دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اولین کارگاه آموزشی رابطین سمایی نهادهای ترویجی نانو برگزار شد

زرهانی: نام دوم مدرسه سما، مدرسه دانشگاه است/ باید الفبای تربیت علمی و اجتماعی را در کودکی آموزش دهیم

اولین کارگاه آموزشی رابطین سمایی نهادهای ترویجی نانو با حضور رئیس سازمان سما و نماینده بنیاد آموزش فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری در محل حوزه ستادی سازمان سما برگزار شد.
کد خبر : 78334

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اولین کارگاه آموزشی رابطین سمایی نهادهای ترویجی نانو با حضور دکتر سیداحمد زرهانی، معاون دانشگاه و رئیس سازمان سما، دکتر نیازی، معاون دانشجویی و فرهنگی و مدیر امور پژوهشی سازمان سما، سیده‌زهرا حسینی، مشاور ریاست سازمان سما و رابطین سمایی نهادهای ترویجی نانو و دکتر رحمانی نماینده بنیاد آموزش فناوری نانو معاونت علمی ریاست جمهوری در محل حوزه ستادی سازمان سما برگزار شد.


رئیس سازمان سما در این جلسه با اشاره به آیه هلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ به جایگاه رفیع علم در تفکر اسلامی اشاره کرد و گفت: «عالمان و اندیشمندان و متفکران جایگاه رفیعی دارند و با افرادی که از دانش و بینش بی‌بهره‌اند قابل مقایسه نیستند.»


معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «در دوران کودکی، هندسه تفکر و تعقل در کودکان و نوجوانان ما شکل می‌گیرد. مدیریت هندسه تفکر کار بزرگی است که آثار آن در تمدن‌سازی، تامین رفاه و حل معضلات اجتماعی نقش‌آفرین است، اهمال و کاستی در ساماندهی هندسه تفکر، تعقل و علم‌آموزی و کاوش‌های علمی آثار منفی خودش را بر جای می‌گذارد. اگر بخواهیم سعادت یک جامعه را در سال‌های بعد بررسی کنیم باید ببینیم در مدارس آن جامعه چه می گذرد. آیا تمرکز بر تراکم محفوظات هست یا ما دانش‌آموزان خود را به سمت درست اندیشیدن، تفکر و تعقل سوق می‌دهیم؟ آیا بچه‌ها را اهل نظم و قانون‌پذیری تربیت کردیم یا خیر؟»


او افزود: «ما نمی‌توانیم نکاریم و انتظار درو داشته باشیم. کاشت و داشت و برداشت در تعلیم و تربیت اصل مهمی است. ما به عنوان معلم، کارشناس و مدیر و ... همیشه باید در حال بازنگری متدلوژی و روش‌های حاکم بر نظام آموزشی و تربیتی باشیم. اگر امروز موفقیت‌هایی در سطح علم داریم به مدارس و خانواده‌های ما بر می‌گردد و چنانچه نگرانی‌های در رفتارهای اجتماعی داریم مسئولیت متوجه مدارس و خانواده‌ها است.»


زرهانی مهم‌ترین رکن برای اصلاح‌سازی و کارهای اجتماعی و رفتارهای اجتماعی را سرمایه‌گذاری برای اصلاح روش‌ها دانست و گفت: «ما چنانچه الفبای تربیت علمی و اجتماعی را در دوران کودکی آموزش دهیم، آنان در بزرگسالی توانمندی‌های گوناگونی خواهند یافت. برای آن که بتوانیم جامعه عاقل، متفکر کارگشا و خلاق داشته باشیم باید در دوران کودکی سرمایه‌گذاری کنیم.»


ما نمی‌توانیم نکاریم و انتظار درو داشته باشیم. کاشت و داشت و برداشت در تعلیم و تربیت اصل مهمی است. ما به عنوان معلم، کارشناس و مدیر و ... همیشه باید در حال بازنگری متدلوژی و روش‌های حاکم بر نظام آموزشی و تربیتی باشیم. اگر امروز موفقیت‌هایی در سطح علم داریم به مدارس و خانواده‌های ما بر می‌گردد و چنانچه نگرانی‌های در رفتارهای اجتماعی داریم مسئولیت متوجه مدارس و خانواده‌ها است.

رئیس سازمان سما مختصات یک پژوهش‌سرا را معرفی کرد و گفت: «در مدارس سما به دنبال ایجاد پژوهش‌سرا هستیم. پژوهش‌سرا مکانی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با روش‌های علمی تحقیق است و به آنها فرصت می‌دهد تا پدیده‌ها را از نزدیک مطالعه کنند و قدرت پژوهش را در آنها بارور می‌کند. یافتن راه حل مسائل و روش تعقل و تفکر را در آنجا آموزش می‌بینند.»


زرهانی افزود: «سازمان سما نهادی است برای تولید علم، علم آمیخته با اخلاق، فرهنگ، خرد و اندیشه. ما در سما بر‌آنیم که میدان را برای شناخت و پرورش استعدادهای فرزندانمان مساعد کنیم، امروز روی فناوری‌های نانو و علم رباتیک متمرکز شده‌ایم چرا که علاقه فرزندان خود را می‌بینیم. باید در هر مدرسه سما راه شکوفایی علم را به صورت خاص بررسی کنیم، هر دانش‌آموز را باید به صورت ویژه بررسی کنیم. مدرسه سما نام دیگرش مدرسه دانشگاه است، مدرسه‌ای که هیات علمی دانشگاه در آنجا حضور دارد. یکی از ملاک‌های ما برای بررسی مدارس، میزان بهره‌وری از امکانات و ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست، خواهد بود.»


او پیشنهاد اعطای نشان به دانش‌آموزان را یک بار دیگر مطرح کرد و گفت: «در مدارس سما باید به دانش‌آموزانی که می‌درخشند نشان لیاقت، تحقیق، پژوهشگری، فرهنگ، اخلاق و ... بدهیم. دانش‌آموزان نیازمند تشویق هستند. یکی از زمینه‌هایی که موجب شکوفایی می‌شود قدرشناسی و تشویق است.»


زرهانی به پشتیبانی از تولید علم از سوی مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که خود از چهره‌های علمی است اشاره کرد و افزود: «با وجود تمامی این حمایت‌ها، باید درست و خوب کار کنیم و کارنامه درخشانی داشته باشیم.»



گسترش فناوری نانو از مدارس
معاون دانشجویی و فرهنگی سازمان سما در این جلسه گفت: «خوشبختانه دیدگاه‌های کنونی حاکم بر سازمان سما، دیدگاه‌هایی نوآورانه است و امید داریم بتوانیم به رونق‌بخشی مباحث علمی روز در مدارس و آموزشکده‌های سما بپردازیم. همچنین در تلاشیم مباحثی را در مدارس آغاز کنیم که علاوه بر مهارت‌محور بودن، در راستای برندسازی مدارس سما نیز باشند.»


نماینده بنیاد آموزش فناوری نانو ریاست جمهوری نیز ضمن قدردانی از همکاری و همیاری سازمان سما در راه توسعه فناوری نانو، گفت: «نهادهای ترویجی فناوری نانو بازوهای اصلی ترویج و توسعه فناوری نانو در کشور محسوب می‌شوند و در واقع رسالت اصلی گسترش این فناوری بر عهده شما رابطین است.»


«با توجه به اینکه مراکز سما از مراکز بزرگ فرهنگی و آموزشی کشور محسوب می‌شوند اهتمام به ایجاد الگو مختص به این سازمان می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که مورد توجه شما قرار بگیرد.»

رحمانی ادامه داد: «رسالت اصلی هریک از شما، رصد فناوری نانو در تمامی زوایا و جوانب و توسعه آن است.»


او افزود: «از دیدگاه مقام معظم رهبری داشتن برنامه خوب، ثبات در مدیریت و اهتمام به فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی از عوامل اصلی رشد جهشی فناوری نانو در کشور است.»


نماینده بنیاد آموزش فناوری نانو ریاست جمهوری گفت: «با توجه به اینکه مراکز سما از مراکز بزرگ فرهنگی و آموزشی کشور محسوب می‌شوند، اهتمام به ایجاد الگو مختص به این سازمان می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که مورد توجه شما قرار بگیرد.»


رحمانی شعار تولید ثروت و افزایش سطح کیفیت زندگی مردم را شعار اصلی این نهاد برشمرد. او برنامه المپیاد دانش‌آموزی را فعالیت اصلی حوزه دانش‌آموزی در کنار سایر فعالیت‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد سما بتواند در این زمینه قدرتمند عمل کند.


نماینده بنیاد آموزش فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین سایت آموزش فناوری نانو را به عنوان مرجع اصلی آموزش فناوری نانو معرفی کرد تا همکاران، دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و با کم‌ترین هزینه به این آموزش‌ها و اطلاعات دست یابند.


رحمانی گزارشی از میزان فعالیت‌های نهادهای ترویجی سما ارائه کرد و افزود: «در حال حاضر 49 نهاد ترویجی سما در ستاد توسعه فناوری نانو ثبت نام کرده‌اند. در مسابقه ملی فناوری نانو تاکنون 7 نهاد ترویجی سما مشارکت داشته‌اند که به ترتیب آمارِ ثبت‌نامِ داوطلبان تهران، کرمان، نور، بابل، رودهن و کرمانشاه قرار دارند.»


آزمون توانمندی تدریس فناوری نانو، مسابقه ملی فناوری نانو، چگونگی گزارش‌گیری از فعالیت‌های انجام شده از سوی نهادهای ترویجی و انتشار آن‌ها، حمایت‌های مالی این نهاد از حوزه‌های گوناگون مرتبط با فناوری نانو، حمایت از اشتغال فناوری نانو، حمایت از طرح‌های نوآورانه فناوری نانو از دیگر مباحثی بود که توسط نماینده بنیاد آموزش فناوری نانو ریاست جمهوری عنوان شد.


آشنایی با سیاست‌ها و کارگروه‌های ستاد فناوری نانو، آیین‌نامه‌های ارزیابی سمینارها و کارگاه‌ها و باشگاه دانش‌آموزی از دیگر برنامه‌های این کارگاه بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب