دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1395 - 18:29
تشریح آخرین وضعیت حجاج در سال جاری ؛

اوحدی : 17هزار زائر برای حج تمتع ثبت نام کردند/پرداخت دیه شهدای سقوط جرثقیل تا ۱.۵ ماه آینده

رئیس سازمان حج و زیارت به روند مذاکرات با هیات سعودی در مورد نحوه صدور ویزا برای زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: همچنان منتظر پاسخ آنها هستیم اما با توجه به فرآیند مذاکرات با مسولان حج عربستان تا امروز امیدوار به برگزاری حج تمتع درسال جاری هستیم.
کد خبر : 79848

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت در اولین نشست خبری در سال 95 با اشاره به روند مذاکرات حج تمتع با مسئولان عربستان گفت: هرسال در نیمه اول ربیع‌الثانی براساس تقویم وزارت حج عربستان، تفاهمنامه حج هر سال باید به امضا برسد. امسال هم برای حج تمتع 95 اوایل ماه ربیع‌الاول دعوتنامه رسمی وزیر حج عربستان برای ما ارسال شد و ما طبق روال هرسال اسامی 8 نفر از هیات ایرانی را اعلام کردیم.


وی افزود: معمولا یک جلسه رسمی با حضور طرف ایرانی و وزارت حج عربستان تشکیل می‌شود و براساس آن تفاهمنامه‌ای مبنی‌بر صحبت‌های دو طرف به ثبت می‌رسد. سرانجام پس از امضای توافق قراردادهای مربوط به حج هر سال منعقد می‌شود.


وی ادامه داد: در برخی سال‌ها ما در یک جلسه یا حداکثر 4 جلسه با هیات عربستانی به توافق رسیدیم، اما امسال در دور اول مذاکرات به تفاهم نرسیده و هیات ایرانی به کشور بازگشتند. امسال هیات اعزامی کاملا هوشمندانه در جلسه حضور یافت و با هیات عربستان در خصوص حوادث سال گذشته مانند فرودگاه جده، سقوط جرثقیل، فاجعه منا و تعرض دو مامور سعودی بحث و گفت‌وگو کردند.


تامین امنیت زائران ایرانی مهم ترین دغدغه ایران


اوحدی مهم‌ترین و جدی‌ترین دغدغه هیات ایرانی را تامین امنیت زائران ایرانی در حج سال جاری اعلام کرد و گفت: بر همین اساس جلسات متعددی با محمدجواد ظریف و سیدعباس عراقچی قبل از اعزام هیات ایرانی برگزار و آنان برای صدور ویزا در داخل کشور اعلام آمادگی کردند و پس از طرح این موضوع، وزیر حج عربستان نیز تاکید کرد که مباحث اجرایی مانند حفظ عزت، احترام و کرامت زائران بسیار مهم است، همچنین هیات عربستانی پیشنهاد صدور ویزا در کشور ثالث را مطرح کرده بود که با رایزنی پذیرفتند تغییراتی ایجاد کنند.


رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: 4 روز قبل از قطع رابطه سیاسی ایران و عربستان، وزیر حج عربستان طی نامه‌ای از ما درخواست کردند که مذاکرات را 2 ماه به تاخیر انداخته و 19 اسفند را به عنوان تاریخ مذاکرات اعلام کردند، اما ما اعلام کردیم که این تاخیر روند برنامه‌ریزی ایران را با مشکل مواجه می‌کند و 10 اسفندماه در نامه‌ای، از وزیر حج عربستان خواستیم محل صدور ویزای هیات ایرانی را اعلام کنند که آنها اعلام کردند ویزا در کشور دبی صادر می‌شود ، اما به دلیل عدم هماهنگی وزارت خارجه و وزارت حج عربستان ویزا آماده نشد و پس از 35 روز تاخیر در پاسخگویی اعلام کردند که تاریخ قطعی مذاکرات به ششم فروردین در دفتر وزیر حج عربستان است و علی‌رغم قطع رابطه سیاسی، شخص وزیر در مذاکرات حضور خواهند داشت.


اقرار هیات سعودی به نظم و اخلاق زوار ایرانی


وی فضای مذاکرات امسال را متاثر از سه موضوع دانست و گفت: هیات عربستانی اعلام کردند که ما برخی از برنامه‌های فرهنگی را بدون هماهنگی و مجوز اجرا کرده‌ایم، در حالی که سال گذشته برگزاری دعای کمیل ما از سوی وزیر کشور عربستان مجوز داشت. البته هیات سعودی در جلسات اعلام کردند که منظم‌ترین و با اخلاق‌ترین زوار را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند.


وی ادامه داد: همچنین موضوع مورد اختلاف دیگر شرکت‌های هواپیمایی بودند که تفاهمنامه‌ای به ما دادند که از جمله موارد جدی مورد اختلاف این بود که شرکت‌های هوایی ایران باید برای ورود به عربستان مجوز بگیرند و حتی به موضوع صدور ویزا هم اشاره‌ای نشده بود. همچنین در این تفاهمنامه تبصره‌ای به ایران و عربستان اجازه می‌داد که برای پروازها از شرکت سوم کمک بگیرند.


وی ادامه داد: بعد از اینکه پیش‌نویس تفاهم‌نامه آماده شد مشاهده کردیم که مواردی از جمله نحوه استفاده از هواپیما و صدور ویزا در آن ذکر نشده است بنابراین در روز بعد بر سر این موارد بحث کردیم و تأکید کردیم که موضوع استفاده از حقوق کنسولی برای ما بسیار مهم است.


واردات رهیاب به عربستان ممنوع است


رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر موضوع تامین امنیت زائران ایرانی گفت: در موضوع تامین امنیت زائران و استفاده از دستبندهای الکترونیکی به ما اعلام کردند واردات رهیاب به عربستان ممنوع است و آنها خودشان این سیستم را تهیه کرده و در اختیار ما می‌گذارند. در پایان به ما گفتند که تفاهم‌نامه فوق را امضاء کنید و ما بعداً درخصوص صدور ویزا به جمع‌بندی می‌رسیم که ما به صراحت اعلام کردیم که موضوع ویزا باید به عنوان یک بند در تفاهم‌نامه ذکر شود.


اوحدی در مورد چگونگی صدور ویزا ادامه داد: همچنان منتظر اعلام نظر هیات عربستان هستیم و قرار شد برای هیأت ایرانی مجدداً ویزا صادر شود تا به مذاکره با آل‌سعود برویم.


ثبت نام 17هزار زائر حج تمتع


وی با بیان اینکه سهمیه حجاج ایرانی برای تعداد 64 هزار نفر در نظر گرفته شده است، افزود: البته عربستانی‌ها برای اولین بار اعتراف کردند سهمیه ایران با توجه به جمعیت 78 هزار نفر است که این موضوع از سال آینده اجرایی می‌شود. پس از اعلام دو فراخوان از سوی سازمان حج و زیارت تاکنون 17 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که ما پیش‌بینی‌مان برای ثبت‌نام دور اول 40 هزار نفر بود اما 10 هزار نفر ثبت نام کردند و در فراخوان بعدی نیز 7 هزار نفر. البته در صورت پاسخ مثبت سعودی برای تکمیل ظرفیت اعزام به حج مشکلی نخواهیم داشت، زیرا هم اکنون 1.5 میلیون نفر در انتظار تشرف به خانه خدا هستند.


پرداخت دیه شهدای سقوط جرثقیل تا یک ماه آینده


اوحدی در مورد دیه شهدای حادثه سقوط جرثقیل گفت: بنا به اظهارات هیات سعودی دیه شهدای حادثه سقوط جرثقیل یک تا 1.5 ماه آینده پرداخت می‌شود و همچنین در مورد مناء نیز ما با استناد به احکام اهل تسنن و تشیع ثابت کردیم که کشته شدن زائران در جمع نیازمند دیه است و این بر عهده حاکم است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته