دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1395 - 13:00

سخنگوی دولت: کارت سوخت فسادآور است/ سخنگوی کمیسیون تلفیق: کارت سوخت، هزینه خانوار را نشان می‌دهد و مانع از فساد است

در جلسه علنی امروز ـ سه‌شنبه ـ مجلس، آنجا که بحث به قیمت بنزین رسید، سخنگوی دولت، با پابرجا ماندن کارت سوخت مخالفت کرد و آن را فسادآور خواند؛ اما سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، با دفاع از کارت سوخت، از نمایندگان مجلس خواست به بازگشت کارت سوخت رأی موافق بدهند.
کد خبر : 78680

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با مصوبه بنزینی مجلس اظهار کرد: با وجود این مصوبه، بنزین سهمیه‌بندی می‌شود و مازاد آن دونرخی می‌شود، از آنجایی که بنزین سهمیه‌بندی می‌شود نیاز به کارت سوخت دارد.


وی افزود: دولت با هر روشی که به فساد منجر شود مخالف است، از آنجا که ارائه سوخت با کارت منجر به فساد می‌شود با بازگشت کارت سوخت مخالفیم.


در ادامه، محمدرضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق در پاسخ به اظهارات نوبخت گفت: بر اساس آمار هزینه‌ای خانوارهای ایرانی که بانک مرکزی آن را در سال 93 منتشر کرده است، هزینه 10 درصد از پردرآمدهای کشور در یک سال 104 میلیون تومان است، هزینه کم‌درآمدها در یک سال 7 میلیون تومان است و متوسط هزینه ایرانیان در یک سال 85 میلیون تومان است.


وی افزود: کارت سوخت هزینه خانوارها در بخش سوخت را نشان می‌دهد و آنهایی که بیشتر مصرف می‌کنند باید به صورت پلکانی قیمت بیشتری برای سوخت پرداخت کنند، اگر دولت عدد پایه‌ای تعیین کند مازاد بر آن به عنوان عوارض سوخت دریافت می‌شود و این جلوی بسیاری از فسادها را می‌گیرد.


سخنگوی کمیسیون تلفیق ادامه داد: مشکل اصلی در سوخت در حوزه گازوئیل است. در گازوئیل قاچاق سنگینی وجود دارد و اگر دولت عدد و رقم گازوئیل را دربیاورد و برای آنهایی که بیشتر مصرف می‌کنند عوارض در نظر گیرد قطعاً آثار مثبتی خواهد داشت که می‌توان از جمله آن به جلوگیری از قاچاق سوخت و جلوگیری از افزایش آلودگی اشاره کرد؛ از این رو ما از نمایندگان می‌خواهیم که با بازگشت کارت سوخت موافقت کنند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته