دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1393 - 12:09
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو:

ایران جزو ۴ کشور پیشتاز در عرصه سواد آموزی

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو گفت: تعداد بی‌سوادان بزرگسال در آخرین آمار یونسکو ۷۷۴ میلیون نفر است که ۱۰ کشور جهان ۷۲ درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند.
کد خبر : 7844

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدرضا سعید آبادی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، در نشست تخصصی «سواد آموزی مشارکت محور در پرتو اراده ملی و حمایت دولتی» که در ساختمان شماره ۲ سازمان نهضت سواد آموزی برگزار شد، گفت: با توجه به گزارش جهانی سازمان یونسکو در سال ۱۹۹۰ نرخ بی‌سوادی در بزرگسالان ۲۴ درصد کاهش پیدا کرده که در سال ۲۰۰۰ این عدد به ۱۸ درصد و در سال ۲۰۱۱ به ۱۶ درصد رسیده است.


وی با اشاره به اینکه در آخرین آمار یونسکو تعداد بی‌سوادان بزرگسال در جهان ۷۷۴ میلیون نفر است بیان کرد: منطقه صحرای آفریقا به همراه منطقه غرب و جنوب آسیا سه چهارم جمعیت بی‌سواد جهان را تشکیل می‌دهند.


سعید آبادی افزود: تعداد کمی از کشور‌ها از جمله ایران سیستم آموزشی ثانویه دارند و برنامه‌هایی را برای باسوادی کسانی که از تحصیل محروم بوده‌اند، اجرا می‌کنند.


دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: ۱۰ کشور جهان ۷۲ درصد جمعیت بی‌سواد بزرگسالان را تشکیل می‌دهند که این افراد ۵۵۷ میلیون نفر هستند که شامل کشورهای هند، چین، پاکستان، بنگلادش، نیجریه، اتیوپی، مصر، برزیل، ‌اندونزی و جمهوری کنگو است.


سعید آبادی با اشاره به مستنداتی که کشور‌ها اعلام کرده‌اند، بیان کرد: احتمال دستیابی کشور‌ها به هدف سواد آموزی بزرگسالان در سال ۲۰۱۵ طی گزارشی ارائه شده است که ۵۸ کشور به این کشور دست پیدا کرده یا نزدیک به آن هستند.


وی ابراز کرد: ۹۵ درصد از جمعیت‌های این ۵۸ کشور با سواد خواهند بود که ایران، مالزی، مکزیک و عربستان جزو آن دسته از کشورهایی هستند که با رشد قوی در این بخش فعالیت می‌کنند.


سعید آبادی تصریح کرد: سواد، محور توسعه پایدار است و بی‌شک با کاهش فقر رشد اقتصادی و سلامت اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته