دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1395 - 10:02

سفر به شوش و شادگان با «ایران»/ با رشته تیراندازی بانوان و نقاشی‌خط آشنا شوید

مجموعه «ایران» این هفته به معرفی هنر نقاشی خط، جاذبه‌های گردشگری شادگان و شوش در خوزستان، رشته ورزشی تیراندازی بانوان و حرفه سوزن‌دوزی می‌پردازد.
کد خبر : 79922

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، برنامه «ایران» در اولین آیتم این هفته خود به هنر نقاشیخط می‌پردازد؛ شیوه‌ای در نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر ایرانی که به تدریج در دهه 30 و 40 توسط برخی از خوشنویسان و نقاشان ایرانی شکل گرفت و تاکنون به حیات خود در عرصه هنر معاصر ادامه داده و در بسیاری از کشورهای منطقه نیز پیروانی یافته‌است.


معرفی جاذبه‌های گردشگری شادگان و شوش مربوط به بخش دوم این برنامه است. شادِگان نام شهری در استان خوزستان دارای آب و هوای گرم و بیابانی است که در آن نخلستان‌های گسترده‌ای وجود دارد. این شهر در زمینه شعر عربی در خوزستان مشهور است. شوش نیز یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته‌شده جهان است و از جمله جاذبه های تاریخی مطرح آن می توان به چغازنبیل، کاخ اردشیر، قلعه شوش، پارک بادی شوش و بارگاه دانیال نبی اشاره کرد.


این برنامه در ادامه سراغ رشته ورزشی تیراندازی بانوان می‌رود. رشته‌ای که در ایران رشد بسیاری داشته و از جمله زنانی که با تیراندازی شناخته شده و در سطح بین‌المللی نیز جوایزی را از آن خود کرده‌اند، می توان به الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه‌لقا جام بزرگ و نرجس امام‌قلی‌نژاد اشاره کرد.


پایان بخش این قسمت از «ایران» پخش نماهنگی از حرفه سوزن دوزی است؛ یکی از صنایع دستی و هنرهای ایرانی که در استان سیستان و بلوچستان و بعضی از مناطق دیگر ایران انجام می‌گیرد. طرح‌های سوزن‌دوزی‌ها بیشتر از رویاهای زنان بلوچ الهام می‌گیرد تا از طبیعتی که در آن زندگی می‌کنند.


«ایران» جمعه 10 اردیبهشت ساعت 21 از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و یکشنبه 12 اردیبهشت ساعت 22 بازپخش می شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته