دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1395 - 10:08

وزارت کشور عربستان: 9 زندانی یمنی گوانتانامو به ریاض منتقل شدند

سخنگوی وزارت کشور عربستان روز گذشته (شنبه) از انتقال نه زندانی بازداشتگاه نظامی گوانتانامو به عربستان خبر داد.
کد خبر : 78077

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان، احمد عمر عبدالله حکمی گفت: «بنا به درخواست عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری (در تبعید) یمن و موافقت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نه یمنی بازداشت شده در بازداشتگاه گوانتانامو به عربستان منتقل شدند.»


طبق اعلام وزارت کشور عربستان، این افراد عبارتند از احمد عمر عبدالله حکمی، عبدالرحمن محمد صالح ناصر، علی یحیى مهدی ریمی، طارق علی عبدالله احمد باعوده، محمد عبدالله محمد حمیری، احمد یسلم سعید کومان، عبدالرحمن قعیطی، منصور محمد علی قطاع، مشهور عبدالله مقبل احمد صبری.


زندان گوانتانامو که قرار بود بازداشتگاه موقت وزارت دفاع آمریکا باشد، بعد از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 به برج‌های تجارت جهانی نیویورک، به یکی از محل‌های اصلی نگهداری اتباع خارجی که آمریکا آن‌ها را به ظن ارتباط با گروه‌های تروریستی بازداشت کرده، تبدیل شد.


اسناد محرمانه منتشرشده از سوی کمیته تحقیق کنگره، از نقض گسترده حقوق زندانیان در این بازداشتگاه، که در خاک کوبا واقع شده است، حکایت دارد. این اسناد نشان داد که شماری از زندانیان به اشتباه بازداشت و تعداد زیادی از آن‌ها نیز شکنجه شده‌اند. این شکنجه‌ها در دست‌کم به مرگ یکی از زندانیان منجر شده است.


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا که چهارشنبه هفته جاری برای دیدار با مقام‌های عربستان وارد ریاض می‌شود، در رقابت‌های انتخاباتی سال 2008 وعده داده بود که این زندان را تعطیل کند. در حالی که کمتر از یک سال تا پایان دوره ریاست‌جمهوری اوباما باقی مانده است و با وجود انتقال این 9 زندانی، هنوز 80 نفر دیگر در این زندان در حبس به سر می‌برند، در حالی که اغلب آن‌ها نه تفهیم اتهام و نه در دادگاه محاکمه شده‌اند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته