دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1395 - 12:46

استراتژی جدید آمریکا در نبرد علیه داعش؛ اعزام نیروی زمینی و کمک به بازسازی عراق

وزیر دفاع آمریکا از احتمال اعزام نیروهای زمینی بیشتر این کشور به عراق برای سرعت بخشیدن به جنگ با داعش خبر داد.
کد خبر : 78166

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از گاردین، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت وی در روزهای آینده با فرماندهانش برای یافتن راه‌های بیشتر برای سرعت بخشیدن به جنگ آمریکا علیه پیکارجویان داعش در عراق و سوریه از جمله حملات هوایی و حملات سایبری بیشتر و اعزام نیروهای زمینی بیشتر رایزنی خواهد کرد.


کارتر گفت، ایالات متحده می‌خواهد نقش بیشتری در جنگ علیه داعش ایفا کند. او ابراز اطمینان کرد که کاخ سفید با پیشنهادات ارائه شده موافقت کند و گفت، تاکنون چیزی نبوده که وی درباره جنگ‌ها از باراک اوباما بخواهد و درخواستش رد شود.


کارتر در پایگاه نظامی الضفرا در نزدیکی ابوظبی که یک نقطه مهم برای انجام عملیات‌های نظامی علیه داعش در منطقه است، با خبرنگاران سخن می‌گفت.


سفر وی به ابوظبی در شرایطی انجام می‌گیرد که آمریکا در حال بررسی اقدامات برای افزایش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق و اقدامات دیگر برای کمک به عراقی‌هاست. پنتاگون همچنین دور جدید بمباران‌ها علیه مواضع داعش را اعلام کرده است.


پنتاگون روز شنبه اعلام کرد، جنگنده‌های آمریکا و متحدانش در روز جمعه 15 هدف داعش در عراق و 3 هدف در سوریه را بمباران کرده‌اند. 4 مورد از حملات انجام شده در عراق در نزدیکی موصل بوده و یک واحد تاکتیکی داعش و 10 قایق این گروه را هدف قرار داده است. در سوریه نیز حملات آمریکا ادامه پدا کرد و واحدهای تاکتیکی داعش را هدف قرار داده است.


گروه نظارت بر حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس گزارش داد، دولت سوریه نیز روز شنبه مناطق تحت کنترل شورشیان را با حملات هوایی هدف قرار داده است. این گروه اعلام کرد در بمباران شورشیان در مناطق تحت کنترل دولت 3 نفر کشته شده‌اند.


کارتر گفت، آمریکا ممکن است تغییر ماهیت عملیات نظامی خود علیه افراط‌گرایان را مورد بررسی قرار دهد. وی افزود، ممکن است با بهبود اطلاعات در جبهه زمینی، مواضع دشمن با سرعت بیشتری مورد هدف قرار گیرد.


افزایش نیروها، راهکار جدید احتمالی علیه داعش


ماه گذشته، ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به خبرنگاران گفته بود که وی و کارتر معتقدند تعداد نیروهای آمریکایی در عراق در هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت. هرگونه تصمیم نهایی بستگی به نظر دولت عراق و موافقت شخص اوباما دارد.


مشخص نیست که آیا افزایش نیروها موجب خواهد شد که کاخ سفید به طور رسمی سقفی بالاتر برای حضور نیروهای زمینی در عراق را که اکنون رقم آن 3 هزار و 780 نیرو است، بپذیرد یا نه.


به گفته مقامات آمریکایی، عملا هم اکنون 5 هزار نیروی آمرکیایی در عراق مستقر است، اما این به معنای تجاوز از سقف تعیین شده نیست، زیرا آنها در قالب ماموریت موقت در عراق حضور دارند.


دانفورد و کارتر گفته‌اند سرعت بخشیدن به جنگ با داعش می‌تواند به معنای استفاده از بالکردهای آپاچی در عملیات‌های رزمی، اعزام نیروهای عملیات ویژه بیشتر یا استفاده از مشاوران نظامی آمریکا در واحدهای عراقی نزدیک‌تر به جبهه‌های نبرد با داعش باشد.


آمریکا احتمالا آتش توپخانه‌ای و کمک‌های هدف‌گیری بیشتری را در اختیار نیروهای عراقی که در حال پیشروی به سمت موصل هستند، قرار خواهد داد. اما این نیروهای آمریکایی همچنان در خطوط مقدم نبرد حضور نخواهند داشت. ماه گذشته یک تفنگدار آمریکایی بر اثر حمله راکتی داعش به یک پایگاه آمریکا در عراق کشته شد.


بازسازی عراق، در دستور کار قرار می‌گیرد


کاتر گفته است اوباما و دیگر مقام‌های آمریکا، دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس را به مشارکت اقتصادی در تلاش برای بازسازی عراق پس از شکست داعش تشویق خواهند کرد.


انتظار می‌رود اوباما و دیگر مقامات آمریکایی در نشست هفته آینده رهبران ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس که در عربستان برگزار خواهد شد شرکت کنند.


کارتر روز شنبه گفت که آمریکا امیدوار است کشورهای حوزه خلیج فارس از نظر سیاسی از عراق که در تلاش برای ایجاد یک دولت چندفرقه‌ای موفق است، حمایت کنند.


کارتر در جریان بازدید از این پایگاه نظامی با نظامیان آمریکایی از جمله آنهایی که عملیات های هوایی در عراق و سوریه انجام داده و نظامیانی که پشتیبانی این عملیات ها را بر عهده داشته اند، صحبت کرد.


دو هواپیمای بزرگ شناسایی گلوبال هاوک، یک جت جنگنده اف 22 و یک جنگنده اف 15 ای هنگام صحبت های کارتر آماده پرواز بودند.


جانی بارنس، سرهنگ نیروی هوایی آمریکا، معاون فرمانده شاخه 380 نیروی هوایی آمریکا، اعزامی به منطقه جنگ با داعش به خبرنگاران گفت، جنگنده‌های روس مانع از حملات هوایی آمریکا نشده‌اند. وی در این حال اذعان کرد که لحظاتی در شمال غرب سوریه بوده که جت‌های روسیه موجب ایجاد «دردسر» برای هواپیماهای آمریکایی شده‌اند.


وی افزود، اکنون که بخشی از نیروهای روسیه از سوریه خارج شده‌اند، «دردسرها کمتر شده است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته