دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1395 - 11:56

پاسخ وزارت کشور به مدعیان دخالت مسئولان در انتخابات: مستندات ارائه دهند

سخنگوی وزارت کشور درباره وضعیت مینو خالقی منتخب اصفهان و ادعای برخی افراد مبنی بر دخالت مسئولان در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی توضیح داده است.
کد خبر : 80010

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، روزنامه اعتماد در شماره امروز -سه‌شنبه هفتم اسفند ماه- نوشت: بازندگان هفتم اسفند برای مرحله دوم توپخانه‌های‌شان را به سوی دولت نشانه گرفته‌اند. اگر پیش از این، برجام سوژه‌شان بود حالا با ادعای جدیدی پا به میدان گذاشته‌اند. غلامعلی حدادعادل، سرلیست اصولگرایان تهران و نفر سی‌ویکم انتخابات هفتم اسفند دو ماه پس از انتخابات سکوت خود را با ادعایی علیه دولت شکست و با وجود اینکه صحت و سلامت انتخابات در دور اول مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، گفت که دولت در امر انتخابات دخالت می‌کند. ادعایی که هنوز برایش مستندی ارایه نکرده است. آیت‌الله موحدی‌کرمانی هم در پیامی که برای مرحله دوم انتخابات منتشر کرده است از دولت خواسته در انتخابات دخالت نکند.


قائم‌مقام وزارت کشور و سخنگوی این وزارتخانه اما در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید که اصلا چنین مساله‌ای وجود نداشته و جز دو مورد گزارش در این مورد که مورد پیگیری قرار گرفته هیچ مساله‌ای به ما گزارش نشده است. حسینعلی امیری تاکید دارد که اگر آقایان مستنداتی دارند به ما و دستگاه‌های ذی‌ربط ارایه دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.


وزارت کشور این روزها درگیر امر مهمی همچون انتخابات است و از همین رو امیری در مورد اینکه آیا چنین اتهامی را پیگیری قضایی خواهند کرد یا خیر، گفت: کارهای مهم‌تری داریم و فرصتی برای حاشیه‌ها نداریم.


سخنگوی وزارت کشور همچنین از جلساتی که با علی مطهری در مورد وضعیت مینو خالقی داشته خبر داد و گفت همچنان پیگیر ماجرا هستند.


آقای حداد عادل ادعاهایی در مورد دخالت دولت در انتخابات را مطرح کرده و گفته است: در جلسه شورای ائتلاف اصولگرایان این اظهار نگرانی از دخالت آشکار مسوولان دولتی در انتخابات مطرح شد و نمونه‌های متعددی ذکر شد و از اینکه برخی مسوولان باید بی‌طرفی خود را در اجرای انتخابات نشان دهند، آشکارا گرایش خود را به یک جریان سیاسی اعلام کرده و در مجامع مردم را به رای دادن به نامزد یک جریان خاص دعوت می‌کنند و مسوولان استانی را تشویق می‌کنند که امکانات را در اختیار نامزدهای خاصی بگذارند. شما به عنوان سخنگوی وزارتخانه‌ای که مجری انتخابات بوده‌اید نظرتان در مورد این صحبت‌ها چیست به‌ویژه که صحت و سلامت انتخابات هم مورد تایید شورای نگهبان و هیات نظارت بر انتخابات قرار گرفته است و دو ماه بعد از انتخابات و در آستانه دور دوم چنین ادعاهایی مطرح می‌شود. ضمن اینکه آقای موحدی کرمانی هم این مساله را مطرح کرده‌اند و از دولت خواسته‌اند در انتخابات دخالتی نداشته باشند.


اول اینکه دولت از جهت حقوقی تعریف دارد. هم کل حاکمیت را دولت می‌گویند و هم به هیات وزرا دولت می‌گویند. ایشان باید روشن کنند منظور از دولت کیست؟ حاکمیت است یا هیات وزراست؟
حدادعادل مشخصا از استانداری‌ها نام برده که زیرمجموعه وزارت کشور است.


اگر منظور آقای حدادعادل هیات وزراست که اصلا چنین چیزی وجود نداشته است ولی اگر منظور نهاد دیگری است به‌طور مشخص و با آدرس دقیق به ما مستندات را ارائه دهند تا ما پیگیر ماجرا باشیم. ما در وزارت کشور پیش از انتخابات و تا امروز و برای دور دوم انتخابات به صورت مرتب به استانداران تاکید کردیم که باید بی‌طرف باشند و توجهی نداشته باشند که افراد در چه گرایش سیاسی تعریف می‌شوند. همه افرادی که از فیلتر شورای نگهبان گذشته‌اند و به تایید این شورا رسیده‌اند و وارد عرصه انتخابات شدند، چه اصولگرا باشند چه اصلاح‌طلب و چه اعتدالی باید از حقوق قانونی یکسانی برخوردار باشند. ما در وزارت کشور در تمام همایش‌های آموزشی و توجیهی که برای ١٨٠٠ نفر از بخشداران و فرمانداران و استانداران برگزار کردیم بر این موضوع تاکید فراوان داشتیم. امروز هم بر همین بی‌طرفی تاکید داریم. نمی‌شود به صورت کلی آمد و چنین حرف‌هایی را مطرح کرد. ایشان اگر آدرس و مستنداتی دارند که بخشدارها، استاندارها یا فرماندارها در امر انتخابات دخالت کرده‌اند و امکانات خاصی را در اختیار کاندیدای خاصی قرار داده‌اند در اختیار ما و مسوولان ذی‌ربط قرار بدهند تا مورد پیگیری قرار گیرد.


آیا در دور اول انتخابات یا در دور دوم که روز جمعه برگزار خواهد شد هیچ گزارشی مبنی بر اینکه دخالتی از سوی نهادهای دولتی در انتخابات صورت گرفته باشد، دریافت کرده‌اید؟


در دور اول انتخابات گهگاه گزارشی از سوی کاندیداها دریافت می‌شد که همه مورد پیگیری قرار گرفت و اگر مساله‌ای بود، حل شد. در دور دوم هم دو مورد گزارش شد که یک مورد را یکی از دستگاه‌های نظارتی به خود من گفتند که بلافاصله با فرماندار و استاندار مربوطه تماس گرفته شد و تذکرات و اقدامات لازم انجام شد و یک مورد هم یکی از نمایندگان فعلی مجلس به ما اطلاع داد که بلافاصله با معاون سیاسی استان مربوطه مطرح شد و مورد پیگیری قرار گرفت. جز این دو مورد هیچ گزارشی مبنی بر دخالت نهادهای دولتی در انتخابات نداشته‌ایم.


مساله دخالت دولت در انتخابات در واقع نوعی اتهام است. شما می‌گویید مستندات ارایه دهند تا مورد پیگیری قرار گیرد. اگر مستنداتی مبنی بر این مساله ارایه نشود آیا شما این مساله را به عنوان یک اتهام به مجریان انتخابات پیگیری خواهید کرد‌؟


این روزها ما کارهای مهم‌تری برای انجام دادن داریم و امر مهمی همچون انتخابات وقت و انرژی زیادی از ما می‌گیرد. ما بنا نداریم مسائل را حتی‌المقدور به وادی شکایت و دستگاه قضا ببریم زیرا آنقدر کارهای مهم و اساسی داریم که فرصتی برای حاشیه‌ها نداریم.


آقای مطهری گفته بودند که اگر اعتبار نامه مینو خالقی صادر نشود وزیر کشور را استیضاح خواهند کرد. آیا شما در این مورد ملاقات و گفت‌وگویی با ایشان داشته‌اید؟


بله. خود بنده با آقای مطهری چند جلسه داشته‌ام و ایشان را در جریان کامل همه پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که ما برای این جریان انجام داده‌ایم و همچنان انجام می‌دهیم، قرار داده‌ام.


آقای مطهری از توضیحات شما قانع شدند؟


مساله‌ای که برای ایشان مهم بود، این بود که این جریان مورد پیگیری قرار بگیرد تا حقی از مردم ضایع نشود. ما هم به ایشان قول دادیم که این مساله را مورد پیگیری قرار دهیم.


یعنی وزارت کشور هنوز پیگیر این مساله است که اعتبارنامه مینو خالقی را صادر کند؟


من در این مورد تنها یک جمله را می‌گویم، اینکه ما از کلیه ظرفیت‌های قانونی برای مسائل مربوط به انتخابات استفاده خواهیم کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته