دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارشناس اقتصادی: دولت باید هزینه‌های یارانه‌ را کاهش دهد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید از هزینه‌های مربوط به یارانه‌ها در بودجه خود بکاهد، گفت: حذف برخی یارانه‌بگیران فشار موجود بر روی بودجه دولت را کاهش می‌دهد که این امر ضروری است.
کد خبر : 78856

مهدی تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا سیاستی اشتباه بود، افزود: در ابتدای امر با اجرای این قانون گاز گران شد که با افزایش قیمت این نهاده بسیاری از صنایع کشور زمین‌گیر شدند. از طرفی در زمان اجرای آن نرخ رشد منفی شد و شاهد رکود تورمی، نرخ بیکاری بالا و تورم 40 درصدی بودیم.


وی با تاکید بر اینکه هدفمندی یارانه‌ها اقتصاد را دچار رکود کرد، اظهار کرد: پول‌های پرداختی به عنوان یارانه مهم‌ترین عامل فشار بر روی بودجه دولت است که می‌توانستیم این منابع را صرف انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید کنیم.


تقوی با اشاره بر انصراف تعدادی از افراد از دریافت یارانه در اعلام عمومی دولت تصریح کرد: اگر دولت بتواند اطلاعات جامعی برای حذف یارانه‌بگیران غیرنیازمند کسب کند این امر می‌تواند منابع گزافی را به بودجه‌های عمرانی و رونق کسب و کار با ایجاد اشتغال جدید بیافزاید.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ملاک درآمدی بیش از 3 میلیون تومان برای حذف افراد از لیست یارانه‌بگیران مطلوب است، اعلام کرد: اکنون بسیاری از افراد درآمدهای بیش از این ارقام دارند اما با این حال ماهانه 45 هزار و 500 تومان یارانه را نیز دریافت می‌کنند.


تقوی تاکید کرد: پیش از نخست وزیری تاچر در انگلیس، دولت بر روی کالاها یارانه می‌داد تا تولیدکنندگان محصولات خود را ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسانند. از طرفی از ثروتمندان یارانه‌های سنگین دریافت می‌کرد بنابراین مردم عادی در رفاه زندگی می‌کردند و تبعات ناشی از فقر در جامعه کم‌تر نمایان می‌شد. اما سیاست پرداخت یارانه‌ها در ایران و سپس گران کردن نرخ حامل‌های انرژی از ابتدا اشتباه بود.


به گفته وی، با توجه به اینکه یارانه‌ها مهم‌ترین عامل ایجاد رکود و تورم طی سال‌های گذشته در کشور بوده است بنابراین دولت باید تلاش کند تا به سازوکارهای مناسب برای رهایی بخشیدن خود از این سیاست اشتباه دست یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته