دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1395 - 16:01

ارائه مدل سیاست‌گذاری خدمت سربازی با تاکید بر وضعیت فرهنگی و اجتماعی

یکی از دانشجویان گروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی مدلی برای سیاست‌گذاری خدمت سربازی با تاکید بر وضعیت فرهنگی و اجتماعی ارائه کرد.
کد خبر : 80165

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از دانشجویان گروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی امروز به عنوان اولین فارغ‌التحصیل این پژوهشگاه از رساله خود در مورد ارائه مدلی برای سیاست‌­گذاری خدمت سربازی با تاکید بر وضعیت فرهنگی اجتماعی ایران دفاع کرد.


سیاست­‌گذاری در حوزه خدمت سربازی هم به بعد سیاست­‌گذاری اجتماعی و هم به سیاست­‌گذاری‌‌های دفاعی کشور مرتبط است، بنابراین ابعاد جامعه، فرهنگ، امنیت و اقتصاد را می­‌توان در پیوند با هم در این موضوع مهم معطوف به قشر جوان کشور ملاحظه کرد.


به عقیده این پژوهشگر، سیاست خدمت سربازی به تغییرات جمعیتی جامعه و اشتغال جوانان نیز ربط دارد. همچنین ژئوپلیتیک ایران، سازماندهی نیروی انسانی ارتش و ساختار سازمانی آن و همچنین تخصصی شدن و تغییر الگوی جنگ‌ها نیز در آینده بر سیاست‌گذاری خدمت سربازی موثر است.


در این رساله سعی شد مدلی از یک سیاست کلی، جامع و فراگیر برای خدمت سربازی و طیفی از سیاست‌گذاری‌های خرد در سطح سازمان‌های سربازپذیر و همچنین جامعه تامین­ کننده سرباز برای ارتش ترسیم و ارائه شود.


سوال اصلی پژوهشگر این بوده که چه مدلی از سیاست­‌گذاری خدمت سربازی در ایران مطلوبیت دارد؟ که یکی از سوالات رایج در مورد این مسئله مهم و فراگیر برای بسیاری از جوانان ایرانی است. در پاسخ به سوال اصلی، محقق این فرضیه را مطرح می‌کند که مدل مطلوب سیاستگذاری خدمت سربازی در ایران ترکیبی از سیاست­‌های سربازی وظیفه و سربازی غیراجباری است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب