دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1395 - 10:58

فانی: تربیت اجتماعی و سیاسی، مأموریت اصلی سازمان دانش‌آموزی است

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: مأموریت اصلی سازمان دانش‌آموزی، تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان است به گونه‌ای که دانش‌آموزان یاد بگیرند چگونه در جامعه زندگی کنند و با دیگران در تعامل باشند.
کد خبر : 79254

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی‌اصغر فانی در اولین کنگره سازمان دانش‌آموزی با‌بیان اینکه تشکل‌های دانش‌آموزی یک فرصت است، گفت: انجمن دانش‌آموزی، بسیج، سازمان جوانان هلال‌احمر، سازمان دانش‌آموزی و سفیران سلامت تشکل‌هایی هستند که امروز به کمک آموزش و پرورش آمده‌اند. تشکل دانش‌آموزی نه تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت هستند برای وزارت آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان.


وزیر آموزش و پرورش افزود: مأموریت اصلی سازمان دانش‌آموزی تربیت اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان است. ما در سند تحول نظام آموزش و پرورش وقتی وارد ساحت‌های تربیتی می‌شویم یکی از عمده‌ترین آن تربیت سیاسی و اجتماعی است. دانش‌آموزان باید در سنین مدرسه یاد بگیرند چگونه در جامعه زندگی کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند و هیچ جایی بهتر از مدرسه برای این نوع تربیت وجود ندارد.


وی در ادامه تصریح کرد: در اطرافیان ما افرادی هستند که نمی‌توانند در جمع حضور پیدا کنند و یا به خوبی تعامل داشته باشند که این مسئله حاصل تربیت نشدن اجتماعی در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی است که خود را در بزرگسالی نشان داده‌است لذا باید هدف و مأموریت اصلی سازمان دانش‌آموزی را تربیت اجتماعی دانش‌آموزان بدانیم.


وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: عواملی از قبیل مسئولیت‌پذیری، مسئله‌یابی، حل مسئله و افزایش اعتماد به نفس در ذیل تربیت اجتماعی قرار دارند که این عوامل حداقل‌هایی است که ما باید در فعالیت‌های گروهی، کارهای تشکیلاتی و تیمی در سازمان دانش‌آموزی و اردوهای دانش‌آموزی دنبال کنیم.


فانی گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش کارکردهای متعددی داریم که یکی از آنها به سازمان دانش‌آموزی و معاونت پرورشی مربوط می‌شود که آن آماده‌سازی دانش‌آموزان برای حضور در اجتماع است.


وی در ادامه با توجه به 4 رکن اساسی آموزش و پرورش در جهان گفت: آموزش برای دانستن، آموزش برای به کار بستن، آموزش برای زیستن و آموزش برای زیستن با دیگران 4 رکن اصلی آموزش و پرورش در جهان است که آموزش برای زیستن و زیستن با دیگران دو هدف اصلی است که باید مورد توجه سازمان دانش‌آموزی قرار بگیرد که البته باید گفت رسیدن به این دو هدف مهم کار ساده‌ای نیست برای اینکه این ارزش‌ها که منبعث از ایرانیت ماست و برای اینکه ارزش حضور در جامعه دفاع از ارزش‌ها ترویج هنجارها و ارزش‌ها اگر بخواهد در رفتار دانش‌آموزان متولی شود زمان و انرژی زیادی را می‌طلبد.


فانی افزود: دانش را می‌توان به راحتی منتقل کرد اما برای اینکه دانش به بینش تبدیل شود نیاز به انرژی بیشتر و زمان بیشتری است و زمانی که بخواهیم بینش را به رفتار تبدیل کنیم انرژی و زمان بسیاری را می‌طلبد که روش‌های غیرمستقیم در رفتارسازی‌ها مؤثرتر هستند.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: سازمان دانش‌آموزی می‌تواند با روش غیر مستقیم ارزش‌ها و هنجارها را در دانش‌آموزان نهادینه کند. این سازمان باید نقش‌های جدید و جاذب برای دانش‌آموزان در محیط مدرسه و فعالیت‌های اردویی تعریف کند تا در سایه این فعالیت‌ها به هدف اصلی یعنی تربیت اجتماعی دست پیدا کنیم.


وی با بیان اینکه سازمان دانش‌آموزی باید آموزش، ترویج فرهنگ، ترویج فرهنگ تشکیلاتی و تقویت کار گروهی را در دانش‌آموزان ترویج دهد، عنوان کرد: دولت یازدهم و رئیس جمهوری نسبت به سازمان دانش‌آموزی دید مثبتی دارد و این سازمان را با عنوان نهاد کارکردی برای ترویج تربیت اجتماعی می‌داند.


فانی افزود: مدیران کل آموزش و پرورش معاونت‌های پرورشی و فرهنگی و مدیران مدرسه باید نسبت به تقویت فعالیت تشکل‌ها بیش از پیش عنایت کنند که از جمله این تشکل‌ها سازمان دانش‌آموزی است. یکی از کارهای ما در دولت یازدهم فعال کردن شورای هماهنگی سازمان دانش‌آموزی بوده که عقل ایجاب می‌کند ما از همه توان خود در تربیت استفاده کنیم.


وزیر آموزش و پرورش در پایان با بیان اینکه ما باید از همه منابع خود در میل به اهداف وزارت آموزش و پرورش بهره ببریم، اضافه کرد: ما باید مربیان را آموزش بیشتری بدهیم و توانمندسازی مربیان را در سازمان دانش‌آموزی و معاونت پرورشی و فرهنگی که می‌تواند در اثربخشی مؤثر باشند در دستور کار ادارات و تشکل‌های سازمان دانش‌آموزی قرار بدهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب