دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1395 - 14:35
دو عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با آنا مطرح کردند

یکی از نمایندگان که کپی گزارش وزارت خارجه را دریافت کرد قسم خورده بود که منتشرش نکند/ در جلسه آینده کمیسیون امنیت ملی موضوع پیگیری می‌شود

انتشار گزارش وزارت امور خارجه به مجلس درباره اجرای برجام غیرقانونی بود/ بر اساس قانون مطبوعات حتما با خبرگزاری متخلف برخورد خواهیم کرد/ مشخص است که گزارش‌دهنده از تخلفی که مرتکب شده آگاه است.
کد خبر : 78450

گروه سیاسی ـ پروین طالبیان: روز گذشته، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خانه ملت، از ارسال گزارش این وزارتخانه به مجلس درباره اجرای برجام خبرداد و گفت که نخستین گزارش نظارتی برجام 26 فروردین به کمیسیون امنیت ملی مجلس تقدیم شده است. به دنبال آن، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که نخستین گزارش ۳ ماهه نحوه اجرای برجام ۲۶ فروردین ماه به امضای ظریف و خطاب به بروجردی در اختیار کمیسیون امنیت ملی قرار گرفته و رونوشت آن نیز برای لاریجانی ارسال شده است.


همچنین روز گذشته ـ 29 فروردین ـ خبرگزاری فارس، در یک خبر اختصاصی، اقدام به انتشار متن گزارش وزارت امور خارجه به مجلس درباره برجام کرد. انتشار این گزارش با واکنش‌هایی همراه شد. امروز در حاشیه صحن علنی مجلس، اخباری حکایت از آن داشت که منابعی در وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند این وزارتخانه نسبت به انتشار متن گزارش اعتراض دارد و انتشار این گزارش محرمانه را غیرقانونی می‌داند. شنیده‌ها حاکی از آن است که یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی، این گزارش را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است.


خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، به دنبال این حواشی، گفت‌وگویی را با دو نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:


سبحانی‌نیا: وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی بی‌اعتماد شده است


حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، درباره انتشار گزارش اجرای برجام از سوی خبرگزاری فارس اظهار کرد: انتشار این گزارش غیراخلاقی بود البته تا حدی دبیران کمیسیون امنیت ملی در این زمینه غفلت کردند چراکه یکی از نمایندگان خواستار دریافت کپی گزارش بود و در هنگام دریافت کپی گزارش به نحوی قسم خورده بود که آن را منتشر نخواهد کرد ولی هنوز یک ساعت از ارائه گزارش به آن فرد نگذشته بود که قسمتی از آن در خبرگزاری فارس منتشر شد.


وی ادامه داد: این یک گزارش طبقه‌بندی شده بود و اجازه انتشار نداشت؛ از این رو هم نماینده منتشرکننده این گزارش و هم خبرگزاری‌ای که این گزارش را انتشار داده است تخلف کرده‌اند. زمانی که کمیسیون تشکیل شود با این رفتار برخورد خواهیم کرد.


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: متأسفانه بارها شاهد این رفتارها بودیم و گزارش‌های وزارت امور خارجه که به کمیسیون آمده بود، منتشر شد و از این طریق وزارت امور خارجه به کمیسیون بی‌اعتماد شد و دیگر به ما گزارش نمی‌داد. این برای کمیسیون امنیت ملی نتایج خوبی را در بر نداشت.


سبحانی‌نیا در پاسخ به این سؤال که «آیا با نماینده تخلف‌کننده صحبت‌ نکرده‌اید؟»، گفت: هنوز با خودش در این باره سخن نگفته‌ایم.


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: تا قبل از آنکه گزارشی در کمیسیون قرائت نشود و اعضا آن را بررسی نکنند اجازه انتشار داده نمی‌شود. اگر قرار بود این گزارش منتشر شود وزارت امور خارجه خودش به رسانه‌ها اعلام می‌کرد.


سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد: بر اساس قانون مطبوعات حتما با این خبرگزاری متخلف برخورد خواهیم کرد و این موضوع را در مراجع قانونی پیگیری می‌کنیم.


منصوری آرانی: خبرگزاری منتشرکننده اعلام نمی‌کند گزارش را از چه کسی دریافت کرده/ این اقدام آگاهانه بوده است


همچنین عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره انتشار این گزارش گفت: این گزارش 26 فروردین ماه به کمیسیون ارائه شده بود و کمیسیون آن را اعلام وصول کرده بود ولی از آنجا که جلسات کمیسیون تشکیل نشده بود نمایندگان می‌توانستند به کمیسیون مراجعه کنند و گزارش را مطالعه کنند.


وی درباره اقدام خبرگزاری فارس برای انتشار این گزارش گفت: باید از دو جنبه به این موضوع نگاه کنیم؛ اول اینکه گزارش‌ها ممکن است طبقه‌بندی شده باشند یعنی قید محرمانه داشته باشند، اگر گزارش محرمانه منتشر شود حتماً جرم است. برخی از گزارش‌ها هم دارای حیطه‌بندی هستند یعنی صرفاً برای اعضای کمیسیون امنیت یا نمایندگان مجلس است، انتشار این نوع گزارش‌ها نیز خلاف است.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم این گزارش اجازه انتشار نداشت و انتشار آن غیرقانونی است. خبرگزاری‌ای که این گزارش را منتشر کرده است اعلام نمی‌کند که گزارش را از چه کسی دریافت کرده است و نمی‌گوید که منبع آن کجا بوده است. این امر نشان می‌دهد گزارش‌دهنده از تخلفی که مرتکب شده آگاه است.


منصوری آرانی درباره پیگیری کمیسیون امنیت ملی از تخلف صورت گرفته، گفت: هم کمیسیون امنیت ملی و هم وزارت امور خارجه باید نسبت به انتشار این گزارش اعتراض کنند تا روند قانونی در پیش گرفته شود.


وی همچنین درباره اظهارات رسایی در صحن علنی مجلس که به یک گزارش که به صورت غیرقانونی منتشر شده استناد کرده است، گفت: نمایندگان می‌توانند از اختیارشان استفاده کنند ولی شنوندگان و خوانندگان باید مطلع باشند که گزارش در کمیسیون امنیت ملی باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که این گزارش با برجام زاویه دارد یا نه.


منصوری آرانی در پایان گفت: جمع‌بندی این نتیجه‌گیری از سوی کمیسیون امنیت ملی به صحن علنی ارائه می‌شود و نمی‌توان تا قبل از آن قضاوتی درباره گزارش مطرح کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته