دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1401 - 09:15
آنا گزارش می‌دهد؛

پایانه اکباتان؛ از کلنگ‌زنی قالیباف تا افتتاح زاکانی

پایانه اکباتان؛ از کلنگ‌زنی قالیباف تا افتتاح زاکانی
با افزایش ایستگاه و قطار‌های مترو، نیاز شدید به افزایش پایانه‌ها برای اورهال قطار‌ها احساس می‌شد. وضعیتی که نشان می‌دهد، چقدر افتتاح خطوط و ایستگاه‌ها نسبت به ایجاد زیرساخت‌های تعمیر و نگهداری، برای مدیران شهری جذاب‌تر بوده است.
کد خبر : 802516

گروه جامعه خبرگزاری آنا، پس از گذشت بیش از یک دهه انتظار، یکی از بزرگترین پایانه‌های قطار‌های شهری با حجم سرمایه‌گذاری عظیم افتتاح شد. عملیات اجرایی پایانه اکباتان که یکی از ابرپروژه‌های شهر محسوب می‌شود، از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و حالا بعد از گذشت ۱۴ سال در ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید.

پایانه‌ای در مساحتی بالغ بر ۷ هکتار، احداث شده در ۲ طبقه و در غربی‌ترین نقطه خط ۴ متروی تهران (شمال ایستگاه متروی اکباتان) که به گفته مدیرعامل شرکت متروی تهران بهره‌برداری از این پایانه، قطعاً در امر دپو، نگهداری و تعمیر واگن‌های فعال در خط ۴ و همچنین کاهش سرفاصله حرکتی قطار‌های این خط مؤثر واقع خواهد شد. دهنه‌های سازه پایانه اکباتان بیش از ۳۳ متر جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب‌های مختلف طراحی شده و ظرفیت پذیرش ۲۱ رام قطار را دارد.

همچنین طراحی و اجرای ۲۱ هزار مترمربع کانال تهویه هوا با ورق‌های گالوانیزه و سازه‌های فلزی متصل به سقف، اجرای بارانداز، جرثقیل دروازه‌ای و سیستم هوای فشرده از دیگر ویژگی‌های پایانه مذکور است.

پایانه اکباتان در گذر زمان!

پروژه اکباتان از زمان کلنگ‌زنی تا بهره‌برداری ۵ شهردار، ۴ مدیرعامل مترو و چندین مدیر اجرایی را به خود دیده است. درواقع روبان افتتاح پروژه‌ای که قالیباف شهردار اسبق تهران کلنگ آن را زده بود، توسط علیرضا زاکانی شهرداری فعلی پایتخت بریده شد. بماند که پس از پایان دوره مدیریت قالیباف، چندین شهردار آمدند و رفتند و به موازات توسعه خطوط مترو، خبری از راه‌اندازی این پایانه نشد.

گفتنی است، شبکه خطوط مترو تهران با گذشت ۲۴ سال از آغاز بهره‌برداری آن، اکنون در قالب ۷ خط و با ۱۴۲ ایستگاه مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان پایتخت است. حجم عظیم تردد و جابه‌جایی مسافران در ابعاد میلیونی طی این سالیان متمادی، سخت‌افزار شبکه راه‌آهن ریلی زیرزمینی را مستهلک کرده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن را تلنبار و البته ضروری ساخته است.

در چنین وضعیتی، برای بهره مندی بهینه از ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی و ارائه سرویس‌های تعمیراتی به هنگام و روزآمد جهت تداوم جریان حرکت قطارها، بهره‌گیری از پایانه‌های مستقل در هر یک از خطوط مترو اجتناب‌ناپذیر است.

محبوبیت افتتاح خطوط و ایستگاه در دوره‌های پیشین

متأسفانه در طول سالیان اخیر، وظیفه تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی شبکه مترو تهران بر دوش ۲ پایانه فتح‌آباد و صادقیه بوده که این امر هم توان عملیاتی این دو مجموعه را فرسوده ساخته و هم‌زمان ارائه خدمات و تعمیرات قطار‌ها را افزایش داده است. وضعیتی که به خوبی نشان می‌دهد، افتتاح خطوط و ایستگاه‌ها نسبت به توجه به زیرساخت‌های تعمیر و نگهداری چقدر برای مدیران شهری جذاب‌تر بوده است!

در همین راستا راه‌اندازی پایانه‌های مستقل در خطوط مختلف مدتی است جزو اولویت‌های اصلی برنامه‌های اجرایی شرکت مترو تهران قرار گرفته که یکی از مهمترین آنها، پایانه اکباتان در غربی‌ترین نقطه خط ۴ است.

جان تازه به مترو با راه‌اندازی پایانه اکباتان

به تازگی مسعود درستی مدیرعامل مترو تهران در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه در خطوط ۳، ۶ و ۷ هیچ پایانه‌ای نداریم و هر اقدامی برای قطار‌های این خطوط، مستلزم هدایت قطار‌ها به پایانه‌های خطوط ۱، ۲ و ۴ است، گفت: با افتتاح پایانه اکباتان، شرکت بهره‌برداری می‌تواند برنامه ریزی بهتری داشته باشد تا فشار را از سایر پایانه‌ها کمتر کند و ارائه خدمات با کیفیت بهتری دنبال شود.

درستی با بیان اینکه هرچه بیشتر بتوانیم پایانه اضافه کنیم، سرعت انجام کار و اقداماتی که شبانه باید انجام شود، بهبود می‌یابد، افزود: امکانات بهره‌بردار در پایانه‌های موجود محدود بوده و بسیاری از مواقع به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم خدمات با تاخیر روبه رو می‌شود. حال راه‌اندازی اکباتان بخشی از کمبود‌های زیرساختی در مترو را تا میزان قابل توجهی حل می‌کند.

نیاز مبرم به افزایش پایانه‌ها در مقطع کنونی

با افزایش ایستگاه‌های جدید و تعداد قطار‌های متروی تهران، نیاز به افزایش تعداد پایانه‌ها برای تعمیر و اورهال قطارها، بیش از هر دوره دیگری احساس می‌شود. از طرفی خط ۴ مترو به دلیل گذر از زیر معابر پرتردد شهر همچون خیابان‌های آزادی، انقلاب، پیروزی و همچنین شهرک اکباتان، یکی از پر مسافر‌ترین کریدور‌های شرقی-غربی تهران محسوب می‌شود و رفته رفته ایستگاه‌های نیمه‌تمام آن هم وارد مدار خدمت‌رسانی می‌شود. البته با این حجم از تردد و مسئولیت در تردد درون شهری، خط ۴ متروی تهران تا پیش از این، فاقد پایانه بود.

با افتتاح پایانه اکباتان، بهره‌مندی قطار‌های خط ۴ از خدمات تعمیر و نگهداری و اورهال، در دو پایانه شهید کلاهدوز و اکباتان در ابتدا و انتهای خط امکان‌پذیر خواهد بود که این امر منجر به کاهش سرفاصله حرکتی قطار‌ها و افزایش ظرفیت مسافرگیری در خط ۴ و حتی بهبود وضعیت رسیدگی به قطار‌های خطوط مجاور می‌شود.

حال با افزایش تعداد پایانه‌های قطار‌های درون شهری، آن هم با قابلیت‌های خاص و ویژه‌ای که پایانه اکباتان دارد، می‌توان امیدوار بود که مشکلات فعلی در حوزه بهره‌برداری از قطار‌ها و اورهال آنان کمتر می‌شود و سرعت و کیفیت خدمت‌رسانی در حوزه حمل‌ونقل ریلی به شهروندان بهبود پیدا می‌‌کند. پروژه‌ای که هرچند ۱۴ سال در دست اقدام بود، اما بالاخره در ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ با حضور وحیدی وزیر کشور و زاکانی شهردار تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب