دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1393 - 17:30

شکایت «ویکی‌مدیا» علیه دفتر امنیت ملی آمریکا به اتهام جاسوسی

موسسه «ویکی مدیا» به دلیل اقدام دفتر امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از شهروندان آمریکایی و به اتهام نقض آزادی بیان، از این نهاد دولتی شکایت کرد.
کد خبر : 7951

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از پایگاه خبری «ایت‌نیوز»، موسسه «ویکی‌مدیا» که سازمانی خصوصی است و دانشنامه آزاد «یکی‌پدیا» در اینترنت را مدیریت می‌کند علیه دفتر امنیت ملی و وزارت دادکستری آمریکا شکایت کرد.


براساس این گزارش، شکایت «ویکی‌مپیا» در اعتراض به همه برنامه‌های نظارتی دولتی آمریکا که اقدام به جاسوسی از این موسسه کرده است، انجام شده است.


شکایتی که امروز سه‌شنبه در دادگاه مطرح شد به این دلیل است که برنامه نظارت همگانی که به وسیله دفتر امنیت ملی آمریکا اجرا می‌شود، با کنترل تبادل اطلاعات در اینترنت در حقیقت بند نخست قانون اساسی که بر آزادی بیان و آزادی مجامع اجتماعی تاکید دارد و نیز بند چهارم که مانع بازجویی‌های غیرضروری است را نقض می‌کند.


«لیلی ترتیکوف» رئیس اجرایی موسسه «ویکی‌مدیا» گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا با شنود مکالمات در اینترنت به ستون فقرات دموکراسی ضربه می‌زند.


وی با بیان اینکه «ویکی‌پدیا» بر آزادی بیان و بررسی اطلاعات تاکید دارد، افزود: دفتر امنیت ملی آمریکا با نقض حریم خصوصی کاربران، در واقع بنیان قدرت مردم در خلق آثار و درک حقایق را سست می‌کنند.


«جیمی ولز» بنیانگذار «ویکی‌پدیا» در مطلبی که روزنامه «نیویورک‌تایمز» آن را منتشر کرد نوشت: ما از دادگاه می‌خواهیم تا حکم به پایان نظارت دفتر امنیت ملی آمریکا بر تبادل اطلاعات اینترنتی بدهد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته