اکبر عالمی: باید تماشاگر انیمیشن تربیت شود
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون اکبر عالمی منتقد سینما با بیان این مطلب افزود: «وقتی که هنرمند با شور و نشاط باشد، هنر در جامعه پراکنده میشود و انگار که عقل و خرد در جامعه پراکنده شده است و ما موقعی که جامعه عاقلی داشته باشیم، آن را نسبت به ناهنجاریهایی که ممکن است برای جوانان ما پیش بیاید، ضد ضربه میکنیم.»
وی همچنین خاطرنشان کرد: «این جشنواره 9 دوره را پشت سر گذاشته و کانون که مدیریت این جشنواره را به عهده داشته، همیشه کار بزرگ و خوبی را انجام داده است. آنها با امکانات کم و کوچک بیشترین بهرهبرداری را از این جشنواره داشتهاند و با تمام کمبود امکانات و محدودیتهایی که وجود داشته است همیشه سرآمد همه جشنوارهها بودهاند.»
وی ادامه داد: «ما برای به وجد آوردن استعدادها و جامعه به کمک رادیو و تلویزیون و رسانههای جمعی و مطبوعات احتیاج داریم. ما باید سعی کنیم وقتی که در صدا و سیما اثری را به نمایش میگذاریم، این اثر بسیار کار خوبی باشد چون اگر ما آثاری را که فایدهای برای کودک و نوجوانمان ندارد، نمایش دهیم به همان اندازه کودکانمان کج سلیقه خواهند شد.»
این منتقد سینما اظهار کرد: «ما باید برای دیدن انیمیشن فضاسازی کنیم و کسانی را تربیت کنیم که تماشاگر خوبی برای انیمیشن باشند. شما اگر بهترین محصول را هم تولید کنید، اما بستری برای ارایه آن نداشته باشید، بیتردید شکست خواهید خورد. یکی از کارهای ما تربیت و آموزش تماشاگر است. تماشاگران به رشد و ارتقای این هنر در سطح جامعه بسیار زیاد کمک میکنند.»
وی ادامه داد: «باید بگویم ما کارهای زیادی در این زمینه انجام دادهایم اما این در مقابل خیل علاقه به انیمیشن خیلی کم است. وقتی حرکت هنری در کشور ادامه پیدا کند، ما از لحاظ فرهنگی به سطح بالایی در جامعه خواهیم رسید و این از انحراف فکری جوانان ایرانی پیشگیری میکند.»
ناصر آویژه کارگردان تئاتر کودک و مجری تلویزیون: پویانمایی ایرانی فاصله چندانی با آثار خارجی ندارد
ناصر آویژه درباره آثاری که در جشنواره نهم پویانمایی تهران دیده است، گفت: «روز دومی است که در این جشنواره شرکت میکنم و کارهای پویانمایی بسیار خوبی دیدم که هم در بخش بینالملل و هم در بخش ملی ایدهها و اجرای خوبی داشتند. به طور قطع این نوع آثار برای پویانمایان ایرانی مفید است؛ چون این ارتباط بینالمللی باعث میشود که پویانمایان ما معیاری برای آثار خودشان در نظر گرفته باشند و آثارشان را با کارهای دیگران مقایسه کنند.»
آویژه افزود: «به نظرم آثار ایرانی چندان فاصلهای با خارجیها ندارد چون کیفیت استانداردی داشتند و گاهی حتی فکر میکردم این آثار خارجی است. با دیدن این آثار مطمئن شدم نسل جدید حرفی برای گفتن دارند و این باعث افتخار است.»
وی در پاسخ به اینکه آینده پویانمایی ایران را چهطور پیشبینی میکنید، گفت: «آینده پویانمایی را خوب میبینم چون در این هنر چیزی به عنوان بازیگر وجود ندارد و یک پویانما به عنوان مجری کارها را پیش میبرد و مواد آمادهتری در اختیار دارد. فکر میکنم در پویانمایی با توجه به نسلی که وجود دارد، ایدهها به خوبی در حال اجرا شدن است.»
معاون کانون بوشهر: سهمی از اکران انیمیشنها به گروههای شهرستانی تعلق بگیرد
محمدعلی یزدانشناس کارشناس امور هنری و معاون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر که در نمایش «آسیدکاظم» نوشته «محمود استادمحمد» در سال 74 به ایفای نقش پرداخته و فعالیتهای هنریاش را از همین سال به طور رسمی آغاز کرده است، در بوشهر به عنوان کارشناس و مربی فعالیت دارد.
او در این دوره از جشنواره در کارگاههای آموزشی مربیان کانون شرکت کرده است، کارگاههایی که به گفته وی علاوه بر شناسایی افراد مستعد در سراسر کشور به افزایش دانش آنان منجر میشود.
وی در مورد این دوره از جشنواره و کارگاه آموزشی و نشستهای تخصصی آن گفت: «5 دوره است که در جشنواره پویانمایی شرکت دارم. کارگاه این دوره تحت عنوان ویرایش صدا و تصویر برگزار میشود و به میزان قابلتوجهی به افزایش دانش مربیان و کارشناسان کانون و همچنین هنرجویان میافزاید.»
وی افزود: «روز نخست این کارگاهها با حضور محمد حقیقی برگزار شد که در مورد انتخاب صدا و صداگذاری صحبت شد. تأثیر صدا در تصویر و مسایلی از این دست به همراه نمایش چند فیلم، از برنامههای روز نخست بود.»
یزدانشناس ادامه داد: «بحث روز نخست کارگاههای آموزشی به مباحث نظری و برنامه روز دوم کارگاه آموزشی با حضور چنگیز صیاد به طرح مباحث عملی، آشنایی با نرمافزارها، اینکه در گذشته صداگذاری به چه نحوی بوده و امروز در شرایط فعلی چه جایگاهی دارد اختصاص داشت.»
این کارشناس تاثیر جشنواره پویانمایی در تهران را در شکلگیری جشنواره پویانمایی در بوشهر(موج) موثر دانست و افزود: «جشنواره پویانمایی در تهران که به صورت بینالمللی برگزار میشود و در آن گروههای داخلی و خارجی حضور دارند در کنار برگزاری کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی، جرقه برگزاری جشنواره موج را در استان بوشهر ایجاد کرد.»
وی در توضیح روند برگزاری 3 دوره جشنواره موج در بوشهر گفت: «مرحوم وجیه الله فردمقدم کمکها و مشاورههای خوبی به ما دادند. در نخستین دوره از جشنواره که سال 89 برگزار شد وی کارگاهها را مدیریت کرد و حضور داشت. همچنین بزرگانی همچون عبدالرحمن برزگر و.... در این جشنواره حضور بسیار موثری داشتند.»
به گفته این کارشناس کانون در بوشهر، تا به حال در این شهر 3 دوره جشنواره و 4 کارگاه آموزشی برگزار شده و قرار است چهارمین دوره نیز به زودی برگزار شود.
یزدانشناس ضمن اشاره به حضور جوانان مستعد در رشتههای مختلف هنری همچون انیمیشن، تئاتر، موسیقی سینما و.... در بوشهر تاکید کرد: «اگرچه بوشهر شهر محل سکونت من نیست اما محل خدمت و شغل من است و بر اساس تجربیات چند سالهام نوجوانان و جوانان مستعدی دارد که از امکاناتی که مثلا در تهران وجود دارد بیبهرهاند. ظرفیتهای بالایی در این شهر وجود دارد و برایم سخت هست که از آنها هیچ استفادهای نمیشود. »
به گفته وی در استانهای کشور به خصوص بوشهر افراد به صورت انفرادی کار میکنند. این قبیل جشنوارهها و حضور افراد شهرستانها در تهران، هم باعث شناسایی افراد مستعد است و هم به دانش افراد میافزاید.
یزدانشناس در ارزیابی خود از نقاط قوت و ضعف نهمین جشنواره گفت: «جشنواره پویانمایی جشنوارهای شناخته شده و معتبر است که گامهایی رو به جلو داشته. نکتهای وجود دارد و آن هم این مساله است که برای شهرستانها این امکان فراهم نیست.»
وی تاکید کرد: «فیلمهای خوبی در این دوره از جشنواره حضور پیدا کردهاند که ایدههای خوبی به انیماتورهای جوان میدهند. ویژگی خاص این دوره از جشنواره علاوه بر کیفیت، امکان حضور مربیان و کارشناسان استانهای کشور است.»
این مربی کانون در بیان پیشنهادات خود افزود: «کاش سهمی از اکران فیلمهایانیمیشن هم به شهرستانها تعلق میگرفت اگرچه حجم فیلمها بالاست، اما این توقع افرادی مانند ماست.»
وی در پایان گفت: «انیمیشن، پرواز خیال است به سوی آنچه شدنی و ناشدنی است. کودک دوست دارد به آرزوهای خود برسد و این جشنوارهها این امکان را برای کودکان و نوجوانان و از طرفی هنرمندان و کارشناسان فراهم میکند.»
مکس هتلر : فیلمهای ایرانی از نظر تکنیکی خیلی قوی هستند
مکس هتلر داور بخش مسابقه بینالملل جشنواره پویانمایی در گفتوگو با اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در مورد فیلمهایی که در این جشنواره دیده است، گفت: «فیلمهایی که دیدم دو دسته بودند. یک سری خیلی عالی و یک سری متوسط ولی در کل میتوانم بگویم فیلمهای خوبی برای داوری انتخاب شدهاند و به جشنواره راه پیدا کردهاند.»
وی در مورد جشنواره اظهار کرد: «به طور کلی سطح جشنواره پویانمایی تهران را در مقایسه با جشنوارههای مشابه در سراسر جهان در سطح بالایی دیدم و فکر میکنم این جشنواره یکی از جشنوارههای برتر و قابل توجه جهان است.»
هتلر در مورد آثار ایرانی که دیده است، بیان کرد: «من پیش از این با فیلمهای ایرانی زیاد آشنایی نداشتم. با شرکت در این جشنواره با فیلمهای ایرانی آشنا و متوجه شدم که فیلمهای ایرانی خیلی خوب هستند و از نظر تکنیکی خیلی قوی هستند.»
این داور آلمانی تأکید کرد: «فیلمهایی که تا به حال دیدم ترکیبی از خوب و بد بودند ولی انتخابها خیلی دقیق انجام شده بود و فیلمهای خوبی به جشنواره راه یافتهاند.»
کارگردان پویانمایی «هفت پیکر»: پیشرفت خوبی داشتیم اما هنوز از آمریکا و ژاپن عقب هستیم
کیاوش جاهد پارسا کارگردان فیلم پویانمایی «هفت پیکر» در گفتوگو با اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، در مورد کیفیت و سطح برگزاری این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: «در جشنواره امسال کارها از نظر کیفی بهتر شده است و کارهای خارجی خیلی خوبی هم به جشنواره آمده است. این کارهای خارجی که وارد جشنواره میشود سطح کیفی و کمی جشنواره را خیلی بالا برده و باعث شده که کارگردانهای داخلی که کارهای خودشان را با آنها مقایسه کند و پی میبرند که در چه سطحی قرار دارند و چه پیشرفتی از لحاظ کیفی و کمی داشتهاند.»
وی ادامه داد: «در مورد جشنواره باید بگویم که مثل هر دوره، خوب و عالی است و با یک نظم و انضباط خاصی برگزار میشود. تنها ایرادی که از نظر من وجود دارد این است که ای کاش فیلمهایی که در این سالن پخش میشود، در سالنهای دیگر تکرار میشد. معمولاً در سالهای گذشته به این صورت بود که امسال این اتفاق رخ نداد.»
وی در بررسی نقاط ضعف و قوت انیمیشن در ایران اظهار کرد: «باید بیشتر سرمایهگذاری و تلاش کنیم، اما اگر بخواهم به صورت کلی در مورد انیمیشن صحبت کنم، باید بگویم که به پیشرفتهای خوبی دست پیدا کردهایم.»
این کارگردان جوان در مورد مشکلاتی که پیش روی انیماتورهای جوان قرار دارد بیان کرد: «یکی از مشکلات ما این است که به دلیل اینکه از گذشته دستنوشتهای برای ما نبوده است و حتی ما دسترسی به مطالب کارگردانهای ماقبل خودمان - که در ایران کار میکردند - نداریم، به اجبار با دیدن کارهای خارجی و سیر در اینترنت به اطلاعات لازم برای ساخت انیمیشن دست پیدا کردهایم.»
وی افزود: «اگر حوزه هنری و صدا و سیما بتوانند به جوانان اعتماد کنند و سرمایه بیشتری به انیمیشن اختصاص دهند، میتوانیم دستآورد بهتر و بیشتری در این حوزه داشته باشیم.»
جاهد پارسا در مورد فیلمش با عنوان «هفت پیکر» توضیح داد: «فیلم من یک برداشت آزاد از قصه هفت پیکر و حدود 10 دقیقه است. برای ساخت این فیلم هیچ سرمایهگذاری نداشتم و کاملاً مستقل آن را ساختم. این فیلم یک فضای شرقی هزار و یک شبی دارد و باید بگویم بیشتر برایم در حکم یک تجربه بود که بتوانم تکنیکهای مختلف را ارزیابی کنم.»
بابک نکویی: حضور پررنگ دانشگاهها در عرصه انیمیشن، دستآورد جشنواره پویانمایی است
بابک نکویی کارگردان 5 فیلم «استریپی»، «سرود پر از آسمان»، «آنونس سینمایی شهر موشها»، «باید گشت» و «تیزر زمستان» در مورد جشنواره پویانمایی امسال در گفتوگو با اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون گفت: «به نظر من ارتباط بین دانشگاه و کانون در این دوره پررنگتر است و این میتواند اتفاق بسیار جذابی باشد.»
وی ادامه داد: «تکاپو و جنبوجوش بیشتری در این دوره از جشنواره وجود دارد و من احساس میکنم که جشنواره به دورانی برمیگردد که خیلی خوب و پرحرارت برگزار میشد و در اوج بود. حضور فیلمسازان پررنگ شده و این میتواند انرژی خاصی به جامعه انیمیشن ایران بدهد و بازتاب و دستآوردهای خوبی داشته باشد.»
نکویی افزود: «حضور میهمانان ویژهای مثل پتروف اعتبار جشنواره را بالا برده است و این اتفاق برای انیمیشن ایران فوقالعاده است که از کسانی دعوت میکنند که اعتبار بالایی دارند و شخصیت بینالمللی هستند.»
این کارگردان عنوان کرد: «به واسطه شهرتی که جشنواره در این سالها پیدا کرده است، بخش بینالمللی همیشه در سطح بالا و هوشمندانهای برگزار شده است و اتفاق خوبی که در این دوره برای انیمیشن افتاده، حضور جوانان انیماتور با کارهای بسیار سطح بالا و چشمگیر است.»
وی ادامه داد: «اگر بخواهم بدون اغراق بگویم، انتظار این را نداشتم که در بخش ملی با چنین کیفیت بالایی فیلم ببینیم، چه در بخش دانشجویی و چه در بخش ایران. اگر بخواهم در یک جمله نظر خودم را نسبت به سطح کارها در انیمیشن بگویم یادآور میشوم که سطح انیمیشن ایران بسیار بالا رفته است.»
وی با بیان اینکه جشنواره کارش را به خوبی انجام میدهد، تصریح کرد: «قسمتهایی به جشنواره اضافه شده است که میتواند برای انیمیشن بسیار مثمرثمر باشد. جلسههای نقدی برگزار میشود که در جشنواره قبلی هم بود و بررسی بخشهای تئوری که میتواند به ارتقای سطح کیفی جشنواره کمک زیادی بکند.»
نکویی در پایان بیان کرد: «ما امسال پرکارترین فیلمساز جشنواره بودهایم و پنج فیلم در جشنواره داریم. شاخصترین آن «استریپی» است که ساخت استودیو گنبد کبود است و من دوست دارم اگر قرار است، جایزهای بگیرم به خاطر این فیلم باشد.»
نهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 17 اسفند کار خود را آغاز کرده است و روز 21 اسفند به کار خود پایان میدهد.
انتهای پیام/