دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1395 - 09:29
سخنگوی فدراسیون هندبال در گفت‌وگو با آنا؛

در انتخاب دوباره عرفان اسماعیلاگیچ تصمیم‌گیرنده نیستیم/ تیم با ترکیب کامل هم المپیکی نمی‌شد

سخنگوی فدراسیون هندبال گفت: اگر تیم ملی هندبال با ترکیب کامل هم در مسابقات انتخابی المپیک شرکت می کرد باز هم نمی توانست جواز حضور در ریو را به دست آورد.
کد خبر : 78256

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، هندبال ایران سال جدید را با ناکامی آغاز کرد. اگرچه سال گذشته کسب عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های انتخابی المپیک، نتیجه خوبی برای عرفان اسماعیلاگیچ و شاگردانش به شمار می‌آمد اما این شیرینی چندان دوام نداشت و تیم ملی هندبال در رقابت های انتخابی المپیک ریو از پس حریفان قدرتمند خود برنیامد و جواز حضور در المپیک ریو را از دست داد. پس از این ناکامی ابوالحسن مهدوی رییس فدراسیون هندبال، از زیر پاسخگویی به رسانه‌ها شانه خالی کرد و فرامرز می‌آبادی دبیر فدراسیون را به عنوان سخنگوی فدراسیون انتخاب کرد تا پاسخگوی رسانه‌ها باشد. با فرامرز می‌آبادی دبیر فدراسیون هندبال درباره چرایی ناکامی تیم ملی هندبال در رقابت‌های انتخابی المپیک ریو و همچنین برنامه های آتی این فدراسیون گفت‌و‌گو کردیم که به شرح زیر است:


*تیم ملی در مسابقات انتخابی المپیک با سه شکست از صعود بازماند. عملکرد بازیکنان و کادر فنی را در این رقابت‌ها چطور دیدید؟


-تیم ملی با یک ترکیب جوان در این رقابت‌ها حضور یافت که البته به‌جز بازی با اسلوونی، مقابل اسپانیا و سوئد جنگنده‌ بازی کرد. هندبال اروپا در سطح جهان حرف اول را می‌زند و در رقابت‌های انتخابی المپیک بهترین تیم‌های دنیا حریف ایران بودند به همین دلیل از قبل پیش‌بینی این را داشتیم که تیم ما کار سختی مقابل حریفان خواهد داشت. تیم اسپانیا نایب قهرمان جهان بود اما سطح مسابقات انتخابی به قدری بالا بود که این تیم هم نتوانست به المپیک صعود کند. قبل از این مسابقات متاسفانه برخی از بازیکنان به دلیل برخی مشکلات و همچنین مصدومیت در ترکیب تیم حضور نداشتند بنابراین عدم حضور آنها به ما کمی لطمه زد چرا که به بازیکنان فشار آمد. اما به طور کلی سطح مسابقات بالا بود و حتی اگر تیم با ترکیب کامل در این مسابقات شرکت می کرد هم نمی توانست صعود کند.


*عملکرد تیم ملی هندبال را با عرفان اسماعیلاگیچ چطور ارزیابی می‌کنید. بعد از این مسابقات برخی افراد می گفتند عرفان بازیکن بزرگی بود اما مربی بزرگی نخواهد بود و در این کار تبحر لازم را ندارد.


-متاسفانه بعد از هر بازی انتقادهایی مطرح می‌شود که به هیچ عنوان درست نیست. همه کارشناسان و جامعه هندبال به این موضوع کاملا آگاه هستند که تیم ملی با شرایط فعلی قادر نخواهد به المپیک صعود کند و حتی به نظرم رسیدن بازیکنان هم به این مرحله موفقیت بسیار بزرگی بود. به طور حتم اگر بهترین مربی جهان هم روی کار بیاید عده‌ای موافق و مخالف او خواهند بود. به نظر من مربی که توانست مقابل تیم چند ملیتی قطر پیروز شود و به عنوان نایب قهرمان آسیا برسد به طور حتم در آینده و با فرصت و برنامه دقیق‌تر ،نتایج بهتری هم کسب می‌کند.


*قرارداد عرفان اسماعیلاگیچ سرمربی تیم‌ملی هندبال یک ماه دیگر به پایان می رسد. تصمیم مسئولان فدراسیون برای ادامه همکاری با او چیست؟


-قرار است کمیته فنی به زودی تشکیل جلسه دهد اما موضوع بحث الزاما در مورد عرفان نیست. با توجه به اینکه برنامه‌ای برای تیم‌ملی نداریم متناسب با برنامه‌های پیش رو تصمیم‌گیری می‌کنیم، اگر مجوز حضور در جام جهانی فرانسه را نگیریم فعلا از مربی داخلی استفاده می‌کنیم اما اگر این مجوز را بگیریم کمیته فنی تصمیم‌گیری خواهد کرد.انتخاب دوباره عرفان مستلزم رای کمیته فنی است و نظر شخصی ما در این باره اعمال نمی شود.


*نظر مسئولان فدراسیون برای انتخاب مربی، مربی خارجی است یا داخلی؟


-در جلسه کمیته فنی نظر شخص مدنظر نیست بلکه همه صاحبان فن این رشته با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند و کسی که صلاحیت و توان اداره تیم ملی را داشته باشد انتخاب می‌شود . متاسفانه یکی از ایراداتی که در همه رشته‌های ورزشی وجود دارد این است که به مربیان ایرانی بها نمی‌دهند و مربیان خارجی را با یک چشم دیگر می‌بینند در صورتی که بارها به وضوح دیدیم که مربیان ایرانی کارآمدتر و قوی‌تر از مربیان خارجی ظاهر می شوند.در هر حال انتخاب مربی خارجی و داخلی بسته به نظر اعضای کمیته فنی است که هر کدام از این اعضا حق یک رای دارند.


*در مسابقات انتخابی المپیک، هندبال ایران به گفته بسیاری از کارشناسان نشان داد که پتانسیل خوبی دارد و به طور حتم با برنامه دقیق می تواند جایگاهی مانند والیبال پیدا کند.


-به طور حتم همه اعضای فدراسیون به دنبال موفقیت و پیشرفت هندبال هستند اما همه ما می‌دانیم هندبال تا رسیدن به اوج و موفقیت راه طولانی در پیش دارد. اگر والیبال ایران هم اکنون به این جایگاه رسیده است و قدرت مسلم آسیا شده‌است این در سایه برنامه‌ریزی و کار تیمی طولانی مدت بوده است. جایگاه فعلی والیبال ایران تلاش 18 ساله مسئولین امر است و با رشته‌ای مانند هندبال که کادر فعلی به تازگی 13 ماه روی کار آمده است تفاوت بسیار زیادی دارد. فدراسیون تصمیم گرفته که در یک چشم انداز 8 ساله تیم ملی هندبال در همه رده‌های سنی تقویت شود تا در آینده شاهد موفقیت این رشته باشیم.


*بازیکنان تیم ملی هندبال از نظر میانگین سنی تا چندسال دیگر می‌توانند بازی کند و فدراسیون برای آینده این تیم چه برنامه هایی دارد؟


-خوشبختانه میانگین سنی تیم ملی هندبال جوان است به طوری که هم اکنون باسابقه ترین بازیکن ما الله کرم استکی است که تنها 27 سال سن دارد. بنابراین این تیم به این زودی افول نخواهد کرد.بازیکنانی مانند سعید برخورداری، الله کرم استکی، سجاد استکی، چند سال پیش در رده جوانان بودند و چندین سال است به بزرگسالان اضافه شدند بنابراین ما از نظر سنی و جایگزین کردن بازیکنان مشکلی نداریم .هم اکنون ما در همه رده‌های سنی هندبالیست داریم که برای تورنمنت های مهم در حال آماده سازی آنها هستیم.


*برخی از کارشناسان معتقدند که افت بدنی بازیکنان در نتیجه آنها در مسابقات انتخابی المپیک بی‌تاثیر نبوده است به طوری که در نیمه اول هر بازی خوش می درخشند اما رفته رفته ضعیف می شدند.


-بازیکنان ما از نظر بدنی بسیار قوی بودند و قبل از شروع مسابقات هم تمرینات بدنسازی خوبی انجام دادند اما باید به این نکته توجه کنیم که همه آنها بسیار خسته بودند و استراحت کمی داشتند. اگر بازیکنان دچار افت بدنی شدند دلیل بر ضعف بودن بدن‌های آنها نبود بلکه به دلیل خستگی از پرواز و مسابقات پشت سرهم بود. تیم ملی برای این تورنمنت فرصت زیادی نداشت به طوری که ما تنها توانستیم با دو اردو به این مسابقات اعزام شویم و بازیکنان نتوانستند خودشان را با شرایط تطبیق بدهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته