دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1395 - 10:42

پیشنهاد تبادل اسیر میان ایران و مخالفان سوری از سوی دی‌میستورا

شبکه خبری الحدث از پیشنهاد تبادل اسیران میان مخالفان سوری و ایران خبر دادند.
کد خبر : 78372

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، این شبکه خبری در خبری فوری اعلام کرد که استفان دی‌میستورا، فرستاده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، پیشنهاد آزادی چهار سرباز (مستشار) ایرانی در مقابل دو هزار اسیر مخالف سوری را به هیئت مذاکره‌کننده مخالفان سوری ارائه کرده است.


اکنون مذاکرات ژنو میان هیئت مذاکره کننده دولت سوریه و معارضان سوری به‌طور غیر مستقیم و با وساطت فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه در شهر ژنو سوئیس در جریان است.


تاکنون جزئیاتی از این خبر ارائه نشده است.


دور سوم مذاکرات ژنو از چند روز پیش و در سایه افزایش تنش‌های میدانی و فضای بدبینی میان هیئت‌های دولت سوریه و مخالفان سوری آغاز شده است. در این مدت، دو موضوع مهم از بطن مذاکرات به بیرون درز کرده است: نخست، پیشنهاد تعیین سه نماینده از میان مخالفان سوری برای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه که طبق این پیشنهاد، قدرت سیاسی و نظامی به مخالفان منتقل می‌شود و اسد، تنها نقشی نمادین در دوره انتقالی برعهده خواهد داشت.


دوم، مخالفان سوریه تنها نیمی از پست‌های وزارتی در دولت انتقالی را برعهده داشته باشند تا زمینه‌های تهیه قانون اساسی جدید فراهم شود. علاوه بر این، آن‌ها بر انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی سوریه که ظرف 18 ماه آینده برگزار خواهد شد، نظارت داشته باشند.»


معارضان سوری طرح پیشنهادی نخست از سوی استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه را رد و تاکید کرده‌اند که آن‌ها آماده پذیرفتن پیشنهاد دوم هستند و این شرط را گذاشته‌اند که وزرایی باید در نظام انتخاب شوند که دستشان به خون مردم سوریه آلوده نشده باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته