دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1395 - 11:16

ظریف به تهران بازگشت

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان بامداد امروز پس از سفر یک هفته‌ای به آمریکا وارد تهران شد.
کد خبر : 79482

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا،‌ وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه هفته گذشته برای شرکت در اجلاس تغییرات آب و هوا در سازمان ملل متحد و امضای این توافق‌نامه به آمریکا سفر کرده بود. او در سفر خود به نیویورک در راستای پیگیری اجرای برجام دو بار با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد.


کری در دومین دیدار با ظریف که روز جمعه انجام شد، گفت: «من می‌خواهم بر این مسئله تاکید کنم که ما تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای را همانطور که متعهد شده بودیم، برداشتیم و حالا فرصت‌هایی برای بانک‌های خارجی وجود دارد تا با ایران به تجارت بپردازند. متاسفانه به نظر می‌رسد که نوعی سردرگمی در برخی از بانک‌های خارجی وجود دارد و ما می‌خواهیم تا آنجا که می‌توانیم این مسئله را شفاف کنیم. ازجمله تحریم‌های هسته ‌ای که برداشته شده، تحریم‌هایی بوده است که مانع از تعامل ایران با بانک‌های غیرآمریکایی می‌شد ازجمله هرگونه دسترسی به منابع مالی محدود شده ایران که قبلا در خارج از این کشور توقیف شده بود.»


ظریف در نیویورک با یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و در نشست عالی‌رتبه اهداف توسعه پایدار در سازمان ملل متحد نیز شرکت کرد.


سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر امور خارجه در ابتدای این سفر، ظریف را همراهی می‌کردند. معاونان وزیر امور خارجه روز پنجشنبه پس از اولین دیدار جان کری و ظریف در نیویورک، به اتریش سفر و اولین کمیسیون مشترک ایران و کشورهای 1+5 با حضور مدیران سیاسی را در وین برگزار کردند.


در این نشست علاوه بر امضای توافق فروش 32 تن آب سنگین ایران به آمریکا، تشکیل کمیته پیگیری لغو تحریم‌های ایران نیز در دستور کار قرار گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته