دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1395 - 10:18

ریاض: روابط ما با تهران مشروط است

شورای وزیران عربستان روز گذشته (دوشنبه) به ریاست پادشاه عربستان تشکیل و در آن بر حمایت از بیانیه صادره در سیزدهمین کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی در استانبول تاکید شد.
کد خبر : 78591

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان، در جلسه شورای وزیران عربستان که ریاست آن را سلمان بن عبدالعزیز برعهده داشت، بر لزوم حمایت از بیانیه پایانی کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی تاکید شد. بیانیه‌ای که در آن بر روابط و همکاری میان کشورهای اسلامی و ایران طبق اصل حسن‌همجواری و مداخله نکردن در امور داخلی کشورها و احترام به استقلال، وحدت و حق حاکمیت کشورها تاکید شده است.


در این جلسه پادشاه عربستان سفرش به دو کشور مصر و ترکیه را موفق ارزیابی کرد و گفت که در این سفرها توافقاتی که به سود منافع پادشاهی عربستان و دو کشور دیگر است، امضا شد. همچنین سلمان، گزارشی از نتیجه مذاکراتش با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر داد.


پادشاه عربستان گفت که در سفر به آنکارا و در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه درباره همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله موضوعات منطقه‌ای و در راس آن ایجاد راه‌حلی عادلانه برای موضوع فلسطین و بحران سوریه رایزنی شد.


وی بدون اینکه نامی از ایران ببرد افزود که در دیدار با رئیس‌جمهوری ترکیه درباره همکاری مشترک در زمینه غلبه بر مداخلات برخی کشورها در امور داخلی کشورهای منطقه گفت‌وگو انجام شد.


پس از این جلسه بود که عادل بن زید طریفی، وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان به خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گفت: «شورای وزیران به بررسی تحولات منطقه‌ای و جهانی پرداخت و بر حمایت از بیانیه پایانی سیزدهمین نشست سازمان همکاری‌های اسلامی که در استانبول ترکیه برگزار شده بود، تاکید کرد.»


وی افزود: «در این نشست بر لزوم همکاری میان کشورهای اسلامی با ایران مشروط بر اینکه ایران در امور داخلی کشورهای عربی و دیگر کشورها از جمله بحرین، یمن، سوریه و سومالی مداخله نکند، تاکید شد. علاوه بر این، روابط دو طرف باید منطبق بر اصل حسن‌همجواری و مداخله نکردن در امور داخلی کشورها و احترام به حق حاکمیت کشورها باشد.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته