جشنواره تئاتر دانشگاهی نه اسپانسر دارد نه اجرای خارجی/ با دانشگاه آزاد صحبت نکردیم
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، ایرجی در این نشست خبری گفت: «جشنواره تئاتر دانشگاهی که امروزه در آستانه نوزدهمین دورهاش قرار داریم، تلاش یکسالهای است که به افزایش فضای فعالیتهای فرهنگی- هنری کمک میکند.»
وی ادامه داد: «موضوع تئاتر اهمیت بسیار زیادی میان هنرها دارد و به همین دلیل فکر کردیم در برنامههای فرهنگی موضوع تئاتر را دخیل کنیم که از این میان میتوان به جشنواره گویش و جشنواره رضوی اشاره کرد.»
گزارش از آثار راهیافته
در ادامه این نشست، گلاره ریحانی تشریح کرد: «در این دوره 9 بخش برگزار خواهد شد که تاکنون هزار متقاضی داشته و این آمار در نهایت به 21 نمایش صحنهای، 8 اثر بخش تجربههای اجرا، 7 اثر میهمان، 5 نمایش رادیویی، 2 اثر در بخش مدرسان منحصر میشود. در بخش نمایشنامهنویسی، داوری هنوز انجام نشده و احتمالا تا آخر هفته راهیافتگان این بخش مشخص خواهند شد. همچنین در بخش پوستر و عکس که به دبیری مهدی آشنا و با مدیریت حمید جبلی برگزار میشود مهلت ارسال آثار به پایان نرسیده که نتایج این بخش نیز در نهایت تا اوایل اردیبهشتماه اعلام خواهد شد.»
وی ادامه داد: «در بخش تجربههای اجرا که امسال برای سومین دوره برگزار میشود، توجه ویژهای شده است. این بخش را در این دوره محدود کردیم و به آن دو عنوان فضاهای شهری و تکنولوژیهای نوین دادیم. با توجه به رویکرد پژوهش و نگاه علمی هیات انتخاب آثار سعی کرده است صرفا به دیدن آثار نمایشی بسنده نکند و همچون تیم مشاور در کنار گروهها قرار گیرد.»
مدیر امور هنری جشنواره تصریح کرد: «توجه جشنواره به بخش پژوهش و تجربه اجرا معطوف میشود و در سایر بخشها نیز این تلاش همچنان ادامه دارد. به طوری که هیات انتخاب بخش صحنهای همانطور که قابل مشاهده است، از داوران شناختهنشدهتر و جوانتر نسبت به دورههای پیشین تشکیل شده است.»
بصیرزاده درباره بخش بینالملل اعلام کرد: «سایت جشنواره امسال از زمان شروع فعالیت دبیرخانه برای اولینبار به صورت دوزبانه فعال شده است. ما در بخش انگلیسی این سایت فراخوان جشنواره را قرار دادهایم تا گروههای خارجی امکان حضور در جشنواره را پیدا کنند.»
نتوانستیم از میان آثار خارجی نمایشی انتخاب کنیم
وی اضافه کرد: «با توجه به اینکه پایان مهلت ارسال آثار در بخش بینالملل پایان اسفند ماه بوده، بیش از 20 گروه متقاضی حضور در جشنواره بودهاند که شامل گروههایی از کشورهای صربستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، لهستان و افغانستان میشود که البته ما نتوانستیم تاکنون از این میان آثار خوبی انتخاب کنیم. با وجود پایان یافتن مهلت ارسال آثار اما همچنان برخی از گروههای خارجی نسبت به حضور در جشنواره اظهار تمایل دارند.»
بصیرزاده همچنین عنوان کرد: «در بخش بینالملل سعی کردیم همچون سالهای گذشته کارگاههای آموزشی برگزار کنیم که در این دوره میزبان اساتیدی از کشورهای ایتالیا، انگلستان، بلژیک، فرانسه، اسپانیا و ایسلند هستیم. در این بخش سعی کردیم تمرکز بر کارکرد بدن در اجرا باشد. در برخی از این کارگاه آموزشی اساتید در سالهای گذشته به جشنواره دعوت شدند و از آنجا که همچنان علاقهمند به حضور در جشنواره بودند و در دوره پیش با استقبال خوبی از سوی دانشجویان روبهرو شده بودند، تصمیم گرفتیم تا امسال نیز از برخی از آنها دعوت کنیم. بر این اساس سه اجرا در بخش صحنهای از کشورهای انگلستان، فرانسه و یک نمایش از بلژیک در بخش تجربههای اجرا را شاهد خواهیم بود.»
وی افزود: «همچنین این اساتید قرار است سخنرانی برای دانشجویان داشته باشند و روند کارگاهها را توضیح دهند که چطور کارگاهها شکل گرفته و اساتید درباره فعالیتهای کمپانیشان توضیحاتی ارائه کنند.»
بصیرزاده تاکید کرد: «در انتخاب اساتید کارگاهها و اجراها به دنبال آثاری بودیم که در سطح بینالمللی درجه یک باشند و علاوه بر این که در مکانهای مختلف اجرا شدهاند، نمایشهای تکپرسوناژ باشند.»
تا کنون نتوانستهایم اسپانسری برای جشنواره جذب کنیم
امین مجرد بیان کرد: «با توجه به اینکه فشارهای اقتصادی بیشتر بر روی بخش فرهنگی است، نتوانستیم تاکنون اسپانسری برای جشنواره جذب کنیم اما با توجه به صحبتها و مذاکراتی که از تابستان سال گذشته با شهرداری داشتیم، از گیلآبادی، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، سازمان فرهنگیهنری شهرداری یعنی صلاحی، شهرام کرمی و شهردار منطقه 6 تشکر میکنم.»
آثار نمایشی در تالارهای دانشگاهها اجرا نمیشوند
وی درباره سالنهای میزبان این جشنواره نیز گفت: «امسال عامدانه در داخل دانشگاهها اجرایی نخواهیم داشت و آثار راهیافته به جشنواره در تماشاخانههای خصوصی روی صحنه میروند زیرا دانشگاهها همکاری لازم با جشنواره را نداشتند و بیشتر از آنکه حمایت از هنر را در نظر داشته باشند، به مسائل اقتصادی میاندیشیدند.»
معرفی سالنهای میزبان
مدیر امور اجرایی جشنواره افزود: «سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، سالن بزرگ و کوچک مرکز تئاتر مولوی و پلاتو یک و دو تئاتر شهر و همچنین تماشاخانههای باران و ارغنون میزبان این دوره جشنواره خواهند بود.»
وی یادآور شد: «بخشی از ورکشاپها نیز به صورت پراکنده در همین سالنها برگزار خواهد شد و ما سعی میکنیم تا اوایل اردیبهشتماه جدول را منتشر کنیم تا بلیتفروشی از طریق سایت تیوال آغاز شود.»
افتتاح نمایشگاه پوستر و عکس25 اردیبهشت ماه
مجرد تصریح کرد: «امسال افتتاحیه به صورت جشن نخواهد بود، بلکه جشنواره با نمایشگاه پوستر و عکس در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران 25 اردیبهشتماه آغاز میشود. در هفته اول جشنواره نمایشگاه و آثار بخش تجربه و اجرا و همچنین ورکشاپهای آموزشی خواهد بود که تا 30 اردیبهشتماه به طول میانجامد. از 31 اردیبهشتماه تا 6 خردادماه آثار بخش صحنهای به اجرا درمیآید و در 8 خردادماه اختتامیه جشنواره را برگزار میکنیم.»
ایرجی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنیبر دلایل حمایت نکردن دانشگاهها از جشنواره و اجرا نشدن آثار در سالنهای دانشگاهها تشریح کرد: «همواره از جشنواره حمایت شده و میشود. در این دوره سعی کردیم نوع حمایتها نسبت به سابق ارتقایافتهتر شود. سالنهای دانشگاهی در بخشخصوصی قرار دارند، بنابراین میبایست پیش از این پیشبینی لازم انجام میشد و به تمام دانشگاهها اعلام میشد که قرار است در سالنهایشان در چند نوبت چند اجرا انجام شود.»
وی درباره خصوصیبودن سالنهای دانشگاهها گفت: «این خصوصیشدن در اختیار ما نبوده و ما تصمیمگیرنده آن نبودهایم، بنابراین پاسخی نیز برایش نداریم. همه تالارها و اماکن دانشگاهی هزینه نگهداری و خدمات دارند، بنابراین طبیعی است که این اقدامات برای حفظ آنها صورت گیرد و سالنها در اختیار بخشخصوصی قرار گیرد. جدا از این مسئله، اجراها فرصتی برای اجرای آثار فاخر دانشگاهی هستند و ما برای هرچه بهتر دیدهشدن آن بهترین سالنهای تئاتر را در اختیار داریم.»
نوایی اجرای عمومی سه نمایش برگزیده در مرکز تئاتر مولوی را از ویژگیهای حائز اهمیت جشنواره معرفی و در ادامه عنوان کرد: «برای کمکهزینه مالی پیشنهاد و مبلغی به ایرجی ارائه کردم که با توجه به دغدغهای که وی داشت از ما خواست که این میزان را دو برابر کنیم که همین امر نشان از نشاط و قوت این دوره است. همچنین اختصاص بهترین سالنهای نمایشی به جشنواره از نقاط حائز اهمیت این دوره محسوب میشود.»
وی از سوی دیگر همکاری نداشتن اشخاص در دورههای مدیریتی را از مسائل و مشکلات دانست و افزود: «در حالی که اشخاص قصد حمایت از جشنواره ندارند نباید گفت که یک سیستم نمیخواهد با جشنواره تئاتر دانشجویی همکاری داشته باشد.»
بودجه 300 میلیونی
نوایی بودجه این دوره جشنواره را 300 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: «فارغ از این مبلغ دبیرخانه سعی دارد امکانهای بیشتری از سوی اسپانسرهای دولتی و خصوصی فراهم کند و به نظر میآید برای توسعه جشنواره نیاز است که اعتبارات مختلفی جذب شود.»
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنیبر حضور نداشتن گروههای خارجی در جشنواره بینالمللی بیان کرد: «بودجه جشنواره نباید صرف کارهایی شود که خیلی از آنها بهتر در همینجا تولید میشود. ممکن بود برای یک کار 20 یا 30 میلیون تومان هزینه شود، در حالی که ما دیدیم این امکان میتواند صرف دعوت از اجراهایی شود که امکان رویارویی با افراد طرازاول را برای دانشجویان فراهم میکند.»
چاپ نمایشنامههای برگزیده دو دوره جشنواره
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنیبر چاپ نمایشنامههای برگزیده این دوره، اعلام کرد: «امسال دو کتاب چاپ میشود و به صورت عامدانه آن را اعلام نکردهایم. برای بحث چاپ نمایشنامه برگزیده ایده داریم که علاوه بر چاپ دو یا سه نمایشنامه برگزیده این دوره نمایشنامههای برگزیده 10 دوره نمایشنامهنویسی در قالب 5 جلد به چاپ رسد. البته همچنان بر سر انتظار آن در حال مذاکره و بررسی هستیم.»
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنیبر کارگاههای آموزشی، گفت: «7 کارگاه بینالمللی خواهیم داشت که ورکشاپهای طولانی 5 روزه و در هر روز 5 ساعته هستند، علاوهبر آن غیر از کارگاههای هفته اول سخنرانی از سوی اساتید ایرانی و بینالملل که به زودی جزئیاتش اعلام میشود را نیز شاهد خواهیم بود. احتمالا 7 سخنرانی در این دوره جشنواره خواهیم داشت.»
با دانشگاه آزاد و مدیران و مسئولان آن هیچ گفتوگویی نداشتم
وی درباره حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از نوزدهمین دوره جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی که سوال دیگر خبرنگار آنا بود، گفت: «من با دانشگاه آزاد و مدیران و مسئولان آن هیچ گفتوگویی نداشتم، چرا که پارسال دبیر جشنواره با دانشگاه آزاد تفاهمنامهای امضا کرد که از جزئیات آن مطلع نیستم و نمیدانم در نهایت چه نتیجهای به دنبال داشت.»
ایرجی در تکمیل این صحبتها گفت: «بخشی از بودجه جشنواره آشکار و بخشی دیگر پنهان است. بنابراین بودجه جشنواره با رایزنیهایی که انجام میشود، افزایش خواهد یافت و تاکنون هم کار حمایتیبودجهای وجود نداشته که انجام نشده باشد.»
انتهای پیام/