دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1395 - 11:58

«عالیجناب اژدها» و «زنی که در قسمت اشیای گمشده پیدا شد» در نشر مروارید

نشر مروارید به تازگی دو کتاب «عالیجناب اژدها» با ترجمه حسین یعقوبی و «زنی در قسمت اشیای گم‌شده پیدا شد» نوشته سارا مخاوات را منتشر و روانه بازار کتاب کرد.
کد خبر : 78636

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مروری خواهیم داشت بر دو کتاب تازه از نشر مروارید:


عالیجناب اژدها


این کتاب؛ چنانچه از توضیحات روی جلد آن برمی‌آید، ترجمه 5 نمایشنامه طنز است که با ترجمه حسین یعقوبی به چاپ رسیده. «عالی‌جناب اژدها» اثر ایوگنی شوارتس، «خودکشی» اثر نیکلای اردمن، «امیال سرکوفته» اثر سوزان گلاسپل، «به دنیا رفتن» اثر ویلیام سارویان و «دیدار از سیاره کوچک» اثر گور ویدال، نمایشنامه‌های گردآوری شده در این کتاب هستند.



«عالیجناب اژدها» 248 صفحه دارد و با شمارگان 550 نسخه، برای اولین بار از وسی نشر مروارید به بازار آمده است:


در بخشی از نمایشنامه «عالیجناب اژدها» می‌خوانیم:


«ما فقط تا روز پیروزی انقلاب انقلابی بودیم. از روزی که حکومت بلشویکا شروع شد دوباره بر گشتیم به زندگی روزمره عصر تزار. تمام کاری که کردیم این بود که هر وقت همدیگه‌رو می‌دیدیم درباره این که زندگی چقد سخت و گرونه غر می‌زدیم. چرا؟ چون از گذشته یاد گرفتیم که زندگی راحت‌تر می‌شه وقتی مدام تکرار کنی که زندگی چقدر سخته... من همین‌جا از مسئولای امر فقط یک تقاضا دارم محض رضای خدا، مارو از آخرین ابزار تحمل رنج حیات محروم نکنین. اجازه بدید بگیم که زندگی سخته. اجازه بدین زمزمه‌اش کنیم «دنیا جای گندیده».»


همچنین در توضیح این نمایشنامه آمده است:


«عالیجناب اژدها یکی از جنجالی‌ترین نمایش‌های عصر استالین است که برای سالیان دراز اجرای آن در سالن‌های تاتر روسیه ممنوع بود. عالیجناب اژدها داستان قدیمی و مکرر استبدادی است که در شکل سلطنت از در بیرون انداخته ‌می‌شود اما در فرم جمهوری از پنجره وارد می‌شود سلب هویت فردی و چمعی و مسخ شخصیت فرد در جامعه مضمون مشترک پنج نمایش طنز این مجموعه است.»


زنی که در قسمت اشیای گمشده پیدا شد


«زنی که در قسمت اشیای گمشده پیدا شد» عنوان رمانی است از سارا مخاوات. این رمان 174 صفحه دارد و با شمارگان 550 نسخه منتشر شده است.



در قسمتی از این رمان آمده است:


« مثل کسی که چشم بسته هم سوراخ سنبه‌های خانه‌اش را بلد است، تمام پیچ و واپیچ‌های آن دریا را بلد بودم. شناکنان از بین دلفین‌های صورتی گذشتم، از تنگنای آن سنگ سفید لیز و صیقلی رد شدم و به خانه رسیدم، خانه‌ای زیر آب همه‌ی شما روی صندلی هایتان روزنامه به دست نشسته‌ بودید و با لبخندی از سر مهربانی و آسودگی خاطر برایم برام دست تکان ‌می‌دادید. در آب غوطه‌ور بودم، شمرده‌شمرده نفس می‌کشیدم و می‌دانستم این همان پایانی است که همیشه انتظارش را کشیده بودم.»


سارا مخاوات، متولد فروردین ماه 1364 فارغ التحصیل رشته فیلم‌نامه‌نویسی و کارگردانی است. او در سال‌های اخیر چندین بار روی صحنه رفته و در تئاترهای مختلف ایفای نقش کرده و در حال حاضر در زمینه فیلمنامه‌نویسی مشغول به فعالیت است.


انتهای پیام/

برچسب ها: نشر مروارید
ارسال نظر
هلدینگ شایسته