رسید.
ضرورت تحول در آموزش
عموعابدینی اظهار کرد: در صورت ادامه روند فوق، فقط دانشگاههای برتر ما با توجه به ظرفیت، ورودی دانشجو خواهند داشت و بقیه دانشگاههای صنعتی و فنی تعطیل خواهند شد. با این روند حرکت توسعه کشور دچار مشکل خواهد شد، لذا جریان آموزش باید تغییر کند.
وی افزود: ما دانشگاههای خوبی داریم و افتخار هم میکنیم، ولی باید واقعیتها را نیز در نظر بگیریم، دانشجو استقبال میکند، وارد دانشگاه میشود و خارج میشود، ما باید مسیری را ترسیم کنیم که دانشجو بماند؛ لذا اساس تحول ضروری و اجتنابناپذیر است. اساس توسعه فناوری ایجاد اقتصاد دانشبنیان است. میبایست شورای دانشگاه، دانشکدههای فناوریهای نوظهور ایجاد کنند و از نخبگان در این دانشکدهها استفاده کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: باید ظرفیتها را احصا کنیم، جایی باید ایجاد شود که فراتر از روابط و مسائل موجود باشد، مخصوصا برای تکنولوژیهای آینده برنامهریزی کند.
تشریح طرح تحول
عموعابدینی گفت: طرح تحول مورد نظر چندین بخش دارد که بخش مهمی، ماموریتگرایی و آمایش است که در این راستا به دانشگاههای مشهد و نیشابور رفتیم و طرح تحول را برای آنها نوشتیم و خواستیم در حوزه معادن و منطقه خود خدمت کنند و در آن راستا به سطح بینالملل برسند.
وی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی میبایست علاوه بر حوزه بینالملل دو ماموریت مهم داشته باشد، اول، ماموریت در ایجاد فناوریهای نوظهور و نوین و دوم نیز ماموریت خدمت به صنعت و جامعه.
عمو عابدینی افزود: برای فناوریهای نوین و راهبردی آینده باید دانشکده ایجاد کنیم. اگر ماموریتها انجام شوند اوج حرکت تحول دانشگاهها اتفاق میافتد.
این مقام مسئول تاکید کرد: دانشگاهها باید تمدنساز باشند، رهبر معظم انقلاب در شکلگیری تمدن اسلامی نقش دانشگاهها را مطرح میکنند؛ لذا قبل از ابلاغ و اعلام گام دوم در سال ۱۳۹۴ فرمودند: لوازم نقشآفرینی دانشگاه در شکلگیری تمدن اسلامی باید شناسایی و به انجام برسد.
جذب دانشجو مطابق با نیاز
وی افزود: اگر صنعت ۵ سال آینده هزار نفر نیرو نیاز دارد بایستی هزار و ۲۰۰ دانشجو جذب شود نه ۵ هزار نفر! که طرح تحول مسیرش اصلاح این امور است که بر اساس آن آموزش باید در دو جهت فناوریهای نوظهور در جهت تمدن سازی و خدمت به صنعت و جامعه باشد. انتظار مقام معظم رهبری این است که ۱۰۰ درصد اساتید، کارشان باید در راستای رفع مشکلات کشور باشد. از جمله مشکلات فناوری و مشکلاتی که در کشور اختلال ایجاد میکنند. جریان آموزش، جریان توسعه پایدار کشور است.
عموعابدینی تصریح کرد: فناوریهای نوظهور و راهبردی آینده که در نقشه جامع علمی کشور تعریف شده است، حاکمیتی است که باید سرمایهگذاری و حمایت شود و نیز خدمترسانی به صنعت که باید تربیت دانشجو بر حسب جامعه و صنعت باشد.
وی افزود: اولین چالش دولت در حوزه آموزش عالی کشور، ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداری دانشگاههاست، که میتوان به مواردی از قبیل؛ نقص توسعه نظام فرهنگی و اجتماعی، ضعف در همکاریهای بین الملل و... اشاره کرد.
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: الزامات کلیدی طرح تحول مشخص شده شامل؛ اصلاح نظام حکمرانی آموزش، اجرایی سازی آمایش سرزمینی آموزش عالی، ماموریت گرایی آموزشهای چند ساعته، تحول در نظام جذب تحصیلات تکمیلی و... است.
عموعابدینی در پایان خاطرنشان کرد: از سال آینده ۲۰ درصد پذیرش از دانشجویان دکتری استاد محور میشود. آیین نامه آن در آینده مشخص میشود که مصوبه شورای گسترش است.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/