دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن:

فقط 35 درصد مسکن روستایی سازه مقاوم دارند

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن از بازسازی یا نوسازی یک میلیون و 440 هزار واحد مسکونی طی 9 سال خبر داد.
کد خبر : 794

عزیزاله مهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با تاکید بر اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها بیش از 70 درصد واحدهای مسکن روستایی تا سال 1405 مقاوم می‌شوند، افزود: در ابتدای طرح بهسازی مسکن روستایی 75 تا 80 درصد واحدهای روستایی غیرمقاوم بودند که بنیاد مسکن در قالب این طرح تسهیلات ارزان‌قیمت با نظارت و کمک فنی برای ساخت مسکن روستایی در اختیار مردم قرار داد.


وی تصریح کرد: با آغاز برنامه چهارم توسعه کشور سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی در کشور نوسازی و بهسازی شدند که این آمار در سال 89 به 400 هزار واحد مسکونی هم رسید.


مهدیان اظهار کرد: در 8 سال گذشته 330 هزار مسکن روستایی در مناطق سانحه دیده نیز بازسازی شده که با احتساب این واحدها از ابتدای طرح بهسازی مسکن روستایی درواقع بیش از یک میلیون و 750 هزار واحد نوسازی شده‌اند و امیدواریم روند پرداخت تهسیلات برای بازسازی واحدها ادامه داشته باشد.


وی با بیان اینکه 30 درصد جمعیت کل کشور یعنی معادل حدود 23 میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند، ادامه داد: تعداد واحدهای مسکن روستایی تا پایان سال 92 حدود 5 میلیون و 382 هزار است که با در نظر گرفتن بعد 3.5 نفر خانوار بر اساس آمارهای رسمی درواقع 5 میلیون و 899 هزار خانواده روستایی در کشور وجود دارد این در حالی است که 615 هزار واحد مسکونی برای سکونت این خانوار کسری داریم.


مهدیان با تاکید بر اینکه تعداد خانوار روستایی بیش از تعداد واحدهای مسکونی است، اضافه کرد: حدود 60 درصد مجموع واحدهای مسکن روستایی غیرمقاوم هستند این در حالی است که این آمار درصورت سنجش مقاوت سازه‌ها با استانداردها و تعاریف مرکز آمار حاصل می‌شوند.


وی تاکید کرد: در اصطلاح مرکز آمار خانه‌های مقاوم به واحدهای دارای مصالح بادوام اطلاق می‌شود درحالیکه در بسیاری از زلزله ها ما شاهد ویرانی خانه‌هایی دارای سازه آهنی و مصالح مرغوب بوده‌ایم بنابراین اگر واحدهای مسکونی بر اساس اصول فنی و علمی ساخته نشوند، به کار بردن مصالح مرغوب در آنها به کاهش آسیب پذیریشان کمکی نخواهد کرد.


معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن عنوان کرد: بر این اساس میزان واحدهای مسکن‌های روستایی دارای سازه مقاوم به کم تر از 35 درصد می‌رسد. البته با مقاوم‌سازی سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی، تا سال 1405 حدود 85 درصد واحدهای مسکونی از لحاظ داشتن مصالح مقاوم و بر اساس تعریف مرکز آمار ایران بادوام خواهند شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: بنیاد مسکن
ارسال نظر
هلدینگ شایسته