دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1393 - 12:58
وزیر کشور در نشست سالانه کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل اعلام کرد

ارتباطات الکترونیکی، انتقال پول‌های مواد مخدر را آسان کرده است

وزیر کشور در سخنرانی خود در پنجاه و هشتمین نشست سالانه کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل متحد که در وین برگزار شد، گفت: همزمان با گسترش ارتباطات الکترونیکی، تولید و مصرف تسهیل و فاصله مبدا و مقصد برای انتقال پول‌های ناشی از مواد غیرقانونی کوتاه‌تر شده است.
کد خبر : 7866

به گزارش گروه اجتماعی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به تسهیل کار سوادگران مرگ با کمک ارتباطات الکترونیکی گفت: به همین دلایل تلاش بی‌وقفه کشورها در تقویت کنترل مرزهای مشترک، تامین زیرساخت‌های مبادله اطلاعات منطقه‌ای و گسترش همکاری‌های بین‌المللی، در توقف جریان قاچاق کم اثر و کماکان خسارات ناشی از سوداگری مرگ بطور روز افزونی سلامت و توسعه پایدار کشورها را تهدید می‌کند.


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با بیان اینکه معیشت جایگزین در مناطق عمده کشت و تولید مواد مخدر با حمایت جامعه جهانی باید در اولویت برنامه‌های جهانی قرار گیرد، تصریح کرد: کشورها جهت جلوگیری از درآمدهای نامشروع حاصل از قاچاق مواد مخدر به سیستم‌های مالی بین‌المللی همکاری مستمری داشته باشند.


وزیر کشور تاکید کرد: انتقال تجارب در زمینه کاهش تقاضا به عنوان یکی از محورهای اصلی در همکاری‌های دو جانبه، چند جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.


دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این نشست فرصتی را فراهم می‌آورد تا موانع و چالش‌های عدم توفیق در پیشگیری از تولید و مصرف مواد مخدردر مناطق مختلف جهان مرور شود و نتایج حاصله آن می‌تواند نقشه راهی برای فعالیت‌های آینده جهت مقابله با معضل جهانی مواد مخدر باشد.


رحمانی فضلی ادامه داد: اگر چه کشورها در اجرای استراتژی متوازن، کنترل قاچاق مواد مخدر، مقابله با پولشویی و ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، پیشگیری از اعتیاد و نیز درمان و بازتوانی معتادان پیشرفت‌های قابل توجهی به تناسب موقعیت و شرایط اقتصادی و اجتماعی خود داشته‌اند، اما اهداف بیانیه سیاسی به طور کامل تحقق نیافته و پیشرفت‌های حاصله در امر مقابله با مواد مخدر به طور یکنواخت در تمامی نقاط جهان حاصل نشده است.


وزیر کشور در ادامه به موانع و چالش‌های موجود در مسیر کنترل مساله جهانی مواد مخدر اشاره کرد و گفت: عدم تحقق اصل مسوولیت مشترک در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای با اولویت معاش جایگزین در مناطق تحت کشت و تولید عمده مواد افیونی و نیز در امر مساعدت فنی و تجهیزاتی به کشورهای مبداء و ترانزیت، برخورد گزینشی و سیاسی با معضل جهانی مواد مخدر و وارد کردن موضوعات غیرمرتبط در مباحث مربوط به این معضل فقر، توسعه نیافتگی و پایین بودن سطح آگاهی جوامع نسبت به این معضل جهانی از جمله این موانع است.


دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: کنوانسیون‌های سه گانه بین‌المللی که اساس و شالوده اصلی نظام بین‌المللی در کنترل مواد مخدر را تشکیل می‌دهند، بیش از پیش به عنوان مبنای حرکت‌های آتی در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر مورد حمایت قرار گرفته و جزء تعهدات غیرقابل اجتناب کشورها محسوب شود.


وی افزود: همچنین بیانیه سیاسی و برنامه اقدام سال 2009 به عنوان اسناد مورد توافق کشورها می‌توانند مبنای بسیاری از فعالیت‌های دو جانبه و چند جانبه قرار بگیرد و نباید اجازه داد این ظرفیت تحت الشعاع مباحث و موضوعات گذرا قرار گرفته و مقابله جهانی را از مسیر خود منحرف کند.


وزیر کشور اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب بیانیه سیاسی و برنامه اقدام آن تاکید دارد که در نشست ویژه مجمع عمومی در سال 2016 میزگردهایی به طور جداگانه در سه حوزه کاهش تقاضا، کاهش عرضه و مقابله با پولشوئی و ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برگزار شود.


رحمانی فضلی بر لزوم حمایت های بیشتر جامعه جهانی جهت تقویت مکانیسم‌های همکاری منطقه‌ای در زمینه مدیریت کنترل مرزی و تبادل اطلاعات عملیاتی از جمله ابتکار سه جانبه تاکید کرد.


وی گفت: ضرورت طراحی ساز و کار برای ارتباطات منسجم و هماهنگ به منظور مبادله به موقع اطلاعات میان نهادهای انتظامی و امنیتی کشورها و نهادهای بین‌المللی جهت عملیات مقابله‌ای از جمله کنترل دلیوری ضرورت تامین تجهیزات پیشرفته متناسب با حجم و گستردگی جریان قاچاق برای افغانستان و کشورهای مجاور آن از جمله دستگاه‌های x-ray و رادار برای استحکام مرزها و کنترل بیشتر مسیر دریایی به عنوان مصداق بارز اصل مسوولیت مشترک و ارتقاء همکاری‌های اطلاعاتی از سطح اولیه مبادلات اطلاعات راجع به مشخصان مجرمین به وسیع‌تری نظیر مبادله پیشینه جنایی افراد و توقیف اموال قاچاقچیان به منظور مقابله موثر با معضل جهانی مواد مخدر باید مورد توجه قرار گیرد.


رحمانی فضلی ابراز امیدواری کرد: دست آوردهای این نشست در نیل به اهداف توافق شده در بیانیه سیاسی سال 2009 و برنامه اقدام آن و نیز در برگزاری موفق نشست ویژه مجمع عمومی در سال 2016 با عنوان معضل جهانی مواد مخدر در چارچوب کنوانسیون‌های سه گانه سازمان ملل نقش بسزایی داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته