دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1401 - 10:48
آنا گزارش می دهد؛

ژیمناستیک، حاشیه‌های جدید، ایمیل‌های دردسرساز و خودزنی وزارت ورزش

ژیمناستیک، حاشیه‌های جدید، ایمیل‌های دردسرساز و خودزنی وزارت ورزش
ظاهراً قرار نیست ژیمناستیک ایران به این زودی رنگ آرامش را به خود ببیند.
کد خبر : 801145

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، ژیمناستیک و دوچرخه‌سواری، دو فدراسیونی بودند که از سال گذشته تاکنون با حاشیه‌های متعددی روبرو شدند و این مسئله باعث شد تا این دو رشته رنگ آرامش واقعی را هرگز به خود نبینند. همان سال گذشته برای این دو فدراسیون سرپرست تعیین شد و به نظر می‌رسید انتخابات با هنوز همین سرپرستان انجام شود، اما شرایط کمی برای ژیمناستیک متفاوت شد و به نظر می‌رسد شرایط فدراسیون این رشته دیرتر از دوچرخه‌سواری به ثبات مورد نظر برسد.

اشتباه استراتژیک وزارت ورزش با انتصاب سرپرست جدید

روز 23 دی 1400 بود که وزیر ورزش و جوانان در حکمی حمید احمدی را به عنوان سرپرست فدراسیون ژیمناستیک منصوب کرد. احمدی پیش از این در اختیار گرفتن این پست، به عنوان نایب رئیس فدراسیون فعالیت داشت و در واقع انتصاب او به لحاظ قانونی و براساس اساسنامه نیز مشکلی نداشت. در اساسنامه فدراسیون آمده است که اگر رئیس فدراسیون استعفا بدهد و کناره‌گیری کند، باید نایب رئیس امور فدراسیون را بر عهده بگیرد، همین قانون نیز باعث شد تا فدراسیون جهانی ایرادی به این انتصاب نگیرد.

احمدی کمی بیش از 6 ماه این پست را در اختیار داشت، تا اینکه به واسطه احتمال حضورش در انتخابات و همچنین پایان دوره 6 ماهه سرپرستی‌اش، سید طاهر علوی مسئولیت فدراسیون را در اختیار گرفت. البته طول عمر سرپرستی علوی به 24 ساعت هم نکشید و او به واسطه برخی مسائل نتوانست فدراسیون شود و پس از آن زهره مرزوقی به عنوان سرپرست منصوب شد.

انتصاب علوی و مرزوقی در حالی صورت گرفت که چند هفته قبل از آن، حمید سجادی وزیر ورزش به همراه رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در سفرشان به سوئیس با مسئولان فدراسیون جهانی دیدار داشتند و پس از رایزنی با آنها، موافقتشان برای تایید اساسنامه فدراسیون ژیمناستیک ایران و برگزاری انتخابات را گرفته بودند.

نکته مهم اینجا بود که فدراسیون جهانی مشکلی با حمید احمدی نداشت، چرا که او نایب رئیس بود و طبق قانون می‌توانست سرپرست فدراسیون شود. مشکل آنجا بود که FIG (فدراسیون جهانی ژیمناستیک) علاقه‌ای به دخالت دولت نداشت و نمی‌خواست که سرپرست غیر قانونی (از نظر این نهاد) منصوب شود. بر همین اساس نیز همکاری لازم از سوی این نهاد با مسئولان رده بالای ورزش صورت گرفت تا اساسنامه مورد تایید قرار بگیرد و پروسه انتخابات برگزار شود.

در زمان مذاکرات در سوئیس هیچ مشکلی وجود نداشت، اما مشکل از آنجایی آغاز شد که وزارت ورزش اقدام به انتصاب سرپرست کرد و این از نظر فدراسیون جهانی به منزله دخالت دولتی و خارج از چهارچوب اساسنامه بود. نکته مهم اینجاست که FIG هنوز مرزوقی را به رسمیت نمی‌شناسد و بر همین اساس، با ارسال نامه‌ای حتی تعدید به تعلیق و محرومیت فدراسیون ایران کرد.

در دوران سرپرستی حمید احمدی تقریباً ارتباط خوبی با FIG گرفته شده بود و انتخابات می‌توانست در دوره سرپرستی این فرد انجام شود، اما یک اشتباه استراتژیک از سوی وزارت ورزش و تاکید بر روی موضوع سرپرستی 6 ماهه، باعث شد تا همه پایه‌های اعتمادی که شکل گرفته بود، دوباره خراب شود. نکته مهم این است که فدراسیون دوچرخه‌سواری نیز نزدیک به یک سال است که با سرپرست اداره می‌شود، اما هیچ مشکلی از این بابت به وجود نیامده و به زودی هم قرار است پروسه انتخابات به انجام برسد.

ماجرای عجیب ایمیل‌های دردسرساز

روز چهارشنبه موضوع نامه فدراسیون جهانی به فدراسیون ایران رسانه‌ای شد؛ ایمیلی که یک هفته از ارسال آن گذشته بود. در این ایمیل آمده است: مواردی مطرح شده بود که پیش‌تر به آنها اشاره شد. نکته مهمی که این میان وجود دارد، این است که این ایمیل هرگز به دست مسئولان فعلی فدراسیون نرسیده و حتی از سوی آنها نیز رسانه‌ای نشده است. در واقع زهره مرزوقی سرپرست فدراسیون از زمان حضورش هنوز نتوانسته به طور مستقیم با فدراسیون جهانی مکاتبه کند و اگر هم این کار را انجام داده، به واسطه کمیته ملی المپیک بوده است. تیم فعلی فدراسیون دسترسی به ایمیل ندارند و به همین دلیل در مکاتبه با FIG یک ایمیل جدید را معرفی کردند که ظاهراً مورد تایید FIG قرار نگرفته است.

ماجرای در اختیار نداشتن ایمیل از این قرار است که نام کاربری و کلمه عبور (USERNAME و PASSWORD) در اختیار کسانی است که قبلاً در فدراسیون حضور داشتند. تاکنون هیچ کدام از این افراد این نام کاربری و کلمه عبور را در اختیار فدراسیون قرار نداده‌اند و به نوعی، خودشان هنوز با فدراسیون جهانی در ارتباط هستند، آن هم در حالی که هیچ کدام از آنها هیچ سمتی در فدراسیون ندارند.

فدراسیون جهانی که هرگز تصویر چنین وضعیت نابسامانی را در ورزش ایران نمی‌کند، اعلام کرده فقط به همان ایمیل اعتماد دارد و ایمیل‌های جدید را هنوز قبول نکرده است. آنچه اهمیت دارد، این است که مشخص نیست چرا ایمیل‌های فدراسیون به عنوان یکی موضوع سازمان و نه فردی، در اختیار کسانی باقی مانده که دیگر در فدراسیون نیستند. ظاهراً برخی افراد، فدراسیون را برای خودشان می‌دانند و حاضر نیستند از آن دل بکَنَند. نکته دیگر اینکه مشخص نیست آقای اقدام حقوقی و قضایی در این باره صورت گرفته است یا نه؟ که اگر چنین کاری انجام می‌شد، حداقل شاید تا الان به یک نتیجه اولیه می‌رسید.

باید به یک نکته دیگر نیز اشاره کرد؛ اینکه شنیده می‌شود هر روز ایمیل‌هایی از داخل کشور به فدراسیون جهانی ارسال می‌شود و چهره ورزش و مسئولان را مخدوش می‌کند، آن هم بدون توجه به اینکه شاید اتفاقات ناخوشایندی برای ژیمناستیک رخ بدهد.

حاشیه‌سازی در زمان برگزاری رقابت های ژیمناست‌ها در بازی‌های کشورهای اسلامی

طی روزهای اخیر دو خبر پیرامون رشته ژیمناستیک رسانه‌ای شد؛ اولی انتصاب رئیس سابق به عنوان عضو کمیسیون «برابری جنسیتی» فدراسیون جهانی ژیمناستیک و دومی، نامه تهدید‌آمیز فدراسیون جهانی.

فعلاً قصد نداریم پیرامون ماهیت و واقعی بودن یا نبودن این مسائل صحبت کنیم، بلکه سوال‌مان این است که چرا این دو موضوع با وجود آنکه چند روز از آنها گذشته بود، در آستانه رقابت ملی‌پوشان ژیمناستیک در بازی‌های کشورهای اسلامی منتشر شده است؟ آیا این کار با نیت خاصی صورت گرفته است؟ چرا همان زمان که نامه فدراسیون جهانی ارسال شده بود (4 آگوست)، آن را رسانه‌ای نکردند و اجازه دادند که این اتفاق 6 روز بعد رخ بدهد؟ چرا خبر انتصاب در کمیسیون مربوطه (که بدون تاییدیه فدراسیون ایران بوده) با چند روز تاخیر انجام شده است؟

همه اینها، سوالاتی هستند که شاید پاسخ به آنها باعث رونمایی از حاشیه‌سازی‌ها شود.

آنچه این روزها از وضعیت ژیمناستیک مشخص است، این است که فدراسیون این رشته در ایران حال و روز خوشی ندارد و به نظر می‌رسد به این زودی، تکلیف رئیس جدید مشخص نمی‌شود.

انتهای پیام/4057/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته