کوتاهی در صدور مجوز برای فعالیت واحدهای فناور/ جایگاه سازمانی مراکز رشد ارتقا یابد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ سال ۱۳۹۱ موافقت اولیه با راهاندازی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با تخصص شیلات، آبزیان و محیط زیست دریایی صادر شد و سال ۱۳۹۳ با انتصاب تورج اسدی به سمت مدیر مرکز رشد، رسماً کار خود را آغاز کرد و اکنون توسط مازیار یحیوی دانشیار پایه ۲۷ و عضو هیئت علمی گروه شیلات این دانشگاه مدیریت میشود.
یحیوی از آبان ۱۴۰۰ بهطور رسمی به عنوان مدیر مرکز رشد واحدهای فناور واحد بندرعباس مشغول به کار شده و دارای سوابقی مانند مدیرگروه، معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی در واحد بندرعباس بوده و ۲۲ مقاله ISI و بیش از ۸۰ مقاله علمی پژوهشی و چهار عنوان کتاب تخصصی در کارنامه علمی و اجرایی خود دارد.
مرکز رشد واحد بندرعباس اکنون در ساختمانی مستقل با زیربنای حدود هزار و ۲۰۰ متر مربع و دارای ١٥ اتاق مستقل و یک فضای سمعی و بصری بزرگ به همراه اینترنت و امکانات کامل اداری است.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و به منظور نشر کارکردها، فعالیتها و برنامههای مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با مازیار یحیوی مدیر این مرکز گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: از چرایی ایجاد و راهاندازی مرکز رشد واحدهای فناور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بگویید.
یحیوی: با توجه به موقعیت استان هرمزگان و ساحلی بودن آن و وجود ۱۴ جزیره که دارای ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی است از دیرباز دریا در زندگی مردم نقش بسزایی داشته است. مهمترین ظرفیت شهرستان بندرعباس و دیگر شهرهای استان، دریا و صنایع و اقتصاد وابسته به آن و شیلات است؛ زیرا استان هرمزگان نخستین قطب تولید میگو و ماهی در قفس کشور بوده و بخش اعظمی از تولید آن صادر میشود و ارزآوری خوبی دارد و میتواند زمینه اشتغال خوبی برای مردم منطقه محسوب شود.
وجود تعداد زیادی از دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای منابع طبیعی بهخصوص شیلات در مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی در استان هرمزگان میتواند نقطه قوتی برای توسعه پروش آبزیان محسوب شود؛ بنابراین ضرورت وجود مرکز رشد واحدهای فناور تخصصی شیلات، آبزیان و محیط زیست دریایی در بندرعباس احساس میشد که بر این اساس اقدام شد.
آنا: مرکز رشد واحد بندرعباس اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانشبنیان است؟
یحیوی: مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس بر اساس مجوز سازمان مرکزی دانشگاه، سال ١٣٩٣ رسماً در زمینه شیلات و صنایع وابسته و آلودگی زیست محیطی دریا فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون دارای ۲۸ هسته فناور، هفت واحد فناور، یک شرکت دانشبنیان و ۳۲ محصول فناور است و دو شرکت فناور مستقر در مرکز رشد در مسیر تبدیل به شرکت دانشبنیان مدارک خود را در سامانه معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری بارگذاری کردهاند.
آنا: تازهترین فعالیتها و برنامههای در حال اجرا و اهداف و برنامههای پیش روی مرکز رشد را بیان کنید.
یحیوی: بعد از برگزاری موفقیتآمیز رویداد عصر امید و نمایشگاه آن در خرداد امسال در حال رایزنی و صحبت با صاحبان ایدهها و طرحهای ارائه شده در استارتآپها و ایدهآراها به منظور جذب و استقرار در مرکز رشد واحدهای فناور هستیم که در این راستا تعدادی از آنها ابراز تمایل به ادامه همکاری وعقد قرارداد استقرار در مرکز رشد را ارائه کردهاند و در حال برنامهریزی برای برگزاری تعدادی دوره، ایدهآرا، استارتآپ و ... در نیمسال دوم هستیم.
در دوره مبارزه با کرونا هم توسط واحدهای فناور مرکز موفق به تولید انبوده محصولاتی ازجمله صابون جلبک و سرکه چوب شدیم.
آنا: نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناورانه محققان را چه میدانید؟
یحیوی: کوتاهی ادارات و سازمانهای دولتی در همکاری با هستهها و واحدهای فناور به منظور صدور مجوزها، نبود منابع مالی کافی برای تجاریسازی محصولات فناورانه و ناآشنایی محققان با مراحل اخذ مجوزها و تجاریسازی ازجمله نواقص و کمبودها در مسیر تجاریسازی محصولات فناورانه است.
آنا: آیا با گذشت چند سال از عمر مراکز رشد، تمام بخشهای دانشگاه توانستهاند مأموریت مراکز و سراهای نوآوری را بشناسند یا هماهنگی لازم بین بخشهای مختلف دانشگاه در زمینه حمایت از مراکز رشد وجود دارد؟
یحیوی: خیر، جایگاه مراکز رشد و سراهای نوآوری برای بیشتر بخشهای واحد دانشگاهی شناخته شده نبوده و حتی جایگاه سازمانی مناسبی با توجه به مأموریت و رسالت آنها تعریف نشده است. بسیاری از همکاران، تعریف درستی از شرح خدمات مرکز رشد نداشته و حتی بعضی از مسئولان اجرایی نیز شناختی از چرایی ایجاد مراکز رشد و سرای نوآوری ندارند. در نتیجه در اولویتهای اصلی دانشگاه قرار نگرفته و مورد توجه نیستند.
آنا: برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی چه پیشنهادی ارائه میدهید؟
یحیوی: جایگاه سازمانی مراکز رشد باید در واحدهای دانشگاهی ارتقا یابد و نقش و اهمیت وجود آنها برای سایر بخشهای دانشگاه تبیین و بازگو شود؛ البته استقلال مراکز رشد از سایر بخشهای واحد دانشگاهی در رشد و پیشرفت آنها مؤثر خواهد بود. مراکز تا حد امکان باید در فضای خارج از واحدهای دانشگاهی قرار داشته باشند و رفت و آمد به آنها راحت بوده و در تمام ساعات در اختیار هستهها و واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد بوده و همه امکانات مورد نیاز آنها در دوره رشد و شکوفایی تأمین و در اختیارشان قرار گیرد تا بتوان بعد از این دوره و ساخت نمونه اولیه در راستای تولید صنعتی و تجاریسازی فعالیت کرد.
آنا: و سخن آخر...
یحیوی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس به عنوان بزرگترین مجتمع آموزش عالی در استان هرمزگان با بیشترین تعداد دانشجو فعال است. دانشکده منابع طبیعی از قدیمیترین دانشکدههای این واحد دانشگاهی بوده و دارای دانشجو در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری بوده و اعضای هیئت علمی هم اکثراً دارای رتبه علمی استادیار و دانشیار هستند و دارای آزمایشگاهها و کارگاههای پیشرفته در سطح استان هرمزگان است.
استان هرمزگان به عنوان یک استان دریایی و قطب اقتصادی کشور، دارای نوار ساحلی گسترده، بزرگترین قطب تولید ماهی در قفس و میگو و پل ارتباط دریایی کشور با کشورهای حوزه خلیج فارس است. مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در فضایی جدا از بافت اصلی دانشگاه قرار دارد و در موقعیت مکانی مناسب از نظر شهری قرار دارد و تمام مجریان هستهها و واحدهای مستقر میتوانند بدون هیچ گونه محدودیتی در تمام ایام هفته در محل کار خود حضور داشته باشند.
اکنون فقط یک شرکت دانشبنیان در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای فناور واحد بندرعباس مستقر است که با برنامهریزی تعداد این شرکتها افزایش خواهد یافت. منعقدنشدن قرارداد مشارکت با واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد به دلیل مشکلات حقوقی ناشی از نامشخص بودن جایگاه مرکز در مقایسه با سایر بخشهای واحد دانشگاهی و عدم اطلاع درست از شرح وظایف آن بوده است.
گفتوگو: احسان عربی مفرد
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/