دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی روی ریل پیشرفت/ طراحی و ساخت دو روبات برای بهینهسازی تولید قطعات ترمز سایپا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، هدف از این تفاهمنامه، استفاده از تواناییهای علمی و توسعه همکاریهای آموزشی، تحقیقاتی و فناوری در راستای استمرار ارتباط سازمان یافته بین دانشگاه و شرکت سایپا به منظور برطرف کردن نیازهای متقابل است.
از آنجایی که ارتباط و همکاری بین موسسات علمی، آموزشی و پژوهشی و صنعت میتواند به ارتقای کمی و کیفی هدفها و برنامههای مشترک یاری رساند، این تفاهمنامه نیز در راستای اهداف سند چشم انداز و سیاستهای کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اقدام عملی در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و بهمنظور بهرهمندی مستمر و نهادمند از خرد جمعی منعقده شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی با تشکر از مدیر عامل شرکت طراحی مهندس سایپا به دلیل تفکر توسعهگرا و دانشمحور وی برای همکاری این واحد دانشگاهی، گفت: «با توجه به تأکید دکتر سید جواد انگجی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی مبنی بر توسعه فعالیتهای صنعتی و ارتباط با صنعت، این تفاهمنامه در راستای تحقق اهداف حوزهی ارتباط با صنعت و جامعه و انجام مقدمات تشکیل مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان صورت گرفته است.»
دکتر آرش رنجبران، افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی سال 95 با توجه به شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، سه ماموریت اصلی پژوهش و ایجاد مراکز رشد در راستای تشکیل شرکتهای دانش بنیان، کاهش وابستگی به درآمدهای شهریهای و تربیت دانشجویان متخصص کیفی را دنبال میکند که آموزشهای آن به روش ترکیبی و در سطحی بالاتر از آنچه در سایر دانشگاهها رایج است انجام می گیرد.»
وی با ارائه گزارشی از عملکرد واحد ایلخچی در سنوات گذشته و موفقیتهای به دست آمده از سوی دانشجویان این دانشگاه افزود: «فعالیت این دانشگاه از سال 1384 شروع شد و در طول این مدت کوتاه توانست جایگاه خود را در بین واحدهای استان و کشور پیدا کند و با یاری خدا و همت پرسنل دانشگاه در سال 94 توانست برترین واحد دانشگاهی در بین واحدهای کوچک و متوسط دانشگاه آزاد اسلامی را کسب نماید.»
این مسئول اضافه کرد: «تیم رباتیک این دانشگاه در سال 94 توانست مقام نخست مسابقات بینالمللی روبوکاپ ایران را کسب کند و این تیم به نمایندگی از ایران در مسابقات جهانی که قرار است در خرداد ماه امسال در لایپزیک آلمان برگزار شود، شرکت کند.»
به گزارش آنا، مدیر عامل و عضو هیأت مدیره شرکت طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات و ابزارآلات سایپا نیز با خیرمقدم به رئیس و اعضای هیأت رئیسه واحد ایلخچی با یادآوری تاریخچه شرکت سایپا، گفت: «فعالیت این مجموعه در سال 1353 با عنوان «مرکز تحقیقات صنایع سنگین ایران» که جزئی از گروه صنعتی ماشینسازی تبریز بود، شروع به کار کرد که وظیفه اصلی آن تامین بخشی از نیازهای تحقیقاتی ماشین سازی تبریز بود.»
محمدرضا زمانلو با بیان اینکه «مرکز تحقیقات صنایع سنگین ایران» در سالهای بعد با نام شرکت طراحی مهندسی سایپا فعالیت خود را ادامه داد، اظهار کرد: «یکی از توانمندیهای شرکت طرای و مهندسی سایپا، توانایی ساخت و تولید ابزارآلات دقیق کنترلی است که با توجه به وجود دستگاههای منحصر به فرد و بسیار دقیق سنگکاری و سنگزنی و مجموعه بسیار مجهز آزمایشگاه مترولوژی، این شرکت به عنوان نگین صنعتی شمالغرب کشور شناخته شده است.»
مدیر عامل شرکت طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات و ابزارآلات سایپا، تأکید کرد: «این مجموعه امروزه علاوه بر تامین نیازهای ابزار دقیق و گیج صنایع خودروسازی، یکی از بزرگترین مجموعههای گیجسازی انواع صنایع کشور به شمار میرود.»
زمانلو ادامه داد: «سیاست صنایع خودرویی سایپا از دهه 80 به بعد با توجه به محدودیتهایی که از طرف سایر خودروسازهای خارجی در ارسال قطعات خودرو به ایران و تحریم ایران از سوی این کشورها صورت گرفت، بر این شد که بیشتر قطعات خودرو در داخل تولید شود.»
وی اضافه کرد: «با توجه به زیرساختها و پتانسیلی که این شرکت دارد، یکی از حساسترین و مهمترین قطعات خودرو که عبارت از ترمز خودرو است با دانش فنی مهندسان داخلی این مجموعه تولید و به بهرهبرداری رسید.»
زمانلو درباره نقش گروههای خودروسازی ایرانی سایپا و ایرانخودرو در زمینه تولید قطعات خودرو، خاطرنشان کرد: «محصولات سایپا با داشتن قیمت اقتصادی و هزینه نگهداری پایین، بازار مناسبی را در سایر کشورها به خود اختصاص داده و مردم این کشورها نیز تمایل فراوانی برای استفاده از این خودروها دارند.»
مدیر عامل شرکت طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات و ابزارآلات سایپا، افزود: «سالهای اخیر برای اینکه این شرکت از شرایط تک محصولی خارج شود، فعالیتهای خود را گسترش داده و علاوه بر محصولات سایپا با ایرانخودرو و گروه بهمن و شرکتهای غیر خودرویی نیز وارد مذاکره شد و برای اولین بار مستر بوستر و کلیپر خودروهای پراید، تیبا، پژوه 405، نیسان، مزدا، وانت پراید و آریسان را تولید کرد.»
وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به کمک دانش فنی استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی، سیستم پیشرفته ABS ،ESP ،EBD طراحی و ساخته شود.
زمانلو با توجه به موفقیتهای واحد ایلخچی در زمینه ساخت روبات و پیشرفتهایی که این واحد در زمینه طراحی روبات به دست آورده است، تاکید کرد که شرکت طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات و ابزارآلات سایپا از دانش فنی این مجموعه دانشگاهی بهمنظور روباتیک کردن دستگاههای این شرکت استفاده خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت طراحی مهندسی و ساخت تجهیزات و ابزارآلات سایپا، ادامه داد: «در همین راستا، با توجه به حضور تیم رباتیک واحد ایلخچی در مسابقات جهانی آلمان، این شرکت سالن مجهزی به این منظور در اختیار این تیم قرار داده است.»
وی درباره اراده دو طرف برای ارتقای سطح همکاریهای پژوهشی و صنعتی و گسترش برنامههای تولید، گفت: «گروه خودروسازی سایپا آمادگی دارد که تجربیات خود در زمینههای گوناگون تولیدی در اختیار واحد دانشگاهی ایلخچی قرار دهد.»
زمانلو هدف از این تفاهمنامه را استفاده از تواناییهای علمی و توسعه همکاریهای آموزشی، تحقیقاتی و فناوری برای استمرار ارتباط سازمان یافته بین دانشگاه و شرکت به منظور برطرف نمودن نیازهای متقابل را عنوان کرد.
به گزارش آنا، هیات واحد ایلخچی از آزمایشگاهها و کارگاههای پژوهشی و آموزشی مراکز آموزش صنعتی شرکت طراحی مهندسی سایپا بازدید کرده و از فعالیتهای انجام گرفته در این شرکت اطلاع یافتند. در پایان این بازدید، دو طرف برای طراحی و ساخت دو دستگاه روبات صنعتی برای بهینهسازی فرآیندهای تولید و ساخت قطعات ترمز به توافق نهایی رسیدند.
انتهای پیام/