دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نماینده جنبش نسل پنجم سینمای چین در جشنواره جهانی فیلم فجر/ سازنده فیلم محبوب اسکورسیزی در تهران

تیان ژوانگ‌ژوانگ یکی از سه فیلمساز برجسته سینمای امروز چین، برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر وارد تهران شد.
کد خبر : 78425

به گزارش گروه فرهنگی آنا به‌نقل از ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، تیان ژوانگ‌ژوانگ داور بخش «سینمای سعادت» جشنواره جهانی فیلم فجر، متولد 1952 در چین فیلمساز و تهیه‌کننده است. او که در خانواده‌ای اهل سینما به دنیا آمده، فعالیت حرفه‌ای را با عکاسی آماتور و دستیاری فیلمبردار در آکادمی فیلم پکن آغاز کرد و در سال 1982 از این آکادمی فارغ‌التحصیل شد. او همراه با هم کلاسی‌هایش چن کایگه و ژانگ ییمو آغازگران جنبش نسل پنجم سینمای چین هستند.


تیان اواسط دهه 1980 بود که با چند فیلم تجربی «در زمین شکار» و «اسب دزد» در سطح بین‌المللی شناخته شد. اما بعدها بیشتر به سمت تهیه‌کنندگی و حمایت و راهنمایی نسل جدید و جوان کارگردانان چین رفت. مارتین اسکورسیزی، فیلم «اسب دزد» ساخته تیان را فیلم محبوبش از دهه 1980 می‌داند. «فصل بهار در شهری کوچک» بازگشت او به دنیای کارگردانی پس از 9 سال غیبت است. تیان از سال 2003 استاد و رئیس آکادمی فیلم پکن است. ژوانگ دیروز وارد تهران شده و تا پایان جشنواره در کنار داوران و مهمانان جشنواره جهانی فیلم فجر باقی خواهد ماند. بعضی از ساخته‌های این فیلمساز عبارتند از «در زمین شکار» 1985 ، «اسب دزد» 1986، «فصل بهار در شهری کوچک» 2002 ، «دلامو» 2004.


در روزهای آینده نمایندگانی از جشنواره‌های ورشو، ونیز، منبر طلایی، مذهب امروز، مانهایم، بوسان، استکهلم، باتومی، تورنتو، کارلو وی‌واری، والا دولید، زردآلوی طلایی، مسکو، جوایز سینمایی آسیا اقیانوسیه و جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک وارد تهران خواهند شد.


جشنواره جهانی فیلم فجر اول تا ششم اردیبهشت‌ماه امسال با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته