دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1395 - 14:52
معاون وزیر بهداشت:

کم‌تحرکی و تغذیه نادرست عامل ابتلا به دیابت است/ دیابتی‌ها به پایگاه سلامت مراجعه کنند

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کم‌تحرکی افراد و تغذیه نادرست عاملی از عوامل ابتلا به بیماری دیابت در کشور است.
کد خبر : 79316

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اکبر سیاری در همایش ملی سلامت که در پردیس بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در دنیا سالانه 38 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر فوت می‌کنند و 75 درصد از بار بیمار‌ی‌ها در ایران مربوط به این بیماری‌ها است.


وی ریشه بیماری‌های غیرواگیر را در رفتار مردم دانست و هشت عامل خطر برای آن برشمرد و آن را به دو دسته رفتاری و بیولوژیک تقسیم کرد و گفت: چهار عامل اصلی خطر مربوط به رفتار خودمان است مانند رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل و چهار عامل نیز شامل فشار خون، چربی، اضافه وزن و چاقی و دیابت هستند.


معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران پنج میلیون نفر به دیابت مبتلا و میلیون‌ها نفر نیز در معرض ابتلا به دیابت هستند، افزود: افراد مبتلا به دیابت می‌توانند سلامت و بیماری خود را مدیریت کنند به گونه‌ای که آنها حتما باید صبحانه بخورند و در روز نیز 5 وعده غذا بخورند.


رئیس ستاد برگزاری هفته سلامت به مردم توصیه کرد تا در هر هفته روزانه حداقل 30 دقیقه به گونه‌ای پیاده‌روی کنند که ضربان قلب آنها تند شود و با تعریق بدن همراه باشد.


سیاری افزود: در ایران25 میلیون نفر از افراد 15 تا 64 سال، دچار اضافه وزن و چاقی هستند که می‌تواند زمینه‌ای برای بروز بیماری دیابت باشد.
سیاری از بیماری‌های غیر واگیر به عنوان عامل 60 تا70 درصد از مرگ مردم ایران یاد کرد و گفت: نظام مراقبت ما در روستاها مناسب است اما در شهرها بازطراحی شده اما بخشی از پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه دیابت به همت مردم برای مراجعه به مراکز بهداشت شهری و روستایی بر می‌شود و خدمات این مراکز نیز رایگان است.


وی یادآور شد: افراد دیابتی در سال حداقل 4 بار به این مراکز مراجعه کنند تا فشار، قند و چربی خون و وزن آنها کنترل شود و منجر به از دست دادن اعضای بدن مانند چشم، کلیه و پا نشود. در دنیا هر 20 ثانیه یک پا به دلیل ابتلا به دیابت قطع می‌شود.


رئیس ستاد برگزاری هفته سلامت گفت: افراد دارای اضافه وزن و چاقی، فشار خون بالا، افراد کم تحرک، مادری که فرزند بیشتر از 4 کیلوگرم به دنیا آورده و مادری که چندین بار سقط و یا مرده زایی داشته و همچنین افرادی که در فامیل درجه اول خود فرد دیابتی و یا سابقه سکته مغزی و قلبی شده دارند،بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته