دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1395 - 13:47
گزارش قائم‌مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت از وضعیت علوم پزشکی کشور:

نسبت استاد به دانشجو در علوم پزشکی 1 به 11 است/ همه دانشگاه‌های علوم پزشکی تا پایان امسال اعتبار بخشی می‌شوند

گزارش دکتر حمید اکبری، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کنگره آموزش عالی ایران می‌تواند آیینه‌ای برای وضعیت علوم پزشکی کشور باشد. گزارش کاملی که کمیت دانشجویان، استادان و شاخص‌های مختلف حوزه علوم پزشکی را نشان می‌دهد.
کد خبر : 78183

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری آنا، اکبری هم‌چنین در این گزارش برنامه‌های کیفیت‌بخشی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دستاوردهای بسته تحول و نوآوری این معاونت را که از سال گذشته در حال اجرا است تشریح کرد.


حمید اکبری، قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «در کشور ما در سال 1364 به منظور همسویی و بهره‌برداری از نظام آموزشی برای ارتقای بهداشت و درمان کشور دانشکده‌های گروه پزشکی در وزارت بهداری و بهزیستی ادغام، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد. این اقدام در واقع پاسخی به چالش‌های کمی و کیفی موجود در منابع انسانی بخش سلامت کشور بود و از آن پس برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه آموزش علوم پزشکی بر پایه تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای بهداشتی و درمانی جامعه بوده و سعی شده هم در بعد کمی و هم در بعد کیفی به این امر توجه شود.»


او به دستاوردهای آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «روند ایجاد و گسترش مراکز آموزش عالی سلامت در سه دهه گذشته در کشور به نحوی بوده که هم‌اکنون در همه استان‌های کشور حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی وجود دارد.»



















سال 1365 1375 1385 1394
تعداد دانشگاه و دانشکده 15 26 34 65

او گفت: «در سال 85، تعداد 40 رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد و 24‌رشته در مقطع دکتری تخصصی وجود داشت اما طبق آخرین آمار سال 94 این تعداد به ترتیب به 91 و 79 رشته افزایش پیدا کرده است. همچنین از لحاظ تعداد رشته‌های آموزشی تخصصی و فوق‌تخصصی در حال حاضر، 27 رشته در مقطع تخصص، 25 رشته در مقطع فوق‌تخصص و تعداد 64 رشته در مقطع فلوشیپ داریم. همچنین ظرفیت پذیرش در این مقاطع به ترتیب 3267، 373 و 297 نفر است.»



اکبری به تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل اشاره کرد و افزود: «در سال 94، تعداد 189967 دانشجوی شاغل داشته‌ایم که به لحاظ تفکیک هر یک مقاطع تحصیلی به شرح زیر است.»


وضعیت کمی حوزه علوم پزشکی کشور در جدول‌ها آمده است.


تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در سال 1394به تفکیک مقطع

































































مقطع تعداد دانشجو
کاردانی 3193
کارشناسی پیوسته 69867
کارشناسی ناپیوسته 13498
کارشناسی‌ارشد ناپیوسته 19917
دکتری عمومی 58623
MBA 20
MPH 2006
دکترای تخصصی 6055
دکترای تخصصی پژوهشی 779
دستیاری تخصصی پزشکی بالینی 12955
دستیاری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی 1316
فلوشیپ/تکمیلی تخصصی 747
فوق تخصص بالینی 991
جمع 189967

قائم‌مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «تعداد دانش‌آموختگان در سال 85، 23098 نفر بودند و این تعداد تا آخر سال 94 به حدود 30000 دانش‌آموخته افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر 16863 عضو هیئت علمی در وزات بهداشت وجود دارند. نسبت استاد به دانشجو در این وزارت 1 به 11 است و در مقایسه با وزارت علوم که از نسبت 1 به 27 برخوردار است، وضعیتی بهتری داریم.»


تعداد دانش آموختگان در سال 1394به تفکیک مقطع





























































مقطع دانش آموخته
کاردانی 1322
کارشناسی پیوسته 13610
کارشناسی ناپیوسته 4321
کارشناسی‌ارشد ناپیوسته 2302
دکتری عمومی 4422
MBA 1
MPH 92
دکتری تخصصی (PhD) 577
دکتری تخصی پژوهشی 25
دستیاری تخصصی پزشکی بالینی بیش از 3000 نفر
دستیاری تخصصی دندانپزشکی و داروسازی
فلوشیپ/تکمیلی تخصصی
فوق تخصص بالینی

تعداد اعضای هیئت علمی



















سال 1365 1375 1385 1394
تعداد اعضای هیئت علمی 2761 8316 10000 16863


وضعیت جذب هیأت علمی در سال 1394










































تعداد کل هیات علمی 16863
تعداد هیات علمی تعهد خدمت/ سرباز معلم 306
تعداد کل هیات علمی(پیمانی و رسمی) به تفکیک مرتبه علمی

استاد


1304
دانشیار 3183
استادیار 9255
مربی 3121
تعداد هیات علمی پیمانی 4172
تعداد هیات علمی غیربالینی 5556
تعداد هیات علمی بالینی 11307

اکبری گفت: «برنامه‌های آموزش مداوم جامعه پزشکی تا پایان سال 94 در قالب 13470 برنامه تدوین شده است، در حالی که در سال 1370 ما فقط 96 برنامه داشتیم. همچنین تا سال 1385 هجده قطب علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد شده بود. اما تا پایان سال 1394 به 50 قطب علمی رسیده است. از لحاظ تعداد انجمن‌های علمی گروه پزشکی نیز تا پایان سال 94، 180 انجمن فعالیت می‌کردند.»


او افزود: «نقشه راه حرکت در مسیر تحول و نور‌آوری در آموزش پزشکی، مبتنی بر اسناد بالادستی نظام تدوین شده است و مشتمل بر سیاست‌های دوازده گانه در راستای توسعه آموزش پزشکی علوم پزشکی کشور است. همچنین راهبردهای عملیاتی برای هر سیاست نیز تدوین شده و ملاک عملیات و اقدامات برای تحقق سیاست قرار گرفته است.»


اکبری به بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: «این بسته‌ها در قالب ترجمان برنامه‌ها و اسناد بالادستی در عرصه عمل همسو با سیاست‌های دوازده‌گانه برنامه جامع آموزش عالی سلامت و مشتمل بر 11 بسته تحولی به علاوه یک برنامه پایش و ارزشیابی با نگاهی نوآورانه در زمینه آموزش پزشکی تدوین شده است. بسته آینده‌نگاری و مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، بسته حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم، بسته آموزش پاسخگو و عدالت‌محور، بسته توسعه راهبردی، هدفمند و ماموریت‌گرای برنامه‌های آموزش عالی سلامت، بسته آمایش سرزمینی، ماموریت‌گرایی، ‌تمرکززدایی و ارتقای توانمندی دانشگاه‌ها، بسته اعتلای اخلاق حرفه‌ای، بسته بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی، بسته توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی، بسته ارتقای نظام ارزیابی و آزمون‌های علوم پزشکی، بسته اعتباربخشی موسسات و بیمارستان‌های آموزشی و بسته توسعه و ارتقای زیرساخت‌های آموزش علوم پزشکی یازده بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است که به همراه یک برنامه پایش و ارزیابی بسته‌ها سیاست‌های تدوین‌شده را دنبال می‌کنند.»


او گفت: «شناسایی ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای و بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها در آموزش علوم پزشکی یکی از مهم‌ترین محورهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی است که به طور جدی مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است. دراین الگو گسترش آموزش عالی سلامت بر مبنای نیازها، اقتضائات و ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای صورت گرفته و تلاش می‌شود تا از همه توانمندی‌های موجود در دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه استفاده شود. از دیگر نقاط قوت این الگوی توسعه، مأموریت گرا نمودن دانشگاه‌ها و تبدیل آنها به نهادهایی است که می‌توانند ماموریت‌های بزرگی را در سطح ملی به انجام برسانند. همچنین بهره‌مندی از ظرفیت بخش غیردولتی به فراخور ماموریت‌ها، از جمله مزایای این مدل توسعه آموزش علوم پزشکی است.»


او افزود: «همه این ماموریت‌ها براساس ملاک‌های ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق آمایشی، دانشگاه‌ها و مراکز؛ ظرفیت‌های آموزشی پژوهشی و منابع انسانی دانشگاه‌ها، مناطق آمایشی؛ شاخص‌های تولید علم در هر یک از مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها، حضور استادان برجسته و صاحب‌نظر و شناخته‌شده در مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها، اقتضائات بومی مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها و وجود امکانات و تجهیزات در مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها واسپاری شده است.»


قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای حاصل از اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: «توسعه و ارتقای راهنماهای بالینی از قبیل امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت درمان در زمینه ساماندهی راهنماهای بالینی، تشکیل کمیته راهبری و فنی راهنماهای بالینی و راه‌اندازی پایگاه انتشار راهنماهای بالینی؛ تدوین کتب مرجع علوم پزشکی از قبیل دندانپزشکی؛ راه‌اندازی تخصص پزشک خانواده، توسعه آموزش پرستاری، پاسخگویی به نیازهای نخبگان و استعدادهای درخشان و حمایت از این قشر، ارتقای توانمندی دانشجویان شاهد و ایثارگر، بازنگری کاریکولوم‌ها، توسعه اخلاق پزشکی (راه‌اندازی شورای عالی اخلاق پزشکی) و راه‌اندازی سامانه EducationIran بوده است. که تاکنون بیش از 600 برنامه آموزشی از دانشگاه‌های مختلف کشور در این سامانه ارائه شده است.»


اکبری در پایان با اشاره به اعتباربخشی بین‌المللی گفت: «در این راستا قراردادهای لازم با سازمان‌های مربوطه برای آغاز اعتباربخشی منعقد شده و حدود 17 دانشگاه علوم پزشکی در کشور حایز شرایط اولیه برای ورود به فرآیند این اعتباربخشی هستند که مراحل اجرایی آن در حال پیاده‌سازی است. بنابراین حوزه معاونت آموزشی بنا دارد با همکاری مناطق آمایشی، واسپاری اقدامات و نظارت بر فرآیند اعتباربخشی، همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را تا پایان سال جاری اعتباربخشی کند.»





انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب