دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 ارديبهشت 1395 - 11:01
مقایسه آماری لیگ ایران با صدرنشینان لیگ‌های اروپایی

پرسپولیس بالاتر از منچسترسیتی/ بایرن مونیخ قهرمان اروپا/ لسترسیتی در رتبه ششم

مقایسه آماری سه لیگ معتبر اروپایی نشان از قدرت برتر بایرن مونیخ در فوتبال آلمان و فشردگی فوتبال در انگلستان دارد.
کد خبر : 79703

امیرحسین فلاح- گروه ورزشی: فوتبال در اروپا همیشه برای مردمان اقصی نقاط جهان با جذابیت‌های زیادی همراه بود. کیفیت بازیکنان، استفاده از مربیان بزرگ دنیا در تیم‌های باشگاهی و نمایش زیبای فوتبال توسط این تیم‌ها از جمله دلایل محبوبیت فوتبال اروپا است.


در این میان لیگ کشورهای صاحب فوتبال در اروپا در انحصار چند کشور انگلستان، اسپانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا است. در کنار این کشورها، کشورهای دیگری مانند هلند و پرتغال هم از باشگاه‌های ریشه‌داری برخوردارند که در سالیان اخیر توانستند در اروپا برای خودشان نامی دست و پا کنند.


از نظر بسیاری از کارشناسان فوتبال در سراسر دنیا لیگ‌های فوتبال در کشورهای انگلستان، اسپانیا و آلمان بهترین لیگ‌ باشگاهی را دارند. در لیگ برتر انگلستان (لیگ جزیره) وجود تیم‌های قدرتمندی مانند منچستریونایتد، آرسنال، لیورپول، چلسی، منچسترسیتی و تاتنهام همواره فوتبال باشگاهی این کشور را جذاب و دیدنی کرده‌است.


لیگ اسپانیا (لالیگا) از سالیان دور با قدرتنمایی دو تیم بزرگ این کشور یعنی بارسلونا و رئال مادرید همراه بود. اما تیم‌های دیگری هم توانستند برای این دو غول بزرگ اسپانیا خطرساز شوند و فوتبال این کشور را از حالت دو قطبی بیرون بیاورند. تیم‌هایی مانند دیپورتیوو لاکرونیا، والنسیا، سویا و در سال‌های اخیر هم ظهور تیم قدرتمندی مانند اتلتیکو مادرید فوتبال این کشور را از حالت دو قطبی خارج کرده‌است.


اما،مسابقات باشگاهی در آلمان (بوندسلیگا) همیشه تحت تاثیر نام بزرگی چون بایرن مونیخ قرار داشته‌ است؛ البته تیم‌هایی مانند بایرن لورکوزن، شالکه، وردربرمن و دورتموند که در چند سال اخیر توانستند برای مونیخی‌ها خطرساز باشند.


لسترسیتی پادشاه جدید جزیره


لیگ برتر انگلستان به عنوان جذاب‌ترین لیگ باشگاهی در جهان مورد توجه اکثر فوتبال دوستان کشورهای مختلف است. فوتبال در این کشور تحت تاثیر نام‌های بزرگی چون منچستر یونایتد، آرسنال و لیورپول قرار داشت. در چند سال اخیر با ورود میلیاردر‌های کشورهای دیگر به فوتبال این کشور و تزریق منایع مالی زیاد تیم‌های دیگری مانند چلسی و منچسترسیتی هم توانستند خودشان را به سطح اول فوتبال این کشور برسانند. اما لیگ جزیره در این فصل با اتفاقات عجیبی همراه بود. شاید خوش‌بین‌ترین هواداران فوتبال در این کشور هم در ابتدای باور نمی‌کردند که تیمی مانند لسترسیتی در صدر جدول لیگ برتر قرار بگیرد و تاتنهام هم به عنوان تیم دوم شانسی برای قهرمانی در این فصل داشته باشد و هیچ اثری از تیم‌های بزرگ این کشور جز مدعیان کسب عنوان قهرمانی نباشد.



شهروندان شهر لستر فصل 2015-2016 فوتبال انگلستان را هیچ وقت فراموش نخواهند کرد. جادوی شاگردان «رانیری» همه مردم این شهر را طرفدار فوتبال کرده است. شاید اگر فردی از بین مردمان این شهر یک بار هم فوتبال را ندیده باشد در این فصل برای تشویق تیم شهرش به ورزشگاه می‌رود تا شاهد قهرمانی این تیم باشد. تیمی که در ابتدای فصل جز تیم‌های شانس سقوط به لیگ پایین‌تر بود اما اکنون بعد از گذشت 35 هفته از مسابقات با 76 امتیاز با اقتدار در صدر جدول قرار دارد و شاید تا یکی دو هفته دیگر بزرگترین شگفتی فوتبال اروپا را رقم بزند.


نکته جالب بعد از شگفتی‌های لسترسیتی درخشش شاگردان «پوچتینو» در تیم تاتنهام است. سفیدپوشان شهر لندن در این فصل توانستند با درخشش بازیکنانی چون «هری کین»، «دله علی» و «اریکسون» در رتبه دوم جدول لیگ جزیره جای بگیرند تا بعد از آبی‌پوشان لستر دومین تیمی باشند که شانس برای قهرمانی در این فصل دارند.



مادریدی‌ها سایه به سایه دنبال بارسلونا


در چند سال اخیر دو تیم بارسلونا و رئال مادرید در کنار پدیده چند سال اخیر فوتبال اروپا یعنی اتلتیکومادرید جز شانس‌های کسب عنوان قهرمانی در لالیگا بودند. در این فصل هم این سه تیم شانس‌های اول کسب عنوان قهرمانی هستند.


هواداران بارسلونا تا یکی دو ماه پیش خیالشان از کسب عنوان قهرمانی در این فصل فوتبال اسپانیا راحت بود. بارسلونایی‌ها با اختلاف زیاد نسبت به دو تیم شهر مادرید در صدر جدول قرار گرفتند. این اختلاف نسبت به رقیب دیرینه آنها یعنی رئال مادرید آنقدر زیاد بود که رئالی‌ها قید قهرمانی در این فصل را زدند.



اما بعد از شکست بارسلونا در ال‌کلاسکو و بعد از باخت‌های پی درپی این اختلاف امتیاز به صفر رسید و هم اکنون بارسلونا و اتلتیکومادرید با 82 امتیاز و رئال مادرید هم با 81 امتیاز شانس زیادی برای کسب عنوان قهرمانی دارند


بایرن مونیخ قدرت بلامنازع فوتبال آلمان


تیم فوتبال بایرن مونیخ که در سال‌های اخیر روی دورتموند به عنوان جدی‌ترین حریفش برای رسیدن به قهرمانی حساب می‌کرد در این فصل هم این دورتموندی‌ها بودند که تا هفته‌های پایانی تنها رقیب مونیخی‌ها برای رسیدن به قهرمانی بودند. اگرچه بایرن مونیخ که با 81 امتیاز در صدر جدول بوندسلیگا قرار دارد و به احتمال زیاد قهرمان لیگ این فصل آلمان معرفی می‌شود اما دورتموندی‌ها هم با 74 امتیاز و توانستند جایگاه خودشان را به عنوان قدرت دوم فوتبال آلمان حفظ کنند.



قدرتمندترین تیم‌های اروپا/بایرن مونیخ بالاتر از قدرت‌های اسپانیا


در بین تیم‌های اروپایی تیم فوتبال بایرن مونیخ با کسب 81 امتیاز از 31 بازی و میانگین 2/61 امتیاز در هر بازی در رتبه تخست جدول اروپا قرار دارد. بعد از بایرن مونیخ تیم دیگری از آلمان یعنی دورتموند با کسب میانگین 2/38 امتیاز در هر بازی در رتبه دوم این جدول جای دارد.تیم‌های بارسلونا و اتلتیکو مادرید با میانگین 2/34 امتیاز در هر بازی در رتبه بعدی قرار دارند.رئالی‌ها به عنوان تیم سوم اسپانیا و میانگین 2/31 امتیاز در هر بازی در جایگاه چهارم این جدول جای دارد.نکته جالب در مورد لیگ جزیره است. تیم نخست این لیگ یعنی لسترسیتی با میانگین کسب 2/17 امتیاز در هر بازی در مکان پنجم جدول جای دارد. صدرنشین لیگ برتر از نظر کسب امتیاز از تیم‌های دوم و سوم اسپانیا و تیم دوم آلمان ضعیف‌تر عمل کرده است و این نشان دهنده قدرت تیم‌های انگلستان نسبت به سایر باشگاه‌های کشورهای دیگر است. تاتنهام با میانگین امتیازی 2 در هر بازی در مکان ششم جدول جای گرفته است و تیم سوم انگلستان یعنی منچسترسیتی با کسب میانگین 1/82 امتیاز و بایرن لورکوزن با میانگین 1/74 امتیاز در مکان‌های بعدی این جدول جای دارند.


مدعیان لیگ ایران در مقایسه با اروپا


لیگ برتر ایران هم با جذابیت خاصی هفته‌های پایانی خودش را سپری می کند. تا پایان هفته بیست وهفتم پرسپولیس با کسب 51 امتیاز و میانگین 1/88 امتیاز در هر بازی در جایگاه نخست قرار گرفته است و دو تیم هم نام استقلال هم با میانگین 1/77 امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند.


در مقایسه لیگ ایران با کشورهای اروپایی، تیم پرسپولیس به عنوان تیم اول ایران از نظر میانگین کسب امتیاز بالاتر از تیم‌های چون بایرن لورکوزن و منچسترسیتی عمل کرده‌است






































































ردیف نام تیم میانگین امتیازی
1 بایرن مونیخ (آلمان) 2/61
2 دورتموند (آلمان) 2/38
3 بارسلونا (اسپانیا) 2/34
4 اتلتیکو مادرید (اسپانیا) 2/34
5 رئال مادرید (اسپانیا) 2/31
6 لسترسیتی (انگلیس) 2/17
7 تاتنهام (انگلیس) 2
8 پرسپولیس (ایران) 1/88
9 منچسترسیتی (انگلیس) 1/82
10 استقلال تهران (ایران) 1/77
11 استقلال خوزستان (ایران) 1/77
12 بایرن لورکوزن (آلمان) 1/74


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته