دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1395 - 13:17
در نوزدهمین کنگره جامعه دامپزشکی مطرح شد

آغاز واکسیناسیون تب برفکی از اواخر اردبیهشت ماه/ درخواست افزایش 100 ریالی نرخ شیرخام برای ارتقای کیفیت

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه در سال گذشته 13 هزار راس دام در کشور به دلیل شیوع به بیماری تب برفکی تلف شد، گفت: واکسیناسیون سراسری تب برفکی در سراسر کشور از 25 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می شود.
کد خبر : 79768

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، نوزدهمین کنگره جامعه دامپزشکی با محوریت بررسی چالش های دامپزشکی در ایران امروز در سالن همایش های رازی برگزار شد.


مهدی خلج در حاشیه این کنگره در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ایران به دلیل شرایط جغرافیایی در مخزن ویروس تب برفکی قرار گرفته است، افزود: به همین علت نیز کشور ما به لحاظ ورود بیماری ها نسبت به گذشته نا امن شده است.


وی باتاکید بر اینکه تاکنون نه میلیون دز واکسن تب برفکی توسط موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، شرکت روناک از طریق واردات تامین شده است، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه امسال مشکل تب برفکی در کشور حل شود.


خلج با بیان اینکه هنوز میزان تلفات فروردین و ابتدای اردیبهشت ماه امسال از سامانه جامع اطلاعات جغرافیایی بیماری های دامی استخراج نشده است، ادامه داد: در سال 89 حدود 41 هزار راس دام به علت بیماری تب برفکی تلف شدند.


رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه اقدامات لازم برای تامین واکسن از موسسه سرم سازی رازی انجام شده است، اظهار کرد: شرکت خصوصی روناک نیز هم اکنون در تولید واکسن تب برفکی نقش موثری دارد.


به گفته خلج، از اواخر اردیبهشت از محل واردات واکسن واکسیناسیون سراسری را آغاز می شود.


فرش قرمز سازمان دامپزشکی برای علاقه‌مندان تولید واکسن


وی با بیان اینکه علاقه‌مندان تولید واکسن های دام و طیور می توانند به سازمان دامپزشکی مراجعه کنند، بیان کرد: این افراد می توانند با رعایت قوانین، از تکنولوژی و دانش فنی موسسه رازی برای تولید خود استفاده کنند. همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای دیگر داشته باشند.


خلج درباره امنیت شغلی فارغ‌التحصیلان دامپزشکی نیز عنوان کرد: امنیت شغلی موضوع مهمی است که مورد توجه سازمان دامپزشکی قرار دارد. باید تلاش کنیم شرایط را به گونه ای مهیا سازیم که فارغ‌التحصیلان ضمن دریافت آموزش های لازم، با شغل آینده نیز آشنا شوند و علم را در عرصه عمل نیز منطبق سازند.


درخواست افزایش 100 ریالی نرخ شیرخام برای ارتقای کیفیت


رئیس سازمان دامپزشکی درباره مقابله وزارت بهداشت با رشد مراکز لبنیات سنتی گفت: بدون شیر خام سالم نمی توان فرآوده های نهایی سالم را به دست مصرف کنندگان رساند بنابراین باید برای ارتقا کیفیت شیر خام تلاش کنیم.


وی ادامه داد: اگر به ازای هر لیتر شیر خام هزینه ای معادل 100 ریال به نرخ آن اضافه کنند و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دهند، این سازمان می تواند نقش بسزایی در ارتقا کیفیت فرآورده خام دامی داشته باشد.


خلج با بیان اینکه بازرسان بهداشتی شیر در روستاها بهبود وضعیت شیرخام از شرایط کنونی را تضمین می‌کنند، تاکید کرد: تلاش می کنیم تا تعداد مراکز بهداشتی لبنیات سنتی افزایش یافته و همزمان با آن مراکز غیرمجاز نیز کاهش یابند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته