دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1395 - 11:49

انتقاد حقانی ازعملکرد شهرداری تهران در صحن علنی شورای شهر

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شهرداری و عدم توجه به مصوبات شورای شهر تهران، گفت: ما به عنوان شورای شهر تهران واقعیت مجموعه بدهی‌های بانکی و دیون پیمانکاران شهرداری را به صورت فنی و کارشناسی نمی‌دانیم.
کد خبر : 79974

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد حقانی در دویست پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی رویکرد عملی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای دستیابی به پویایی اقتصادی و جلوگیری از تهدیدات اقتصادی خارجی است، اظهار کرد: این الگوواره می‌تواند در کوتاه مدت ضمن بازنگری در بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توان‌های اقتصادی منجربه حل مسئله تولید و مصرف در کشور شود و در بلند مدت کشور را در مسیر پویایی و خودکفایی حرکت داده و از وابستگی به درآمدهای رانتی برهاند.


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک فرآیند فراگیر و پویا است و لازم می‌دانیم تمام ارکان مدیریت کشور از جمله مدیریت شهری تهران با تدوین و اجرای تدابیر و راهکارهای کاربردی در بازنگری فرآیندهای مالی و اقتصادی خود گام برداشته و سهم خود را در تحقق اقتصادی و مقاومتی ایفا کند، افزود: با توجه به ابلاغ مجموعه‌ای از سیاست‌های کلی نظام در خصوص لزوم بازنگری مدل اقتصادی ملی و محلی توسط مقام معظم رهبری از قبیل سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، اصلاح الگوی مصرف و در نهایت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اکنون در آستانه سالروز شوراهای اسلامی محلی کشور سوال کلیدی این است با توجه به شرایط خاص کلان‌شهر تهران مهم‌ترین اقدامات و اجرایی و کاربردی جهت تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومتی کدامند.


وی با بیان اینکه تأمین منابع و درآمدهای شهرداری‌ها همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران خرد و کلان در ایران بوده است،‌ عنوان کرد: همگی می‌دانیم الگوواره تأمین منابع و درآمدهای شهرداری فاقد شفافیت، کارآمدی و اثربخشی لازم است در طول 10 سال گذشته منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای در شهرداری تهران که به نوعی مهم‌ترین درآمد ناپایدار تهران محسوب می‌شود مدام افزایش یافته است بدون آنکه به آسیب‌های حاصل از این اقدام فکر کرده باشیم هر سال شورای شهر در حالتی منفعل از این موضوع بسیار مهم رد می‌شود و در مقابل آن با وارونه جلوه دادن حقیقت عبور می‌کند.


حقانی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: از اعضای محترم شورای شهر درخواست می‌کنم بیایید بخش ناپایدار این درآمد را ابتدا به حداقل ممکن و سپس آن را از بودجه سنواتی شهرداری حذف کنیم معنای این پیشنهاد تعدیل حداقل 7 هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری تهران است اجازه ندهید شورای شهر و کمیسیون ماده 5 تسهیل‌گر تخلفات شهرسازی و تخریب‌گر هویت و سیمای تهران باشند.


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه دومین اقدام عملی و اجرایی در چهارچوب سیاست‌های ذکر شده عدم تداوم روند کنونی و ضرورت تحول ساختاری در نظام تأمین درآمد شهرداری تهران است، عنوان کرد: ماده 174 قانون برنامه توسعه پنجم کشور شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها را مکلف کرده است تا پایان سال اول آن برنامه نسبت به تدوین نظام درآمدهای پایداری شهری اقدام کند. همچنین این ماده قانونی تأکید دارد مدیریت شهری نسبت به تغییر در شیوه و اخذ عوارض بر املاک به عوارض ناشی از مصرف و خدمات عمل کند.


وی تأکید کرد: امروز عوارض آینده شهر را می‌گیریم تراکم می‌فروشیم و حتی پیش‌فروش می‌کنیم و همان‌روز مصرف می‌کنیم پس آینده و فردای این شهر چه می‌شود.


وی با بیان اینکه اصل محوری دیگر رشد بهره‌وری در نظام مدیریت اقتصادی و مالی شهرداری تهران است، اضافه کرد: شورای شهر تهران در تاریخ دوم مرداد ماه سال 90 با تصویب و ابلاغ مصوبه سنجش و بهره‌وری در شهرداری تهران تکالیفی برای شهرداری منظور کرده است اما متأسفانه این مصوبه در کنار صدها مصوبه دیگر خاک می‌خورد.


حقانی در این زمینه به تشریح چند مثال پرداخت و گفت: ما در طول سنوات گذشته صدها پروژه‌را شروع و تکمیل کرده‌ایم ولی واقعا بر کارآمدی آنها فکر نشده است.صدها پروژه تجاری بزرگ مقیاس در بر اتوبان‌ها احداث کرده‌ایم شاهد مثال این نارسایی مجتمع تجاری کوروش در اتوبان ستاری بین بزرگراه همت و حکیم است که هر سه بزرگراه را در آن منطقه قفل کرده است.


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: صدها سرای محله به نام جلب مشارکت مردم در کاربری‌های غیر فرهنگی و به ویژه در کاربری‌های سبز احداث می‌کنیم در حالیکه در هر محله شهر تهران چندین مسجد و حسینیه وجود دارد و سالانه میلیاردها تومان بابت آنها پول تصویب می‌کنیم بدون آنکه چاره‌ای جهت استفاده فرهنگی برای آنها اندیشه کنیم.


به اعتقاد حقانی عدم ارتباط سرای محله با فرهنگسراها جای خود دارد و قصه‌ی مفصل دیگری است.


حقانی با بیان اینکه صدها باغ چندین ساله را به نام حقوق مکتسبه و مغایر با دیدگاه رهبری اجازه تخریب می‌دهیم و سالانه میلیاردی پول جهت خرید نهال، درختچه و گل و آن هم گل لاله تصویب می‌کنیم، اضافه کرد: این اقدامات را انجام می‌دهیم بدون آنکه فکر کنیم که برای تبدیل چند نهال به درختی 50 ساله میلیون‌ها تومان در آینده باید هزینه کنیم سرانه تنها با نهال تعریف نمی‌شود بلکه با عرصه و زمین محاسبه می‌شود کدام زمین در تهران باقی مانده که در آن نهالی کاشته شود چرا از فتح‌الفتوح 30 هزار هکتاری که هیچ دلالت اجرایی ندارد سخن می‌گویید.


وی اضافه کرد: با اینکه سالهاست پسماند در اکثر شهرهای جهان یک فرآیند درآمدزا شده است ما سالانه بالغ بر 500 میلیارد تومان پول جهت مدیریت و دفن آن تصویب می‌کنیم حال آنکه در چهارچوب قانون اجازه این کار را نداریم و همچنین بخش خصوصی هم آمادگی این سرمایه‌گذاری را دارد. لازم است بگویم تقصیر اصلی این نارسایی‌ها صرفا بر عهده شهرداری نیست بلکه شورای شهر نیز این اتفاقات را مصوب می‌کند.


رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه ایرادات حسابرسان منتخب شورای شهر در خصوص وضعیت مالی به ویژه در بخش مصارف قابل توجه و تأمل است ولی با یک برخورد سطحی از آنها عبور می‌کنیم و حاضر به اصلاح آنها نیستیم، عنوان کرد: بدتر آنکه این گونه تذکرات را با سیاسی‌کاری از رویه حقوقی و قانونی خارج می‌کنیم و غافل از آن هستیم که دود این اقدامات غیر کارشناسی ما غیر از مردم به چشم چه کسی می‌رود ما به عنوان شورای شهر تهران واقعیت مجموعه بدهی‌های بانکی و دیون پیمانکاران شهرداری را به صورت فنی و کارشناسی نمی‌دانیم.


به گفته وی هزینه تمام شده پروژه‌ها در یک طیف ارائه می‌شود و هر کس یک عدد می‌گوید به عنوان مثال پروژه صدر نیایش که با شفافیت مغایرت دارد این فرآیندها با اعلام شیشه‌ای بودن ساختمان مدیریت شهری و حسابداری با استانداردهای بین‌المللی تناقض دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته