دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 اسفند 1393 - 11:13
وزیر آموزش و پرورش:

بازگشت بی‌سوادی در بزرگسالان بزرگ‌ترین معضل سوادآموزی است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشکل برگشت بی‌سواد در بخش بزرگسالان از مشکلات عمده سواد آموزی در ایران است گفت: بیش از ۱۰۰ مدرسه تک دانش آموزی در کشور وجود دارد تا هیچ کودکی در سن تحصیلی از تحصیل محروم نشود.
کد خبر : 7817

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، در نشست تخصصی «سواد آموزی مشارکت‌محور در پرتو اراده ملی و حمایت دولتی» که امروز در ساختمان شماره ۲ سازمان نهضت سواد آموزی برگزار شد، گفت: مطالعات نشان می‌دهد اگر افراد بی‌سواد احساس نیاز به سواد نکنند تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید بنابراین در تولید محتوا و فرآیند سوادآموزی باید تلاش کنیم که انگیزه‌های لازم در افراد بی‌سواد برای ورود به مسیر سواد آموزی افزایش یابد.


وی با اشاره به مصوبه اخیر هیات وزیران در ایجاد انگیزه در بی‌سوادان بیان کرد: امیدواریم این مصوبه بتواند در امر سواد آموزی موثر باشد. یکی از مشکلات سواد آموزی در ایران در بخش بزرگسالان برگشت بی‌سوادی است به این معنی که بسیاری از افرادی که در کلاس‌های سواد آموزی شرکت می‌کنند پس از با سواد شدن به دلیل عدم مطالعه و فاصله گرفت از کتاب و نشریات به بی‌سوادی بازمی‌گردند.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان سواد آموزی علاوه بر برنامه‌های سواد آموزی در ایران باید برای برگشت بی‌سوادی برنامه‌هایی را داشته باشد.


فانی با اشاره به اینکه راه اصلی مبارزه با بی‌سوادی جلوگیری از تولید آن است عنوان کرد: بحث انسداد مبانی بی‌سوادی موضوعی است که از آغاز دولت یازدهم در معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به جد دنبال آن بودیم و در سال تحصیلی جاری حدود ۵ هزار مدرسه‌ای که حداکثر ۵ دانش آموز داشتند تشکیل شد.


وی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ مدرسه تک دانش آموزی در کشور وجود دارد تا هیچ کودکی در سن تحصیلی از تحصیل محروم نشود.


وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این سیاست برای ما پر هزینه است عنوان کرد: هر چند که سیاست پر هزینه‌ای را در پیش گرفته‌ایم اما این موضوع سرمایه بزرگی برای آیندگان است.


وی ابراز کرد: برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و امیدواریم با پیش‌بینی احکام لازم در توسعه امر سواد آموزی اهتمام بیشتری کنیم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همکاری سایر دستگاه‌ها می‌تواند در کاهش بی‌سوادی موثر باشد گفت: در مصوبه دولت مراکز یادگیری محلی پیش‌بینی شده است که می‌تواند به عنوان مراکز جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها در امر سواد آموزی موثر باشد.


فانی به طرح باسوادی اولیای بی‌سواد دانش آموزان اشاره کرد و افزود: این طرح با توجه به این اولیای دانش آموز به مدارس رفت و آمد می‌کنند اجرا شد و در سال آینده با شدت بیشتری دنبال می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب