دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 اسفند 1393 - 10:03

ساخت بزرگترین بندر چند منظوره خلیج فارس در جاسک

ایران بزرگترین بندر چند منظوره خلیج فارس را در منطقه جاسک احداث می‌کند.
کد خبر : 8015

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از روابط عمومی سازمان مناطق آزاد، امیر دریادار محمدحسین ملک زادگان فرمانده اسبق نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و مدیر طرح منطقه آزاد تجاری - صنعتی جاسک با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره اهمیت آمایش سرزمین سواحل مکران و توسعه جاسک برای بهره‌برداری از این مناطق گفت: همزمان با این رهنمودها، فعالیت‌های مطالعاتی برای توسعه سواحل مکران آغاز شده است.


وی گفت: پس از رهنمودهای مقام معظم رهبری، پایگاه های نیروی دریایی از خلیج فارس به سمت دریای عمان و جاسک در سواحل مکران منتقل شده و دولت هم در این زمینه حساس شده‌ است، به طوری که رئیس جمهوری در این دو سال دو مرتبه به این منطقه سفر کرده و طرح بزرگی در دستور کار قرار گرفته است.


مدیر فعلی طرح منطقه آزاد تجاری - صنعتی جاسک افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی با رویکرد توسعه صنایع دریا محور و احداث اسکله های نفتی برای صادرات، احداث پتروشیمی و پالایشگاه، کارخانه فولاد و آلومینیم در دولت مصوب شد و توسعه جاسک از جمله فرودگاه و زیرساخت های عمرانی آن آغاز شده است.


وی با تشریح برنامه های دولت برای توسعه جاسک گفت: در حال حاضر تنها پایانه صادراتی نفتی ایران در جنوب کشور خارک محسوب می شود و این نیاز وجود داشت تا پایانه راهبردی دیگری هم برای صادرات نفت احداث شود. از این رو قرار شده تا با برنامه‌ریزی وزارت نفت دومین پایانه بزرگ نفتی ایران با ظرفیت تخلیه روزانه 2‌ میلیون بشکه نفت در بندر جاسک احداث شود.


به گفته امیر دریادار ملک‌زادگان، یک میلیون بشکه از این ظرفیت توسط خط لوله موجود میان خوزستان و شرق کشور و یک میلیون بشکه دیگر هم توسط خط لوله نکا به جاسک منتقل خواهد شد.


وی ایجاد بزرگترین پایانه صادرات گاز را از دیگر طرح‌های دولت برای جاسک بیان کرد و گفت: با اجرای این طرح، خط لوله صادرات گاز به عمان هم احداث خواهد شد؛ ضمن آن که انرژی مورد نیاز صنایع در این منطقه هم تامین خواهد شد.


او ادامه داد:‌ در قالب این طرح راهبردی، دولت تصمیم دارد جاسک را به پایتخت انرژی ایران تبدیل کند. یعنی تمرکز صادرات نفت و گاز ایران از تنگه هرمز بیرون می آید و به سواحل دریای عمان منتقل می‌شود. علاوه بر این با احداث شهر صنعتی ایران و چین، این منطقه یکی از بزرگترین مناطق صنعتی ایران در حاشیه دریای عمان احداث خواهد شد.


مدیر طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک گفت: ‌برای توسعه جاسک و آمایش سرزمینی سواحل مکران کارگروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری به طور مستمر و جدی در حال پیگیری این طرح هستند.








بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای برنامه 10 ساله ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک برآورد شده است که در اجرای آن از سرمایه‌گذاران داخلی و سپس خارجی حمایت خواهد شد

وی گفت:‌ لایحه ایجاد منطقه آزاد جاسک به مجلس شورای اسلامی ارائه و تاکنون در پنج کمیسیون مجلس بررسی و تصویب شده است و در انتظار رای صحن علنی مجلس هستیم و امید است به زودی به تصویب نهایی برسد.


دریا دار ملک زادگان مساحت طرح توسعه جاسک را 120 هزار هکتار بیان کرد و گفت : ‌علاوه بر انرژی و صنعت، توسعه گردشگری هم در طرح توسعه جاسک پیش‌بینی شده‌است.


وی افزود : ‌بالای 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای برنامه 10 ساله ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک برآورد شده است که در اجرای آن از سرمایه‌گذاران داخلی و سپس خارجی حمایت خواهد شد.


مدیر طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک از استقبال تعداد زیادی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای طرح های انرژی و صنعتی در جاسک خبر داد و گفت:‌ تا کنون 4 سرمایه‌گذار برای طرح‌های انرژی و 2 سرمایه گذار برای اجرای طرح‌های فولاد پیشنهاد‌های خود را ارائه کرده‌اند که تعدادی خارجی و از کشورهای عمان و هند هستند.


وی گفت: هم اکنون تعدادی از طرح های عمرانی از جمله توسعه راه ارتباطی بندرعباس به میناب و توسعه فرودگاه و طرح‌های توسعه آب و فاضلاب اجرایی شده است.


ملک زادگان گفت: ‌مقام معظم رهبری تاکید کردند در توسعه سواحل مکران غفلت صورت گرفته است و باید به سرعت این طرح اجرایی شود.


وی افزود‌: با راه‌اندازی بنادر تجاری و پایانه صادرات نفتی در جاسک هم مسیر کشتی های تجاری و هم مسیر نفتکش‌ها در مقایسه با وضع فعلی بسیار کوتاهتر و باصرفه تر می شود؛ به طوری که مسیر کشتی‌ها برای حمل نفت صادراتی ایران 2400 مایل و مسیر شناورهای بین المللی برای دریافت خدمات دریایی در این منطقه 600 مایل کمتر از عزیمت آنها به دوبی خواهد شد.


مدیر طرح منطقه آزاد تجاری صنعتی جاسک خاطرنشان کرد: متاسفانه در 800 کیلومتر مسیر ساحلی مکران کار توسعه‌ای انجام نشده‌است و مردم این منطقه هم فقیر هستند که با اجرای طرح‌های توسعه‌ای شاهد رونق اقتصادی و اشتغال در جاسک خواهیم بود.


وی افزود: سال آینده زیرساخت‌ها به اتمام می‌رسد و واگذاری طرح ها به متقاضیان آغاز خواهد شد. همچنی ظرف چند روز آینده طرح انتقال آب توسط لوله از سد جگین به منطقه جاسک به بهره برداری خواهد رسید. خطوط شرکت‌های حمل و نقل هوایی هما، آسمان و ماهان نیز تا اردیبهشت پروازهای خود را به جاسک آغاز می کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته