دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیشنهاد نعمت‌زاده برای همکاری در بخش معدن به آفریقای‌جنوبی

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه آفریقای جنوبی می‌تواند در بخش‌های معدنی ما فعالیت داشته باشد، عنوان کرد: در ایران معادن مختلفی وجود دارد که هنوز به صورت کامل بهره‌برداری نشدند و از آنجا که بخش مهمی از GDP این کشور از بخش معدنی تامین می‌شود می‌توانند همکاری‌های مناسبی با ایران داشته باشند.
کد خبر : 79612

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، محمدرضا نعمت‌زاده در نشست مشترک با رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی و فعالان اقتصادی این کشور که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با بیان اینکه در ایران 50 نوع معدن و انواع فلزات وجود دارد، اظهار کرد: این دو کشور می‌توانند در بخش‌های کشاورزی و دامپروری نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند.


وی ادامه داد: اولین‌بار در زمان هاشمی‌رفسنجانی به کشور آفریقای‌جنوبی سفر کردیم. در مورد آپارتاید نیز باید بگوییم که ایران جزو اولین کشورهایی بود که بعد از این اتفاق از آفریقای‌جنوبی حمایت کرد.


وی با بیان اینکه پس از ماندلا یک سفر دیگر نیز به این کشور داشتیم که منجر به تفاهمنامه‌ای بزرگ شد، افزود: این تفاهمنامه در بخش پتروشیمی در کشور ما بود و تقسیم کاری 50-50 داشت و در مدت فعالیت بسیار خوب عمل کرد، اما چند سال پیش با توجه به فشارهایی که از سوی آمریکا به کشور ما وارد شد، مجبور شدیم سهام آن را بفروشیم.


نعمت‌زاده ضمن تاکید بر اینکه آفریقای جنوبی کشوری بزرگ است و مردم خوبی دارد که برای آزادی و استقلال خود زحمت می‌کشند، تصریح کرد: ایران نیز کشوری بزرگ است که تاریخی 8هزار ساله دارد و ما می‌توانیم رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشیم.


وی ضمن اظهار امیدواری از پیشرفت روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور در آینده عنوان کرد: در شرایط اخیر با توجه به مشکلات بانکی می‌توانیم در مورد روابط بانکی صحبت کنیم و امیدوار باشیم که می‌توانیم این روابط را تقویت کنیم. البته اکنون ایران با برخی از کشورهای اروپایی و آسیایی روابط بانکی خود را آغاز کرده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه در این وزارتخانه بخش‌های مختلفی تحت پوشش هستند، اظهار کرد: حدود 90هزار صنعت در ایران وجود دارد که بیشتر شامل صنایع متوسط هستند که از جمله آنها می‌توان خودروسازی، صنایع غذایی، نساجی و بسیاری از موارد دیگر را نام برد.


به گفته وی، امیدواریم بتوانیم پروازهای مستقیم را نیز میان دو کشور برقرار کنیم و روابط گردشگری را گسترش دهیم. چرا که در کشور ما بخش‌های طبیعی و تاریخی بسیاری برای بازدید وجود دارد.


این عضو کابینه دولت یازدهم تاکید کرد: ایران و آفریقای جنوبی می‌توانند در زمینه بهداشت و درمان و همچنین مسائل فنی و مهندسی نیز همکاری‌های مناسبی داشته باشند.


وی با بیان اینکه ایران کشوری صنعتی است، افزود: من از ظرفیت‌ها و مراکز صنعتی آفریقای جنوبی بازدید کردم و از شما دعوت می‌کنم که در این زمینه همکاری‌های مناسبی با ایران داشته باشید و سرمایه‌گذاری‌های مشترکی انجام دهید.


نعمت‌زاده با بیان اینکه ایران بزرگترین ذخایر نفت‌و‌گاز را داراست، خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که این ذخایر طی سال‌های متمادی و زیادی وجود خواهد داشت و همچنین از لحاظ قیمت نیز ایران شانس خوبی دارد و با توجه به توانایی‌های خوب این کشور ما هر روز بر تولیدات خود می‌افزاییم.


به گفته وی، در صنایع پایین‌دستی مانند پلیمرها و پلاستیک‌ها نیز باید فعالیت خود را بیشتر کنیم که در این زمینه نیز آفریقای جنوبی می‌تواند همکاری مناسبی با ایران داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته