حداد عادل: جریان غالب بر مطالعات دینشناسی غرب سکولار است/ کلیات سرفصلهای رشته فلسفه دین تصویب شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه با رأی مثبت اعضای شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، اعضای جدید کارگروه معماری و شهرسازی انتخاب شدند.
اعضای شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، دکتر علی اعلایی، دکتر محمدرضا بمانیان، دکتر شاهین حیدری، دکتر سید بهشید حسینی، دکتر مهدی زندیه، دکتر محمدمهدی عزیزی، دکتر ناصر براتی، دکتر علی غفاری، دکتر سیدحسن تقوایی و دکتر بهناز امینزاده را به عضویت کارگروه معماری و شهرسازی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی انتخاب کردند.
سرفصلهای درسی رشته فلسفه دین در مقطع کارشناسی ارشد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و رئیس کارگروه" فلسفه دین و کلام جدید " شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی گزارشی در این زمینه ارائه داد.
در این جلسه با اشاره به همکاری استادان مطرح در این رشته در تدوین سرفصلهای این رشته مواردی مانند چیستی و خاستگاه اثبات دین، براهین اثبات وجود خدا، نبوت و اعجاز، دین و اخلاق، زبان دین، منطق مهم دین، الهیات تطبیقی و دین و سبک زندگی به عنوان اهم موارد بازنگری شده مورد اشاره قرار گرفتهاند. همچنین درباره همکاری همه نهادهای حوزوی و دانشگاهی نیز بحث و تدوین این برنامه درسی، توجه به همه مکاتبات مطرح در حوزه فلسفه دین از نقاط قوت برنامه درسی ارائه شده برشمرده شده است.
حداد عادل در این جلسه گفت: «مهمترین نقطه تعارض اسلام و مسیحیت در دوران جدید، اعتقاد به دین به عنوان یک امر الهی است.»
او ادامه داد: «در 4 قرن اخیر پس از رنسانس جریان غالب بر مطالعات دین شناسی در غرب، جریان سکولار و با نگاه غیرالهی به دین است.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «رشته فلسفه دین یکی از مهمترین رشتههای درسی است که باید در مسیر اسلامیسازی علوم انسانی، مورد توجه جدی قرار گیرد.»
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی گفت: «اگر رشته فلسفه دین به صورت جدی مورد توجه قرار نگیرد، میتواند آسیبهای جدی به موضوع علم دینی وارد کند.»
حداد عادل افزود: «در عنوان رشته «فلسفه دین»، فلسفه با مفهوم متعارف آن تفاوت دارد و به نگاه بیرونی به موضوع دین معطوف است. فلسفه دین به این مفهوم به نگرش از خارج به دین مربوط است و دین را به عنوان یک سوژه مطالعاتی مورد بررسی قرار میدهد و رشته فلسفه دین باید به سکولاریسم و عرفیگرایی به عنوان یک موضوع مهم توجه کند.»
در ادامه اعضای این جلسه به بیان نظرات خود پرداختند، که مهمترین این موارد گستردگی بیش از حد مباحث ارائه شده، تبیین ارتباط معنادار و منطقی مباحث ارائه شده، تفکیک بین مفهوم " کلام"و " فلسفه دین "، در نظر گرفتن مبانی اصلی تحول و ارتقا از جمله بومیسازی مباحث ارائه شده و ضعف برخی از منابع درسی بود.
اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی همچنین مواردی مانند، تفکیک بین مفاهیم " علم و دین" و " علم دینی" مطرح شدن موضوع " ایمان" به عنوان محور اصلی مباحث دینشناسی، تفاوت بین فلسفه دین شکل گرفته در حوزه مسیحیت و حوزه اسلام، توجه به ساحتهای سهگانه دین «اخلاق، حقوق و عقاید» در مباحث فلسفه دین و پیوستگی و استحکام مباحث مطرح شده در گزارش کارگروه و ارتباط بین " فلسفه دین" و " جامعهشناسی دین" بررسی کردند.
دکتر محمد محمدرضایی رئیس کارگروه فلسفه دین در دفاع از برنامه درسی ارائه شده گفت: «روند تدوین برنامه درسی ارائه شده، پیروی از سیره حسنه بزرگان دین در طرح شبهات و پاسخ عقلایی به این شبهات است.»
او ادامه داد: «دفاع از جنبه عقلایی دین اسلام در مقابل عقلانیتگریزی به عنوان اصلیترین جنبه مسیحیت از اهم دغدغههای طراحان این برنامه درسی است.»
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: «بررسی و پاسخگویی به شبهات مطرح شده به " اعجاز" به عنوان یکی از اصلیترین طرق اثبات نبوت در سرفصلهای ارائه شده از جایگاه ویژهای برخوردار است. البته در این سرفصلها، برخی از نظریات فیلسوفان دین غربی که مفید هستند، مورد استفاده قرار گرفته است.»
در پایان جلسه کلیات سرفصلهای ارائه شده رشته فلسفه دین در مقطع کارشناسی تصویب شد.
انتهای پیام/