دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1395 - 13:34
شعار هفته جهانی آموزش امسال از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران اعلام شد

کمبود بودجه آموزشی، دلیل بازماندن 124 میلیون کودک و نوجوان درجهان

کمیسیون ملی یونسکو در ایران موضوع برنامه هفته جهانی آموزش را تامین اعتبار آموزش اعلام کرد و از انتخاب شعار «سرمایه‌گذاری برای آینده» به عنوان شعار هفته آموزش امسال خبر داد.
کد خبر : 80047

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پورتال کمیسیون ملی یونسکو در ایران "هفته جهانی آموزش" یک رویداد جهانی سالانه است که از سوی "کمپین جهانی آموزش" یونسکو برای افزایش توجه به اهمیت آموزش همگانی برگزار می‌شود.


موضوع امسال این برنامه، تامین اعتبار آموزش است که از تاریخ 24 تا 30 آوریل ( 5- 11 اردیبهشت) با شعار" سرمایه‌گذاری برای آینده" در نقاط مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.


در همین راستا یونسکو یک میزگرد ویژه را در تاریخ 25 آوریل 2016، در مقر یونسکو در پاریس برگزار می‌کند. عنوان این میزگرد، "سرمایه‌گذاری برای هدف چهارم توسعه پایدار- آموزش 2030: هیچکس را محروم نکیند- برای کاهش شکاف نابرابری چه کاری باید انجام داد؟" است و در آن فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در زمینه دستورکار جدید آموزش 2030، با تمرکز بر اقشار درحاشیه مانده و محروم از آموزش مورد بررسی قرار می‌گیرد.


ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو در یک پیام ویدئویی که به مناسبت آغاز هفته جهانی آموزش منتشر کرده است گفته است: «شکست در اختصاص بودجه مناسب برای آموزش، تحقق دستورکار جهانی آموزش را در معرض خطر قرار می‌دهد.»


براساس دستور کار آموزش 2030، دولت‌ها متعهد شده‌اند تا در مقاطع آموزشی ابتدایی و متوسطه، آموزش رایگان، برابر و باکیفیت را فراهم نمایند. اما بدون اختصاص سالانه 39 میلیارد دلار بودجه اضافه در زمینه آموزش، کشورهای فقیر برای دستیابی به اهداف آموزشی با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند.


به دلیل شکافی که در تامین بودجه وجود دارد از دولت‌ها درخواست شده 15 الی20 درصد از بودجه خود (معادل 4 تا 6 درصد از تولید ناخالص داخلی) را صرف آموزش کنند، همچنین از اهداکنندگان مالی نیز دعوت شده تا حمایت‌های مالی خود را که از سال 2010 با روند کاهش مواجه بوده، افزایش دهند.


همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل بازماندن 124 میلیون کودک و نوجوان درجهان ( عمدتا بین 6 تا 15 سال) کمبود بودجه آموزشی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته