دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1395 - 12:23

احتمال حضور ظریف در اجلاس سیکا در پکن

وزیر امور خارجه کشورمان به احتمال زیاد در اجلاس امنیتی سیکا که قرار است پنجشنبه و جمعه در پکن برگزار شود، حضور خواهد داشت.
کد خبر : 79507

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اجلاس وزیران امور خارجه سیکا قرار است در روزهای 8 و 9 اردیبهشت ماه (پنجشنبه و جمعه) در شهر پکن چین با حضور وزیران امور خارجه 26 کشور جهان برگزار شود.


به احتمال زیاد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که به تازگی از سفر نیویورک بازگشته است، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حضور خواهد یافت.


سیکا، کنفرانسی با عنوان تعامل و اعتمادسازی آسیاست که در حال حاضر دارای ۲۴ عضو و 13 عضو ناظر شامل 9 کشور و ۴ سازمان بین‌المللی است.


سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و اتحادیه عرب و همچنین کشورهای مالزی، ویتنام، اندونزی، ژاپن، اوکراین و آمریکا نیز از جمله ناظران این کنفرانس هستند.


سیکا یک کنفرانس امنیتی است که حفظ صلح و امنیت در آسیا را در دستور کار دارد و مقامات عالی‌رتبه کشورها در کنفرانس‌های سیکا گفت‌وگوهایی با موضوع امنیت دارند.


نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار و اجلاس وزیران امور خارجه نیز هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود.


اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سال‌های 2002 (1381) و 2006 (1385)در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم و چهارم نیز به ترتیب در سال‌های 2010 (1389) و 2014 (1393) به ترتیب در استانبول ترکیه و شانگهای چین برگزار شد.


افغانستان، جمهوری آذربایجان، بحرین، بنگلادش، کامبوج، چین،مصر، هند، ایران، عراق، اسرائیل، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، کره جنوبی، مغولستان، پاکستان، حکومت خودگردان فلسطین، قطر، روسیه، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان و ویتنام کشورهای عضو این سازمان هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته